Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy

Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: titulní fotka Není moc automobilek vyrábějících auta pro řidiče. Naštěstí Lotus je jednou z nich a modelem Elise již druhé desetiletí ukazuje, jak má malý sporťák vypadat.

Jestli má ekonomika vždy průběh sinusové křivky, tak Lotus je správnou společností. Bohužel pro něj ale leží větší část pod ekonomickým výsledkem s kulatým číslem 0. Sem tam se však najde i malý zisk. Lotus Cars Ltd. založil v roce Angličan jménem Anthony Colin Bruce Chapman, kterého celý svět zná díky jeho úspěšným monopostům Formule 1 a jeho motta „zjednodušit a přidat lehkost“. Před rokem 1996 se Lotus opět nacházel v nezáviděníhodné finanční situaci a záchrana mohla přijít jen z jednoho směru. Naštěstí přišly dvě. Lotus odhalil model Elise a zároveň byl koupen malajskou automobilkou Proton. Tímto byl zajištěn kapitál i jeho smysluplné využití pro výrobu kompletně nového modelu.

Počátek

Předchůdcem Lotusu Elise byl model Elan, interně značen jak M100. Elan měl jako první Lotus pokrokovou konstrukci s pohonem předních kol a laminátovou karoserii. Díky kvalitně nevrženému podvozku prý nevadilo, že je Elan předokolka. Bohužel Lotus v této kategorii vozidel narazil na tvrdou japonskou konkurenci, která měla poháněnu „správnou“ nápravu a když se k tomu přidaly náklady 35 milionů liber na vývoj a nákladná výroba, tak Elanu nepomohly k přežití ani velmi slušná prodejní čísla. Lotus proto v červenci 1992 ukončil jeho výrobu.

Ze zkušeností z vývoje a výroby modelu Elan a zároveň z reakcí zákazníků jasně vyplynulo, že nový model musí být tvrdší a měl by se vrátit k pohonu zadních kol. Zároveň nesmí být nákladný na výrobu a být jednodušší. Se všemi těmito požadavky odstartoval začátkem roku 1994 vývoj nového malého Lotusu s kódem M1–11.

Koncepce a design

Když se v Hethelu začala řešit koncepce nového sporťáku, tak se v podstatě vybíralo ze dvou možností. Motor vpředu a pohon zadních kol po vzoru Lotusu Seven, nebo motor uprostřed a pohon zadních kol po vzoru většího Espritu. Velmi rychle však byla vybrána druhá varianta, kvůli lepším možnostem vytvoření deformačních zón v přídi vozu, když nepřekáží motor a také kvůli dynamickým schopnostem po vzoru F1 a marketingu. Přeci jen sousloví „sportovní model s motorem uprostřed“ zní dobře.

M1–11 byl již od počátku uvažován jako auto bez dveří. Designérům se však zalíbily vzhůru výklopné dveře Mercedesu SL300 a navrhovali jejich použití i pro Lotus. Tento návrh byl ale, vzhledem ke složitosti takové konstrukce a nemožnosti mít otevřenou variantu vozu, rychle smeten ze stolu a vývojový tým se vrátil k verzi bez dveří. Ta ovšem kvůli návrhu přímé linie mezi přední a zadní částí vozu nesplňovala legislativní předpisy o výšce nástupní hrany a tak M1–11 dostala dveře. Tento zásah do konstrukce se může zdát nevýznamný, ale Lotus to stálo dalších půl milionu liber.

Podobným procesem plným „nenávisti“ procházel i návrh designu, kdy krásný uhlazený model od designérů pod vedením Juliana Thompsona aerodynamické oddělení totálně předělalo. Hlavním problémem byl vztlak vyvozovaný zadní částí a výsledkem bylo a je celkem rozměrné integrované křídlo.

Konstrukce

Aby byla dodržena nízká váha nového Lotusu, bylo nutné využít lehké materiály. Základní konstrukce je proto vyrobena z hliníkových profilů a plechů, které však nejsou svařované, ale jako spojovací materiál bylo použito lepidlo. Lepený spoj má totiž větší spojovací plochu než svár a tím pádem může být konstrukce menší a tedy lehčí.

 [470×291]

Když do továrny Lotusu dorazilo první šasi, které vyrobila dánská společnost specializující se na výrobu a obrábění hliníku, mělo dvě zajímavé vlastnosti. Vypadalo jako z jiné planety a když se do něj ťuknulo, vydávalo zvuk podobný bubnu. Následující čtyři týdny trvalo sestavit první prototyp, který vyjel poprvé na Štědrý den roku 1994 a zanechal ve vývojovém týmu jen pozitivní myšlenky. Chování vozu totiž bylo daleko lepší, než kdokoli očekával. Při následujících testech na „belgické dlážděné cestě“ (testovací úsek tvořený dlážděnou cestou v podstatě určený pro zničení vozu) nejen že se M1–11 nerozpadl, ale ukázalo se, že nemá jedinou poruchu na spojích šasi.

Počítačové programy prognostikovaly zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s, ale reálné testy tuto hodnotu nepotvrdily. Důvodem byla vysoká hmotnost prototypu s hodnotou 703 kg, což byl znatelný rozdíl oproti původní navrhované hodnotě 575 kg. Proto se přistoupilo k pravidlu Colina Chapmana a začalo se odlehčovat. A kde odlehčovat? Tam kde je vysoká hmotnost a hodně překáží.

Proto byla oslovena americká firma zabývající se návrhem brzd a pro Lotus vyrobila speciální brzdové kotouče, které se vyznačovaly nízkou hmotností. Jejich testování probíhalo na Stelvio pass a z něj vyšly zajímavé údaje, že se brzdy zahřívají pouze na třetinu hodnot pro standardní ocelové kotouče, čímž se k nízké hmotnosti přidalo nepřehřívání brzd a dlouhá životnost.

 [470×249]

Motor

Pro pohon M1–11 měl být zvolen malý, lehký a levný motor. Tyto parametry nejlépe splňoval motor Rover K-Series od Powertrain Ltd., sesterské společnosti MG Rover. Ačkoli cena ve výsledku nebyla tak nízká, jak bylo prezentováno, Lotus přesto tento motor použil, jelikož prioritou bylo hlavně šetřit kilogramy. Byla využita verze s objemem 1,8 litru a šestnácti ventily v konfiguraci řadového čtyřválce DOHC. Výkon vrcholil hodnotou 120 koní, což v kombinaci s nízkou hmotností celého vozu mělo zajistit výborné dynamické parametry.

Vítězství

Představení Lotusu M1–11 bylo plánováno na londýnský autosalon, avšak tehdejší majitel Lotusu Romano Artioli rozhodl, že je potřeba širší publikum a odhalení proto bude ve Frankfurtu na autosalonu roku 1995. Model M1–11 také u této příležitosti odhalení veřejnosti dostal jméno Elise. Vozidlo pojmenoval po své vnučce sám Romano Artioli, jelikož se „narodily“ ve stejnou dobu. Naštěstí pro Lotus jméno správně začíná písmenem E.

Na autosalonu byl vystaven nejenom showcar, ale také samotné šasi. Ohlasy však byly značně protichůdné. Všichni uznávali pokrokovost základní konstrukce vyrobené z hliníku, ovšem designová stránka Lotusu již tak pozitivně hodnocena nebyla. Naštěstí pro Lotus to nebyl vystavený Elise finální verzí a čekalo ho ještě obrovské množství úprav.

 [470×224]

V březnu 1996 byl Elise připraven na oficiální testy zrychlení z 0 na 100 km/h a zjištění maximální rychlosti. Naměřené hodnoty byly 5,7 s pro zrychlení a 202 km/h pro maximální rychlost při hmotnosti 690 kg. Přes všechny další problémy s konstrukcí, kterou bylo nutné několikrát přepracovávat, se povedlo v červnu 1996 představit sériový Elise novinářům.

Elise od nich získal výborné hodnocení. V testech padaly věty typu „osmý div světa“, nebo „tak rychlý, tak obratný, tak dobrý, sportovní vůz jednadvacátého století je zde“. Tato hodnocení měla za následek, že do konce července složilo zálohu za tento vůz 1300! lidí, což pro Lotus v té době, ne moc dobře finančně zajištěný a zamýšlející prodávat stovky vozů ročně, znamenalo obrovské povzbuzení a vidinu černých čísel. Také si tímto Lotus ověřil, že trh pro malý zábavný sportovní model je značně větší než předpokládal.

Varianty

Základní verze sériového Lotusu Elise tedy spoléhala na pohon 1,8 litrového čtyřválce, který byl přenášen na kola přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku. S délkou 3726 milimetrů, šířkou 1719 a výškou 1202 milimetrů se vskutku jednalo o velmi malý sportovní vůz, na který se zdálo 120 koní dostatečných. Vždy se ovšem najde někdo, zajímající se o výkonnější verzi.

Lotus proto začátkem roku 1999 představil rychlejší Elise pojmenovaný 111S po originálním značení M1–11. Ten byl vybaven upravenou jedna osmičkou, která dostala variabilní časování sacích ventilů VVC, čímž poskočil výkon o 25 koní na konečných 145. Výkonnější motor byl také spřažen s pětistupňovou převodovkou s kratšími převody. Od základní verze se odlišoval šesti paprskovými koly a přidaným zadním spoilerem.

 [470×260]

V roce 2000 přišel Lotus jménem 340R, což byl v podstatě kompletně překarosovaný Elise. Byl vyroben pouze v počtu 340 kusů, na což odkazuje číslo v názvu. To však mělo svůj původ ve výkonové hmotnosti konceptu 340R, který poskytoval výkon 178 koní při hmotnosti pouhých 500 kg. Taktéž v roce 2000 vzniklo jméno Exige, které je od té doby spojené s ostřejší verzí modelu Elise, lišící se pevnou střechou, dynamičtějším vzhledem a silnějším motorem.

Kromě těchto tří rychlých variant existovalo velké množství limitovaných edicí, většinou oslavující výročí úspěchů ve formuli 1, nebo jiné starší silniční modely značky Lotus. Tyto limitované edice měly speciální lak karoserie a motor naladěný na vyšší výkon.

Nová generace

Ačkoli byl Elise první generace velmi úspěšný, z Lotusu nedokázal udělat automobilku, která by získala pevné finanční základy, a v podstatě ji pouze posunul po sinusovce na vrchol. Když však bylo v roce 2000 zřejmé, že tak jak je Elise vyráběn nebude splňovat náročné nárazové testy, bylo rozhodnuto o vývoji druhé generace. Ta sice měla vzniknout pouze úpravou stávající konstrukce, ale aby mohla tuto přestavbu zaplatit, musela se britská automobilka dohodnout na spolupráci s General Motors. Proto společně s modelem Elise S2 vznikly i odvozené vozy Vauxhall VX220 a Opel Speedster.

Fotogalerie

  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 1
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 2
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 3
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 4
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 5
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 6
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 7
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 8
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 9
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 10
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 11
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 12
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 13
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 14
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 15
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 16
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 17
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 18
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 19
  • Pod Lupou: Lotus Elise S1 - Pro čistý požitek z jízdy: fotka 20

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Recenze s historii na Elisku StormShadow 10.02.2013  10:03
Re: Re: . riderhenry 30.12.2012  22:05
Re: Re: . Plzenak 30.12.2012  21:55
Re: Re: . porny 30.12.2012  12:51
Re: . DBS 30.12.2012  10:13
. k.ik 30.12.2012  09:53
Vstoupit do diskuse ›