Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA

Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA: titulní fotka Automobilka Porsche v letošním roce slaví jedno výročí za druhým a po oslavách 60 let od spuštění výroby v Zuffenhausenu je zde úplně stejně kulaté výročí v podobě zahájení prodeje na severoamerické půdě.

V roce 1950 se američtí milovníci evropských sportovních vozů mohli v New Yorku seznámit s tehdy zcela novou značkou Porsche. Počátky prodeje německých vozů na půdě USA jsou výsledkem společné vize trojice mužů, jimiž byli Ferry Porsche, Max Hoffman a Johnny von Neumann.

Ferry Porsche od zahájení výroby a prodeje modelu 356 viděl omezené možnosti západoevropského trhu. Věděl, že za účelem udržení a růstu jeho snu o vlastní automobilce se musí rozběhnout vývoz a prodej na bohatém trhu Spojených států, který byl téměř nedotčen druhou světovou válkou.

Začátkem podzimu roku 1950 Max Hoffman, který byl v té době již zkušeným dovozcem slavných evropských vozů do Ameriky, přijal na naléhání švýcarského novináře Maxe Troesche nabídku na obchodování s vozy Porsche.

Nejprve přivezl do Ameriky dva vozy kupé s 1,1 litrovými motory, které vystavil v prodejně na Park Avenue v New Yorku. Zájem ze strany zákazníků se dostavil poměrně brzy a v roce 1951 prodal Hoffman v USA celkem 32 vozů značky Porsche. V roce 1954 již prodával 11 vozů týdně, což bylo 30 procent produkce automobilky. V dobách největší popularity sportovních vozů mířilo do Spojených států až 70 procent roční produkce automobilky Porsche.

Max Hoffman byl skutečně zdatným obchodníkem, který dobře věděl co prodává a má velkou zásluhu na vzniku znaku automobilky. V roce 1952 v New Yorku během setkání S Ferrym Porsche v restauraci nadhodil, že všechny slavné značky na světě mají vlastní znak a že by bylo vhodné, aby jej mělo i Porsche. Na to Ferry Porsche popadl ubrousek a začal kreslit znak Baden-Würtenbergu se zakřivenými jeleními parohy, k němu dodal černého vzpínajícího se koně z erbu Stuttgartu a slovo Porsche. S drobnými úpravami je tento znak používán dodnes.

Zatímco New York se stal počátkem úspěchu Porsche v USA, byla Kalifornie považována již od počátku padesátých let za automobilovou Mekku Nového světa. Zakladatelem opěrného bodu značky Porsche na západním pobřeží se stal Johnny von Neumann, potomek vídeňského lékaře, který emigroval do USA v roce 1947 začal s prodejem automobilů v oblasti Los Angeles.

Během své dovolené v roce 1951 se von Neumann setkal s Hoffmanem, s nímž se znal z doby před válkou. Slovo dalo slovo a von Neumann mířil na západ v prvním Porsche. Po jeho prodeji koupil další a založil pobočku Porsche pro západní pobřeží, v níž se začali objevovat slavní a bohatí zájemci o sportovní vozy. K nim patřil i James Dean, který si zde koupil své první Porsche 356 Speedster, které později vyměnil za Porsche 550 Spyder, v němž přišel o život. Kdyby se Kalifornie odtrhla od ostatních států, mohla by být největším samostatným trhem pro Porsche na celém světě.

Kolem roku 1956 Max Hoffman nabízel širokou paletu značek mezi nimiž Porsche mírně zanikalo a nemohlo se samostatně rozvíjet. Z toho důvodu vzniklo Porsche of America Corporation (PoAC).

V šedesátých letech se Porsche spojilo s automobilkou Volkswagen při vývoji i výrobě modelu 914, jehož prodej v Severní Americe probíhal prostřednictvím Volkswagen of America. Toto zastoupení bylo v roce 1984 nahrazeno Porsche Cars North Americe, jehož prostřednictvím jsou vozy značky Porsche v USA prodávány dodnes.

Fotogalerie

  • Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA: fotka 1
  • Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA: fotka 2
  • Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA: fotka 3
  • Porsche: 60. výročí zahájení prodeje v USA: fotka 4


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.