Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech (Díl první)

Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): titulní fotka Mazda MX-5 slaví letos dvacet let výroby. Úspěšný příběh nejprodávanějšího dvoumístného roadsteru na světě se začal psát na začátku roku 1989.

Označení MX-5 se ovšem u prvních dvou generací používalo jen v Evropě, Američané jezdili v Miatách a Japonci v Roadsterech, teprve třetí vydání se prodává všude jako MX-5, ovšem kromě domovského Japonska. Není ničím jiným, než variací na klasické britské sporťáky šedesátých a sedmdesátých let, jakými byly Triumph Spitfire, Lotus Elan nebo dvojčata Austin-Healey Sprite a MG Midget. Jenže ty se na přelomu 70. a 80. let minulého století vytratily ze scény. Mimochodem – Miata znamená ve starogermánštině odplata.

Auto se za dvě desítky let stalo také klasikou, jejíž konstrukční základ se nemění. Malý dvoumístný roadster se vpředu podélně umístěným čtyřválcovým motorem, pohonem zadních kol a ideálním rozložením hmotnosti na obě nápravy. Zavěšení je nezávislé s dvojitými trojúhelníkovými rameny. Převodovka je pochopitelně manuální, ale za příplatek můžete mít i automat. Trochu zvrhlé, že…

Amerika versus Japonsko

Všechno začalo již v roce 1976, kdy se setkali dva muži. Tím prvním byl Bob Hall, novinář z amerického časopisu Motor Trend a expert na japonská sportovní auta. Druhým byl Kenichi Yamamoto, tehdejší šéf vývojového oddělení Mazdy. Yamamoto se Halla zeptal, jaké auto by si od nich v blízké budoucnosti přál. Hall později vzpomínal na tento rozhovor: Žvanil jsem něco v tom smyslu, že malé britské jednoduché roadstery už prakticky neexistují. Řekl jsem tedy panu Yamamotovi, že by někdo měl vyrábět přesně takové auto..

Ti dva se potkali ještě jednou, v roce 1981, kdy byl Hall pověřen plánem nových modelů v americké pobočce Mazdy. Dobrá funkce na to, aby mohl svou vizi pomaličku prosazovat. V roce 1983 se tato idea stala součástí interního programu Offline 55, který se týkal připravovaných modelů japonské automobilky. Práce se zakrátko rozběhly jak ve vývojovém centru v Kalifornii, tak i v Tokiu. Japonci dělali na dvou variantách – předokolce a autě s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, za západě USA se začalo s vývojem zadokolky. Která varianta nakonec dostala přednost, je jasné… V dubnu 1984 bylo ovšem ještě k výsledné MX-5 hodně daleko, auto bylo zatím jen na papíře. V srpnu již existovaly modely a tehdy bylo rozhodnuto – nový sporťák Mazdy bude mít motor vpředu a poháněná zadní kola.

Kalifornský návrh dostal kód Duo 101 (počítalo se jak s plátěnou střechou, tak i s pevnou odnímatelnou, tedy hardtopem). Tvary byly inspirovány již v úvodu zmíněným Lotusem Elan. Funkční prototyp V705 ovšem nevznikl ani v jednom z designérských center Mazdy, ale v britském Worthingu u International Automotive Design (IAD). Tihle Angličané se později věnovali návrhů vlastních aut budoucnosti, možná se pamatujete na koncepty Alien, Hunter, či Venus. Ale zpět k rodící se MX-5 – první provozuschopný vzorek byl hotov v srpnu 1985, měl karoserii ze skleněných vláken a pod kapotou čtrnáctistovku z typu Familia (pardon, tehdejší hranaté generace 323). Převezli jej do Kalifornie, kde se na silnicích kolem Santa Barbary úspěšně testoval.

V lednu 1986 byla dána projektu definitivní zelená a nový kód P279. Následovalo klasické kolečko – vývojové muly, předsériová auta a bariérové zkoušky, opět v režii IAD. Za tři roky bylo hotovo…

Kuk!

Takřka přesně, protože MX-5 (Mazda eXpermintal, číslo projektu 5) měla premiéru na autosalonu v Chicagu v únoru 1989. Na svět mrkala dvěma výklopnými světlomety, které samozřejmě ovládaly elektromotorky. Američtí zákazníci se první generace oblíbeného sporťáku s kódem NA dočkali v červenci, peněženka se jim ztenčila minimálně o 13.800 dolarů. Za příplatek mohli získat kromě jiného i už při vývoji vzpomínaný plastový hardtop. Na domácím trhu Mazda experimentovala s luxusnější odnoží, jenže zatímco konkurenční Lexus a Infiniti existují dodnes, Eunos měl jepičí život. Mazda MX-5/Miata se tedy v Japonsku zpočátku jmenovala Eunos Roadster a zákazníci si jí mohli koupit už v březnu 1989. Do Evropy přišla MX-5 až v roce 1990.

Trocha techniky

Americká verze měla pod kapotou čtyřventilovou šestnáctistovku (přesný objem 1597 cm3) s rozvodem DOHC, litinovým blokem a hliníkovou hlavou, která dávala 90 kW výkonu a 136 Nm točivého momentu. Motor byl vybaven elektronickým vstřikováním paliva L-Jetronic od Bosche. Tenhle agregát s označením B61P sloužil původně v řadě 323 včetně špičkové čtyřkolky GTX, která měla turbodmychadlo. To MX-5 postrádala, ale konkrétně ve Státech se našla řada úpravců, která vám ho bez problémů a s patřičným posvěcením úřadů namontovala. Točivý moment se přenášel na zadní kola pomocí pětistupňového manuálu, Japonci a Američané si mohli už u první generace připlatit za automat (no fuj!), ale také za viskózní diferenciál s omezenou svorností na zadní nápravě. Motor byl s pohonem zadních kol spojen páteřovým rámem systému PPF (Power Plant Frame).

O podvozku již byla řeč v úvodu, pro pořádek ještě jednou – zavěšení bylo nezávislé s dvojitými příčnými trojúhelníkovými rameny vpředu i vzadu, odpružení vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, na přední nápravě byl pak příčný zkrutný stabilizátor. Optimální deceleraci zajišťovaly kotoučové brzdy na všech kolech, na předních pak s vnitřním chlazením. Standardem byla hliníková kola s radiálními pneumatikami 185/60 HR14.

Karoserie byla ocelová, lehoučká kapota pak z hliníku. Rozměry vskutku kompaktní – délka 3970 mm, šířka 1675 mm a výška 1235 mm. Součinitel odporu vzduchu byl nijak ohromujících 0,38, na roadster konce osmdesátých let to ale byla celkem běžná hodnota. Jen 940 kilo vážící autíčko bylo schopno vystřelit z 0 na 96 km/h (ano, obligátních 60 mph) za 9,4 s a jelo až 190 km/h.

Ještě pro pořádek oficiální údaje evropské MX-5, které se od americké specifikace v detailech lišily – největší výkon 85 kW (115 k) při 6500 otáčkách, největší točivý moment 135 Nm při 5500 otáčkách. Evropská verze měla stabilizátor i vzadu, byla o něco kratší (3948 mm), o milimetr širší a o zhruba centimetr nižší. Přibrala nějakých 30 kg, maximální rychlost udával výrobce 195 km/h a z rychlení z 0 na stovku za 8,7 s. Velikost zavazadelníku bude asi zajímat málokoho, ale do zádi jste mohli naložit 124 (některé údaje uvádějí 135) litrů bagáže. Na víkend ve dvou tak akorát, tedy pokud jste přesvědčili drahou polovičku, aby svůj obvyklý lodní kufr se spoustou zbytečností tentokrát nechala doma. Střecha s malým plastovým okénkem neubrala navíc kufru ani litr, neboť se skládala za sedadla. Tahle tradice vydržela MX-5 také až do současnosti.

Generace 1.5

Pro modelový rok 1994 prošla MX-5 technickými změnami. Vzhledově ji odlišíte od předchozích modelů těžko, na vizáží nebylo co měnit… Pod fešnými šatičkami se toho ale událo dost, naše mrkající japonská slečna si zašla do posilovny, pro nové prádlo a ehm, pro trochu silikonu. Tedy – nejvýraznějšími změnami byly nový motor, osmnáctistovka řady BP, výztuhy podvozku – pod středovým tunelem si našla místo jedna vzpěra, byly také zesíleny oba pomocné rámy, jak vpředu, tak vzadu. A nakonec dva airbagy pro řidiče a spolujezdce. Ještě jedna novinka – oba pasažéři měli nově nastavitelné opěrky hlavy, předtím byly pevné. Zkrátka, už před šestnácti lety byla bezpečnost na prvním místě. Této verzi se říká Generace 1.5.

K tehdy nové osmnáctistovce ještě pár informací – někdy bývá uváděna jako 1,9litrová, ale objem měl blíže k 1,8 – 1832 cm3. Motor poskytoval 98 kW, ale tato hodnota vydržela jen jeden rok, model 1995 měl ještě o 1 kW více. Výkony se nijak radikálně nezměnily, protože MX-5 trochu zbaculatěla, zhruba o půl metráku. V Evropě byla nadále v nabídce i starší šestnáctistovka, ovšem upravená na rozvod OHC, její výkon tím byl seškrcen na 66 kW, tedy 90 koní. Na pohodovou jízdu po krajině za slunečného počasí to stačilo, MX-5 s ní jela nejvíc 175 km/h a z nuly na stovku se dostala za 10,6 s, navíc tahle verze nepřibrala ani kilo, podvozek zůstal původní. A Američané a Japonci měli zase výhodu, neboť si mohli připlatit za nový diferenciál s omezenou svorností, který tentokrát nesl značku Torsen.

Výbavy, limitky a speciální série

Zákazníci za velkou louží si mohli zvolit několik stupňů výbav – standardní za 13.995 dolarů byla pro opravdové puristy – bez posilovače řízení, s ocelovými koly a boční okénka se stahovala manuálně. Luxusnější se jmenovala A Package a měla posilovač, volant v kůži, hliníková kola a přehrávač kazet. O něco lepší B Package přidávala elektrická okna a ve Státech už tehdy poměrně běžný tempomat. Písmeno C značilo kožená sedadla, interiér byl pak světlý včetně střechy. Ti, co preferovali sportovnější vzhled, zvolili R Package (R neznamenalo nic jiného než racing). Kromě toho existovaly i další speciální série, říkalo se jim M Editions, které kombinovaly luxusní prvky se speciálním lakováním a koly.

Limitované série se ale prodávaly na hlavních trzích už před modernizací. Například v roce 1991 to byla edice se světlým interiérem a v barvě British racing green (jen na přídi nebyl emblém Lotusu nebo MG…). O dva roky později přišla 1500 LE v černé barvě s interiérem v kůži včetně volantu, kompletní elektrickou výbavou, klimatizací (!), koly BBS, tlumiči Bilstein, spoilery, ABS a víčkem nádrže ve stylu motorek Harley-Davidson. Opravdu exkluzivní byla britská edice na oslavu vítězství Mazdy v závodě 24 hodin Le Mans 1991. Nejenže byla v barvách vítězného vozu typu 787B (v poněkud jedovaté oranžovo-zelené kombinaci), ale motor byl dopován turbem od BBR (Brodie Brittain Racing).

Spousty limitovaných sérií a speciálních výbav se dočkali i japonští zákazníci, kteří si své Eunosy Roadster mohli koupit ve verzích označených písmeny G, J, R, RS, SR, V a VR. Komu to nestačilo, postavil si do garáže tohle auto s logem Mazdaspeed, tedy divize Mazdy, která se věnuje ladění jak pro normální smrtelníky, tak i pro závody.

Loučení

První generace se rozloučila na podzim 1997, kdy plných 1.500 kousků putovalo, jak jinak, do USA a dostalo označení STO – Special Touring Option. To už klepala na dveře druhá, která se objevila v závěru roku 1997. Ještě v devadesátém osmém roce si Britové rozebrali posledních 4.000 MX-5 NA coby Berkeley Edition.

To byl definitivní konec první MX-5, která se mohla pochlubit do té doby nevídaným úspěchem – přes 430.000 prodaných kusů hovoří jasně. Nejúspěšnějším v celé historii všech generací byl rok 1990, kdy se vyrobilo 95.640 aut a 75.789 se jich prodalo. První miaty také závodily, a to zejména za oceánem v šampionátech SCCA (Sports Car Club of America).

Pro ty, kterým tohle auto učarovalo, ještě současné ceny. První MX-5 jsou dnes k mání již od nějakých 2 tisíc eur, ale jedná se v podstatě o šrot, za opravdu zachovalý exemplář zaplatíte 2,5 tolik, tedy 5 tisíc. Není to nijak přemrštěná částka a jízdy s větrem ve vlasech a pozornosti okolí si užijete až až.

TIP Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech (Díl druhý)

Fotogalerie

  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 1
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 2
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 3
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 4
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 5
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 6
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 7
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 8
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 9
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 10
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 11
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 12
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 13
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 14
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 15
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 16
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 17
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 18
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 19
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 20
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 21
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 22
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 23
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 24
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 25
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 26
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 27
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 28
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 29
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 30
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 31
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 32
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 33
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 34
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 35
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 36
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 37
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 38
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 39
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 40
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 41
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 42
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 43
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 44
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 45
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 46
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 47
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 48
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 49
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 50
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 51
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 52
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 53
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 54
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 55
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 56
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 57
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 58
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 59
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 60
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 61
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 62
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 63
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 64
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 65
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 66
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 67
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 68
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 69
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 70
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 71
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 72
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 73
  • Pod lupou: Mazda MX-5 – Dvacet let s větrem ve vlasech  (Díl první): fotka 74


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
FZogIryRTMJkd yeKsaKAgHhlVT 11.09.2012  03:11
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 16.11.2009  19:26
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 16.11.2009  13:12
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 15.11.2009  20:37
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 15.11.2009  17:13
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 15.11.2009  14:45
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 14.11.2009  23:42
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 13.11.2009  18:35
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 13.11.2009  12:41
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 13.11.2009  11:35
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 13.11.2009  10:30
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 12.11.2009  20:40
Re: Pro Skylina - Skyline 12.11.2009  16:14
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 12.11.2009  16:08
Pro Skylina - Sleeper 12.11.2009  15:29
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 11.11.2009  21:17
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 11.11.2009  17:09
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 11.11.2009  15:01
clanek !GAS! 11.11.2009  14:49
Re: BBR vs. Le Mans elektron 11.11.2009  14:02
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 11.11.2009  09:23
Re: BBR vs. Le Mans %Transporter 10.11.2009  23:41
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 10.11.2009  23:32
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 10.11.2009  20:40
Mx-5 %Transporter 10.11.2009  19:49
Re: BBR vs. Le Mans PedroT 10.11.2009  18:30
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 10.11.2009  18:20
Re: BBR vs. Le Mans Skyline 10.11.2009  18:01
Mazda Carlos20VT 10.11.2009  17:59
Re: BBR vs. Le Mans riderhenry 10.11.2009  15:32
Vstoupit do diskuse ›