Pontiac po 84 letech skončil
Značka Pontiac se definitivně stala historií. Poslední vozy byly vyrobeny v květnu a smlouvy s prodejci skončily na konci letošního října.
První vůz se značkou Pontiac představil koncern General Motors v roce 1926. Šestiválcový automobil měl představovat kvalitu za přijatelnou cenu. U zákazníků měl úspěch a nabídka se začínala rozšiřovat. Světová hospodářská krize na počátku třicátých let se postarala o zánik řady značek, ale mladý Pontiac tehdy přežil.
Až do poloviny padesátých let byly vozy s hlavou indiánského náčelníka vnímány především jako spolehlivé automobily za příznivou cenu. Automobilka, v jejímž čele stál Semon E. Knudsen, začala pracovat na své proměně. V šedesátých letech se Pontiac výrazně proměnil a zaměřil na mladší zákazníky.
Hlavní zásluhy na proměně měl John Zachary DeLorean, který je zodpovědný za vznik slavného modelu GTO. Velké kupé a kabriolet s výkonným osmiválcem stály v roce 1964 na počátku éry amerických muscle cars a patřily k hlavním hráčům až do jejího konce na počátku sedmdesátých let.
Pontiac byl od poloviny šedesátých let vnímán jako sportovně zaměřená značka, což podpořil i nástup modelu Firebird v roce 1967. Dvojče Chevroletu Camaro se stalo jedním z hlavních konkurentů Fordu Mustang a jeho historie se po čtyřech generacích uzavřela v roce 2002.
Pontiac Firebird je dodnes jedním z nejpopulárnějších zástupců své značky díky řadě filmových a televizních rolí. K těm nejslavnějším patří film Smokey and the Bandit z roku 1977, který byl u nás uveden pod názvem Polda a Bandita. Největší hvězdou se ovšem stal černý Firebird třetí generace z osmdesátých let ve verzi Trans Am známý jako KITT ze seriálu Knight Rider.
Po úspěšných šedesátých a sedmdesátých letech, kdy například jen za rok 1973 Pontiac prodal 920.000 vozů, přišla léta osmdesátá a Pontiac opět změnil svou image. Na trh sice v roce 1982 míří třetí generace Firebirdu a v roce 1984 se představuje Fiero s liniemi italských sporťáků a motorem uprostřed. Zájem zákazníků o tradiční značku ale začíná pomalu upadat.
Automobilka se v devadesátých letech i přes uvedení čtvrté generace Firebirdu v roce 1993 stále více zaměřuje na rodinné modely, kterým ale chybí styl starších Pontiaců. Mezi první hřebíčky do rakve kdysi úspěšné značky patří crossover Aztec z let 2001 až 2005, který musel svým designem zákazníky od showroomu doslova odpuzovat. Mezi modely, které nijak nezapadaly do image značky se může zařadit i Vibe, který byl výsledkem spolupráce s Toyotou.
Stále více upadající značku se pokusil postavit na nohy Bob Lutz, když v roce 2003 představil nový GTO, který byl pouze lehce upraveným Holdenem Monaro. Tato novinka sice oživila nabídku skomírající značky, ale vedle svého jmenovce z šedesátých let působila poněkud bezzubě. Další pokusy o navrácení sportovní image představovaly modely Solstice a G8. Poslední krize a restrukturalizace koncernu GM se bohužel postarala o rychlý konec Pontiacu a my se tak nikdy nedovíme, jestli by se značka pojmenovaná po indiánském náčelníkovi dokázala postavit znovu na nohy.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: skoda | R32 | 07.11.2010 20:39 |
skoda | OzzyOsbourne | 07.11.2010 15:33 |
Re: R.I.P. | laufeček | 07.11.2010 14:59 |
R.I.P. | Hrubis | 07.11.2010 13:07 |
Vstoupit do diskuse › |