Porsche: 80. výročí samostatné firmy

Porsche: 80. výročí samostatné firmy: titulní fotka Sportovní vozy Porsche vyrábí přes šedesát let, ale kořeny slavné značky sahají až do roku 1931, kdy Ferdinand Porsche založil svou vlastní konstrukční kancelář.

Dne 25. dubna 1931 byla do obchodního rejstříku zapsána firma Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH Konstruktion und Beratungen, sídlící na Kronenstrasse ve Stuttgartu. V této poradenské a konstrukční kanceláři zaměstnal Ferdinand Porsche řadu vynikajících konstruktérů, mezi nimi byl i jeho syn Ferry (zodpovědný za vznik automobilky) a také budoucí zeť Ferdinand Piech.

Prvním dílem konstrukční kanceláře se stal šestiválcový motor pro Wanderer. K nejslavnějším projektům třicátých let ovšem patří prototypy budoucího Volkswagenu, s nimiž Porsche začal již v roce 1931. Nejprve spolupracoval s firmou Zündapp Werke, později se značkou NSU a nakonec v roce 1934 obdržel Porsche objednávku přímo od státu na konstrukci Volkswagenu.

Dalším slavným a úspěšným projektem konstrukční kanceláře Porsche z třicátých let se staly monoposty Auto Union typ A, typ B a typ C. Tyto závodní automobily při představení prvního modelu v roce 1934 překvapily svou koncepcí s motorem před zadní nápravou. Jejich pohonné jednotky si rozhodně zasloužily stejnou pozornost jako výkony, které předváděly na trati. Kompresorem přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec o objemu 4,35 l v roce 1934 disponoval výkonem 299 koní (220 k) a jeho šestilitrová verze z roku 1937 se mohla pochlubit výkonem přes 520 koní (383 kW).

Konstrukční kancelář Porsche pokračovala ve své činnosti i po válce a své služby nabízí i v současnosti. Koncem čtyřicátých a počátkem padesátých let konstruktéři pracovali na vývoji monopostu Porsche-Cisitalia s kompresorovým 1,5litrovým plochým dvanáctiválcem o výkonu 360 koní (265 kW) uloženým před zadní nápravou a pohonem všech kol. Další prací byly v roce 1952 prototypy čtyřdveřového automobilu pro americkou značku Studebaker. K dalším téměř zapomenutým vozům patří Projekt 597. Tento terénní automobil byl v roce 1954 navržen pro Bundeswehr, ale ve výběrovém řízení jej nakonec porazilo jednodušší DKW Munga, a tak vznikla jen zhruba sedmdesátikuso­vá série.

K novějším projektům patří například dvouspojková převodovka PDK pro Audi Sport Quattro S1 nebo vysokozdvižný vozík Linde z roku 1984 a vidlicový dvouválec pro Harley-Davidson V-Rod.

Výročí 80 let od založení poradenské a konstrukční kanceláře Porsche automobilka oslavuje ve svém firemním muzeu speciální výstavou pořádanou od 21. června do 11. září letošního roku. Vystaveno má být okolo dvaceti exponátů, mezi nimiž budou kompletní automobily i motory a převodovky.

Fotogalerie

  • Porsche: 80. výročí samostatné firmy: fotka 1
  • Porsche: 80. výročí samostatné firmy: fotka 2
  • Porsche: 80. výročí samostatné firmy: fotka 3
  • Porsche: 80. výročí samostatné firmy: fotka 4
  • Porsche: 80. výročí samostatné firmy: fotka 5


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.