Pod lupou: Maserati MC12 a MC12 Versione Corse
Starořímský vládce moří Neptun svíral v ruce mocný trojzubec, který v současné době zdobí italské sportovní vozy Maserati. Model MC12 má 632 koní a limitovaná série Versione Corse dokonce 755 koní.
Jméno Maserati platilo v polovině 20. století za stejný pojem jako dnes Ferrari. Tyto dvě značky, původně nesmiřitelní konkurenti, dnes patří do společné obchodní skupiny Ferrari Maserati a podílely se na vývoji nejnovějšího supersportu Maserati MC12. Tento vůz je určen pro provoz na veřejných silnicích, ale i pro využití ve vytrvalostních závodech GT.
Maserati MC12
Nosný rám je vyroben z kombinace karbonových kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny a hliníkové slitiny. Povrchové panely karosérie jsou vyrobeny z lehkých uhlíkových vláken. Délka MC12 je 5 143 mm, šířka 2 096 mm a výška 1 205 mm, stabilitě napomáhá také 2 800 mm dlouhý rozvor. Rozložení hmotnosti je téměř ideální, 41 procent připadá na přední nápravu a 59 procent na zadní kola. Karosérie je prošpikována nasávacími a odváděcími otvory pro proudění vzduchu. Za odnímatelnou střechou je sání vzduchu pro plnění motoru.
Zádi dominuje impozantní spoiler, jehož šířka je téměř dva metry a tloušťka pouze 30 mm, který je držen dvěmi stojkami. Pod tímto křídlem je ještě malý spoiler, ve kterém je třetí brzdové světlo. Výrazným prvkem zádě je velký otvor tvaru kruhové úseče, kterým se odvádí horký vzduch od motoru. Pod ním je vysoce účinný rozměrný difuzor vyvozující enormní přítlak aniž by snižoval koeficient odporu vzduchu. Celý spodek vozu je zakryt, pro dosažení přesného proudění vzduchu.
Aerodynamické finesy jsou nezbytně nutné, protože MC12 je poháněno velmi výkonným, atmosféricky plněným vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 6,0 litru. Motor při kompresním poměru 11,2:1 produkuje výkon 465 kW (632 k) při 7 500 ot/min a točivý moment 652 Nm při 5 500 ot/min, nejvyšší povolené otáčky jsou 7 700 ot/min. Síla motoru je přenášena přes suchou dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm a elektro-hydraulicky řazenou mechanickou šestistupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Řadí se páčkami pod volantem bez spojky pod plynem a k dispozici jsou dva řadící programy – Sport a Race.
Kupa čísel: Maserati MC12 má motor 6,0 V12 o výkonu 465 kW (632 k) a točivý moment je 652 Nm. Supersportovní střela akceleruje z 0–100 km/h za dramatických 3,8 sekundy, 200 km/h docílí za 9,9 s.
Již výše uvedené naznačuje, že Maserati MC12 bude disponovat vskutku razantní dynamikou. Při poměrně nízké hmotnosti 1335 kg stačí síla motoru na zrychlení z 0–100 km/h za dramatických 3,8 sekundy, 200 km/h docílí za 9,9 s a 400 m zvládne za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost se pohybuje někde kolem hranice 330 km/h
Podvozek odpovídá standardu třídy. Je tvořen lichoběžníkovými závěsy vpředu i vzadu s protiponořovacím efektem při brždění a akceleraci. Zajímavostí je možnost přizvednutí přídě při parkování u obrubníku. Brzdy dodává Brembo a rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů o rozměru 380×34 mm vpředu a 335×32 mm vzadu, plně odpovídají velkému výkonu motoru. Jejich pevné sevření zajišťují třmeny z hliníkové slitiny osazené šesti pístky na předních a čtyřmi na zadních kolech. Nechybí ABS a EBD. Obdivovat tyto jednotky lze přes hliníková sedmipaprsková kola o rozměrech 9J x 19 vpředu a 13J x 19 vzadu. O jejich obutí se stará Pirelli, který dodal pneumatiky 245/35 ZR19 na přední kola a 345/35 ZR19 na hnací zadní kola.
Interiér je oproti jiným supersportům poměrně hodně komfortní. Kombinace hliníku a kůže působí velmi luxusně, MC 12 je vybaveno klimatizací, elektrickým ovládáním zpětných zrcátek a dokonce zde najdete i zásuvku na 12 voltů. Sportovní sedačky a čtyřbodové bezpečnostní pásy vám zajistí pocit bezpečí i při vysokých rychlostech. Podobně jako u Carrery GT i zde je panel střechy odnímatelný, takže ve slunečných dnech si můžete vychutnávat pocit jízdy jako u kabrioletu.
Maserati MC12 Versione Corse
Italská automobilka Maserati přivezla na výstavu v Bologni v prosinci 2006 supersportovní Maserati MC12 Versione Corse. Vůz vznikl k oslavě vítězství v šampionátu FIA GT, kde Andrea Bertolini, člen týmu Vitaphone Team Maserati, vybojoval ve třídě GT1 titul mistra světa pro rok 2006. Je tu jeden podstatný rozdíl: při závodech FIA mají auta třídy GT1 omezen výkon na 441 kW (rovných 600 k), ale „civilní“ Versione Corse má pod kapotou o dalších 114 kW (155 k) více.
Motor disponuje celkovým výkonem 555 kW (755k) v 8 000 ot/min., což je pořádná porce síly na zadních kolech. Maximální točivý moment MC12 Versione Corse je 740 Nm v 6 000 ot/min. Maserati se ani neobtěžovalo s akcelerací z nuly na stovku a rovnou naservírovalo sprint z 0 km/h na 200 km/h za neuvěřitelných 6,4 s.
Maserati se u MC12 Versione Corse ani neobtěžovalo s informací o zrychlení z nuly na stovku a rovnou naservírovalo sprint z 0 km/h na 200 km/h za neuvěřitelných 6,4 s. Když se zamyslíte, že Volkswagen Golf GTI, hot-hatch a modla pro řadu řidičů, za tu dobu nedosáhne ani stovky…
Když se zamyslíte, že Volkswagen Golf GTI, hot-hatch a modla pro řadu řidičů, za tu dobu nedosáhne ani stovky, ale začínáte tušit, co je Versione Corse za pekelný stroj. Maximální udávaná rychlost je 326 km/h. Díky strohému interiéru a odlehčení na všem, kde se dala nasadit odtučňovací dieta, klesla suchá hmotnost na 1 150 kg. Pozor, MC12 Versione Corse je ryze sportovní auto, takže zde nehledejte podpůrné berličky v podobě ABS nebo ESP.
Maserati u vozu MC12 Versione Corse upřednostňuje modrou barvu „Blue Victory“, ale zákazník si může zvolit libovolnou barvu. Speciální limitovaná edice čítající pouhých 12 vozů, ale nemá homologaci pro jízdu v běžném provozu. S cenovkou 1 mil. eur bez daně zřejmě zmizí všechny vozy ve sbírkách nejbohatších lidí planety. Přednost při objednávání dostali samozřejmě majitelé silniční verze MC12.
Video
Video pochází z legendárního britského automobilového pořadu Top Gear, kde kromě dobrého komentáře, zajímavých snímků a poutavé hudby je vidět i divokost, zuřivost a rychlost Maserati MC12.
Technické informace
Maserati | MC12 | MC12 Versione Corse |
Rozměry | 5 143×2 096×1 205 mm | 5 143×2 096×1 205 mm |
Motor | 6.0 l, V12 | 6.0 l, V12 |
Výkon (kW/k) | 465 kW (632 k) v 7 500 ot./min | 555 kW (755k) v 8 000 ot./min |
Kroutící moment | 652 Nm v 5 500 ot./min | 740 Nm v 6 000 ot./min |
Hmotnost | 1 335 kg | 1 150 kg |
0–100 km/h | 3,8 s | nz |
Maximální rychlost | cca 330 km/h | 326 km/h |
Počet koní na tunu | 473 | 657 |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Maserati!!! | Michael Hocke | 20.04.2008 11:08 |
soutez | hanh | 10.03.2008 20:00 |
darek | Pallo755 | 04.03.2008 11:06 |
Re: darek | Golias | 14.02.2008 08:33 |
darek | Smille | 13.02.2008 22:40 |
Lepší naž Veyron | Štorky | 13.02.2008 13:26 |
Re: Není co dodat... | R3KCUD | 13.02.2008 09:25 |
Skvost na 4 kolech | ABARTH | 12.02.2008 20:27 |
Re: Není co dodat... | t.it | 12.02.2008 09:46 |
Malá technická | Peytl (nechce se mi přihlašovat) | 11.02.2008 17:17 |
Není co dodat... | BikerArny | 11.02.2008 15:06 |
Vstoupit do diskuse › |