Pontiac po 84 letech skončil

Pontiac po 84 letech skončil: titulní fotka Značka Pontiac se definitivně stala historií. Poslední vozy byly vyrobeny v květnu a smlouvy s prodejci skončily na konci letošního října.

První vůz se značkou Pontiac představil koncern General Motors v roce 1926. Šestiválcový automobil měl představovat kvalitu za přijatelnou cenu. U zákazníků měl úspěch a nabídka se začínala rozšiřovat. Světová hospodářská krize na počátku třicátých let se postarala o zánik řady značek, ale mladý Pontiac tehdy přežil.

Až do poloviny padesátých let byly vozy s hlavou indiánského náčelníka vnímány především jako spolehlivé automobily za příznivou cenu. Automobilka, v jejímž čele stál Semon E. Knudsen, začala pracovat na své proměně. V šedesátých letech se Pontiac výrazně proměnil a zaměřil na mladší zákazníky.

Hlavní zásluhy na proměně měl John Zachary DeLorean, který je zodpovědný za vznik slavného modelu GTO. Velké kupé a kabriolet s výkonným osmiválcem stály v roce 1964 na počátku éry amerických muscle cars a patřily k hlavním hráčům až do jejího konce na počátku sedmdesátých let.

Pontiac byl od poloviny šedesátých let vnímán jako sportovně zaměřená značka, což podpořil i nástup modelu Firebird v roce 1967. Dvojče Chevroletu Camaro se stalo jedním z hlavních konkurentů Fordu Mustang a jeho historie se po čtyřech generacích uzavřela v roce 2002.

Pontiac Firebird je dodnes jedním z nejpopulárnějších zástupců své značky díky řadě filmových a televizních rolí. K těm nejslavnějším patří film Smokey and the Bandit z roku 1977, který byl u nás uveden pod názvem Polda a Bandita. Největší hvězdou se ovšem stal černý Firebird třetí generace z osmdesátých let ve verzi Trans Am známý jako KITT ze seriálu Knight Rider.

Po úspěšných šedesátých a sedmdesátých letech, kdy například jen za rok 1973 Pontiac prodal 920.000 vozů, přišla léta osmdesátá a Pontiac opět změnil svou image. Na trh sice v roce 1982 míří třetí generace Firebirdu a v roce 1984 se představuje Fiero s liniemi italských sporťáků a motorem uprostřed. Zájem zákazníků o tradiční značku ale začíná pomalu upadat.

Automobilka se v devadesátých letech i přes uvedení čtvrté generace Firebirdu v roce 1993 stále více zaměřuje na rodinné modely, kterým ale chybí styl starších Pontiaců. Mezi první hřebíčky do rakve kdysi úspěšné značky patří crossover Aztec z let 2001 až 2005, který musel svým designem zákazníky od showroomu doslova odpuzovat. Mezi modely, které nijak nezapadaly do image značky se může zařadit i Vibe, který byl výsledkem spolupráce s Toyotou.

Stále více upadající značku se pokusil postavit na nohy Bob Lutz, když v roce 2003 představil nový GTO, který byl pouze lehce upraveným Holdenem Monaro. Tato novinka sice oživila nabídku skomírající značky, ale vedle svého jmenovce z šedesátých let působila poněkud bezzubě. Další pokusy o navrácení sportovní image představovaly modely Solstice a G8. Poslední krize a restrukturalizace koncernu GM se bohužel postarala o rychlý konec Pontiacu a my se tak nikdy nedovíme, jestli by se značka pojmenovaná po indiánském náčelníkovi dokázala postavit znovu na nohy.

Fotogalerie

  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 1
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 2
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 3
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 4
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 5
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 6
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 7
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 8
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 9
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 10
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 11
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 12
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 13
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 14
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 15
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 16
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 17
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 18
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 19
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 20
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 21
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 22
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 23
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 24
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 25
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 26
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 27
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 28
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 29
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 30
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 31
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 32
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 33
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 34
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 35
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 36
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 37
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 38
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 39
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 40
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 41
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 42
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 43
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 44
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 45
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 46
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 47
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 48
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 49
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 50
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 51
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 52
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 53
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 54
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 55
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 56
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 57
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 58
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 59
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 60
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 61
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 62
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 63
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 64
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 65
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 66
  • Pontiac po 84 letech skončil: fotka 67


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: skoda R32 07.11.2010  20:39
skoda OzzyOsbourne 07.11.2010  15:33
Re: R.I.P. laufeček 07.11.2010  14:59
R.I.P. Hrubis 07.11.2010  13:07
Vstoupit do diskuse ›