Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let

Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: titulní fotka Koncem šedesátých let nastupuje móda sportovních automobilů s motorem před zadní nápravou. Pro Porsche je to ideální doba pro představení nástupce modelu 912, kterým je typ 914 vyvinutý ve spolupráci s automobilkou Volkswagen.

Již v době, kdy model 912 patřil k prodejně nejúspěšnějším zástupcům automobilky Porsche, se začalo pracovat na jeho nástupci. Ten měl nabídnout v té době módní a moderní koncepci s motorem před zadní nápravou, skvělé jízdní vlastnosti a cenu, která jej pasuje na skutečně lidový sportovní automobil. Ve stejnou dobu vedení automobilky Volkswagen uvažovalo o nástupci sice pohledného, ale nepříliš sportovního typu 34, známého jako Karmann Ghia.

Tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, k sobě neměli příliš daleko, stejně jako obě značky. Víceméně můžeme konstatovat, že bez rodiny Porsche by nebyl Volkswagen a bez Volkswagenu by nevznikla automobilka Porsche. V roce 1967 tak došlo k dohodě o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu, podepsané výše zmíněnými pány. Na základě této dohody vznikla firma VW – Porsche, která se měla starat o prodej a servis v síti showroomů automobilky Volkswagen.

VW Porsche nastupuje

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se před čtyřiceti lety, v roce 1969, stal místem premiéry zcela nových VW Porsche 914/4 a 914/6. Veřejnosti se představují sportovní automobily s dvoumístným interiérem a motorem uloženým před zadní nápravou. První z dvojice je poháněn plochým čtyřválcem o objemu 1,7 l s elektronicky řízeným vstřikováním paliva Bosch a výkonem 80 k (59 kW). Tento motor pochází z Volkswagenu 411 E. Zadní kola druhé verze roztáčí dvoulitrový šestiválec z Porsche 911 T o výkonu 110 k (81 kW). Vzhledově se od sebe 914/4 s 914/6 odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

Obě nová Porsche byla standardně dodávána s pětistupňovou manuální převodovkou Porsche a k dispozici byla i příplatková poloautomatická převodovka Sportomatic. Řada dílů podvozku a řízení měla svůj původ v modelu 911. Jednou ze zásadních odlišností od tehdejších konstrukcí značky Porsche se stalo použití vinutých pružin u zadní nápravy namísto zkrutných tyčí. Zajímavé je, že k nim se Porsche vrátilo u nástupce typu 914, jímž byl model 924.

Zpočátku vše nasvědčovalo tomu, že si u Porsche i Volkswagenu budou moci spokojeně mnout ruce a sledovat, jak se jejich společnému projektu daří. Bohužel, ruku v ruce s pozitivními ohlasy přišly i negativní reakce. Odborná i laická veřejnost si sice nemohla vynachválit zvolenou koncepci i jízdní vlastnosti a velkou pozornost přitahovala i samotná karoserie typu Targa s odnímatelným střešním dílem. Jenže…

Jednou z hlavních příčin neúspěchu se stala skutečnost, že ve vedení Volkswagenu došlo k výměně a na místo Heinze Nordhoffa nastoupil Kurt Lotz. Ten měl zcela odlišné představy o cenách než jeho předchůdce a výrazně zvýšil cenu skeletu modelu 914, což se samozřejmě nepříjemně promítlo do konečné ceny vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911. Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW Porsche. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který odhalovalo již samotné jméno VW Porsche.

Snaha o udržení pozornosti

VW Porsche 914/4 a 914/6 si žila relativně nerušeným životem ošklivých káčátek až do roku 1973, kdy došlo k zásadním změnám. Model s čtyřválcovým motorem byl sice pouze přejmenován na 914–1,7, ale šestiválec se odebral na odpočinek. Důvodem byla nákladná výroba a vysoká cena, odrazující zákazníky. Důkazem jsou prodejní čísla. Modelu 914/4 se v období od srpna roku 1969 do července roku 1973 vyrobilo 68 983 kusů, zatímco modelu 914/6 za stejné období vzniklo jen 3351 exemplářů.

Po typu 914/6 ovšem nezůstalo prázdno a na jeho místo nastoupil typ 914–2,0. Za jeho sedadly již nepracoval nákladný šestiválec z Porsche 911, ale čtyřválec VW. Jednalo se o původní motor z typu 411, jehož objem 1,7 litru byl zvětšen na 2,0 litru. Tento spolehlivý pracant si i po zvýšení objemu zachoval svou pružnost a spolehlivost a zároveň byla jeho výroba výrazně levnější než u jeho předchůdce. Zájemci o toto provedení se mohli těšit na výkon rovných sto koní (74 kW).

Model 914/4 s pouhým přeznačením skončil nedlouho po své šestiválcovém sourozenci. V roce 1974 na jeho místo nastoupila verze 914–1,8 se zvětšeným objemem. Toto provedení disponovalo výkonem 84 koní (62 kW) a představovalo skutečnou labutí píseň VW-Porsche 914, protože jeho výroba skončila v červenci roku 1974, zatímco dvoulitrový model se pro německý trh vyráběl až do července roku 1976. Dvoumístný sporťák se od svého uvedení až do doby těsně před ukončením výroby uchoval nezměněný vzhled. Pouze u posledního modelového roku byl použit nový přední nárazník, v němž byla umístěna hranatá světla namísto původně používaných kulatých.

Téměř neznámí sourozenci

Typ 914 ve své době sice představoval nejjednodušší cestu k vozu se značkou Porsche, ale zároveň se jednalo o jeden z nejlépe ovladatelných automobilů počátku sedmdesátých let. Tato skutečnost byla jednou z příčin vzniku dvou výkonných a zajímavých derivátů.

První z nich vznikl pouze ve dvou kusech, které se ukrývají pod označením Porsche 914/8. Oba vozy byly postaveny v roce 1969 a před jejich zadní nápravou pracoval osmiválcový motor z tehdejších závodních speciálů značky Porsche, který nabízel výkon 300 k (221 kW). Bohužel se nejednalo o prototypy budoucího sériového provedení, ale od začátku jejich stavby bylo jasné, že jich více nevznikne. Jednalo se totiž o speciální dárek k šedesátým narozeninám Ferryho Porsche.

Druhý model odvozený od Porsche 914 dostal své vlastní číselné označení a měl i jisté šance na sériovou výrobu. V roce 1971 se světu představilo Porsche 916, které představovalo výkonnější a luxusnější provedení modelu 914/6. Na první pohled se ovšem odlišovalo viditelně rozšířenými blatníky předních i zadních kol. Další vizuální změnou oproti modelu 914 byla pevná střecha, přispívající k větší tuhosti karoserie.

Hlavní změna se, ale odehrála v motorovém prostoru, kam se nastěhoval šestiválec o objemu 2,4 litru z Porsche 911 S, disponující výkonem 190 k (140 kW). Díky téměř ideálnímu rozložení hmotnosti a tuhé karoserii se jednalo o nejlépe ovladatelné Porsche své doby, které bylo primárně určeno do běžného provozu.

Bohužel Porsche 916 své příbuzné a konkurenci nepřevyšovalo pouze skvělými jízdními vlastnostmi, ale i cenou. Ta byla vyšší než u tehdejších verzí modelové řady 911 a dostávala se prakticky na úroveň Ferrari Dino. Nakonec tedy nevzniklo více než dvacet kusů modelu 916.

VW Porsche 914
Typ 914/4 914/6 914–2,0 914–1,8
Zdvihový objem [cm3] 1679 1991 1971 1795
Válce/ventily 4/2 6/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 59/4900 81/5800 74/5000 62/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 133/2700 157/4200 162/3500 140/3400
Max. rychlost [km/h] 175 201 192 180
Zrychlení 0–100 km/h [s] 13,0 8,5 9,9 13,5
Pohot. hmot. [kg] 898 940 970 970
Počet vyrobených kusů 68.983 3.351 27.798 18.925

Fotogalerie

  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 1
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 2
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 3
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 4
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 5
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 6
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 7
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 8
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 9
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 10
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 11
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 12
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 13
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 14
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 15
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 16
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 17
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 18
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 19
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 20
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 21
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 22
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 23
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 24
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 25
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 26
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 27
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 28
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 29
  • Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let: fotka 30

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: 914 %RoboR 13.12.2009  22:16
Re: 914 xavier911 13.12.2009  21:29
Re: 914 %RoboR 13.12.2009  19:58
914 Martin911Turbo 13.12.2009  16:45
Re: mne sa paci %RoboR 12.12.2009  18:55
Re: mne sa paci Hrubis 12.12.2009  12:49
Re: mne sa paci %RoboR 12.12.2009  12:09
Re: mne sa paci xavier911 11.12.2009  16:21
Re: mne sa paci %RoboR 11.12.2009  14:55
Re: mne sa paci xavier911 11.12.2009  12:02
mne sa paci xavier911 11.12.2009  11:53
Uhlák? Zephyr 11.12.2009  11:01
Vstoupit do diskuse ›