Pod Lupou: Lamborghini Countach – král supersportů
Lamborghini Countach je jedním z nejkontroverznějších supersportů všech dob. Je to vůz, který definoval pojem supersport v té nejryzejší podobě a který koncem sedmdesátých let zachránil automobilku před krachem.
Kupé Miura bezesporu zařadilo automobilku Lamborghini do první ligy prémiových značek světa a ani u Ferrari neměli příliš klidné spaní. Na sklonku šedesátých let minulého století bylo rozhodnuto o jejím nahrazení novým modelem, což dalo zelenou tzv. „Projektu 112“. S jeho vývojem jsou neodmyslitelně spjata tři legendární jména: Paolo Stanzani, Marcello Gandini a Bob Wallace.
Lamborghini Countach LP5000 – Projekt 112
Paolo Stanzani byl v té době hlavním konstruktérem automobilky a dostal při vývoji nástupce Miury naprosto volnou ruku s jedinou podmínkou – že musí zachovat její původní koncepci, tedy s motorem uprostřed. Navrhl tedy prostorový příhradový rám, do kterého před zadní nápravu umístil nový dvanáctiválcový motor o zdvihovém objemu 4971 cm3 a výkonu 440 k při 7500 ot/min. Ten byl na rozdíl od Miury orientován podélně s převodovkou namontovanou vpředu mezi sedadly. Prototyp, jehož design navrhl pro firmu Bertone Marcello Gandini, byl představen na ženevském autosalonu v březnu roku 1971 v provokujícím žlutém laku. Existuje mnoho verzí o tom, kdo poprvé vyřkl ono legendární slovo Countach, které v piedmontském dialektu (románský jazyk používaný na severozápadě Itálie, vzniklý v 12. století) znamená údiv. Gandiniho čistý, ale v té době naprosto futuristický design s výklopnými dveřmi, plochým čelním oknem a periskopickým zpětným zrcátkem zakomponovaným do střechy, byl po ladných křivkách milované Miury naprostým šokem, který svět rozdělil na dva tábory. Jedni ho milovali, druzí okamžitě zavrhli. Interiér nezaostával za zevnějškem, použití digitálních přístrojů bylo na svou dobu velmi odvážný počin. Žlutý prototyp šokoval tak, že bylo rozhodnuto o jeho sériové výrobě. Pro hlavního testmana Lamborghini Boba Wallace nastala tvrdá práce. A osud samotného prototypu? Nakonec byl zničen při nárazovém testu ve Velké Británii.
Pro Boba Wallaceho to však byla těžká noční můra. Vůz s karoserií z hliníkových panelů trpěl snad všemi myslitelnými dětskými nemocemi.
Lamborghini Countach LP400 (1974 – 1978)
Prototyp LP5000 byl na pohled naprosto úchvatný, každý kdo ho viděl, věřil, že bez problému dosáhne tehdy magických 300 km/h. Pro Boba Wallaceho to však byla těžká noční můra. Vůz s karoserií z hliníkových panelů trpěl snad všemi myslitelnými dětskými nemocemi. Pětilitrový motor byl v důsledku extrémní nespolehlivosti (shořel…) nahrazen spolehlivějším motorem V12 s zdvihovým objemem 3929 cm3 a výkonem 375 k při 8000 ot/min. Stále však zůstával problém s jeho chlazením což si nakonec vyžádalo razantní změny čistého Gandiniho designu spočívající v montáži přídavných nasávacích otvorů pro přívod vzduchu k vertikálně umístěným chladičům. Ve finále bylo upuštěno i od futuristického interiéru – opět z důvodu nespolehlivosti. Palubní deska osazená lacině vyhlížejícími analogovými přístroji připomínala spíše náklaďák než supersport a tato nectnost zůstala vozu po celou dobu jeho sedmnáctileté produkce. Plně funkční model LP400 představili v roce 1973 opět v Ženevě a trvalo celý rok a měsíc, než první Countach zamířil k zákazníkovi do Milána. V roce 1974 prodal Ferruccio Lamborghini svoji firmu a začal se věnovat pěstování vína.
Model S byl snáze ovladatelný možná také proto, že motor disponoval nižším výkonem 353 k při 7500 ot/min.
Lamborghini Countach LP400 S (1978 – 1982)
Především díky požadavkům prominentního zákazníka Lamba, kanadského magnáta Waltera Wolfa v kombinaci s příchodem nízkoprofilových pneumatik Pirelli P7 vznikl model LP400 S. Ten se vyznačoval významnými změnami exteriéru v podobě vytažených blatníku, nového předního spoileru a příplatkového, doslova megalomanského, přítlačného křídla. Nový byl i design hořčíkových ráfků Campagnolo určených původně pro koncept tehdejšího „babylamba“ Bravo. Použití extrémně širokých pneumatik (205/50 VR 15 vpředu, 345/35 VR 15 vzadu) si vyžádalo modifikaci zavěšení a geometrie a model S byl snáze ovladatelný možná také proto, že motor disponoval nižším výkonem 353 k při 7500 ot/min.
Lamborghini Countach LP500 S (1982 – 1985)
Model LP500 S se představil v roce 1982 a kde jinde, než v Ženevě. Vizuálně se příliš nelišil od svého předchůdce, hlavní změna se udála opět pod kapotou. Zdvihový objem dvanáctiválce stoupl na 4754 cm3 a přiblížil se tak původnímu prototypu z roku 1971. Motor se chlubil výkonem 375 k při 7000 ot/min a roztáčel kola stejného designu jako dosud, ale tentokrát je vyrobila firma OZ z hliníku a nesla tak svůj díl viny na zvýšení váhy o plných 290 kg (oproti LP400 S).
Lamborghini Countach LP500 QV (1985 – 1988)
Model LP500 QV byl vlastně odpovědí na Ferrariho Testarossu, kterou svým motorem s zdihovým objemem 5167 cm3 a výkonem 455 k při 7000 ot/min doslova převálcoval. Motor měl hlavu válců s čtyřventilovým rozvodem (Quattrovalvole) a nové vertikální karburátory Weber (US verze vstřikování Bosch KE-Jetronic) Spolu s modelem 25th Anniversary je to nejsilnější sériový Countach všech dob. Pokud uvažujete o koupi Countache, jděte jednoznačně do této verze.
Model LP500 QV Ferrariho Testarossu motorem 5,2 l a výkonem 455 k při 7000 ot/min doslova převálcoval.
Lamborghini Countach 25th Anniversary
Poslední a s celkovými 667 vyrobenými kusy komerčně nejúspěšnější Countach, vznikl pod taktovkou Chrysleru, který v té době automobilku vlastnil. Konstrukčně byl shodný s typem Quattrovalvole, designově však nikoliv a dle mého názoru mu vliv americké společnosti jen uškodil. Naopak interiér byl nejlepší co se vzhedu i kvality týče.
Je to jako, když řídíte automatickou pračku, jen viditelnost z vozu je horší.
Countach je opředen mnoha legendami, nejasnostmi a fámami. Například celkový počet vyrobených kusů není přesně znám. Oblíbeným tématem je maximální rychlost vozu. Když někomu řeknete, že jede 300 km/h, uvěří vám, když řeknete 320 km/h uvěří vám též, podle většiny měření se ale maximální rychlost nejvýkonnějšího modelu Quattrovalvole pohybovala na hranici 295 km/h. Pouze v testu v zářijovém čísle Fast Lane z roku 1986 dosáhl tehdejší pilot F1 Pierluigi Martini za volantem svého Quattrovalvole rychlost 314 km/h. Countach !!!
Countach byl, a stále je, drahý, na svou dobu velmi rychlý, výkonný, exkluzivní a velmi nepraktický supersport ze staré školy s velmi agresivním designem. Countach je daleko nekompromisnější než jeho nástupce Diablo a jeden z jeho majitelů o něm údajně řekl: „dokud jsem ho nevlastnil, tak jsem ho miloval, pak jsem ho k smrti nenáviděl". A slavný moderátor pořadu BBC Top Gear Jeremy Clarkson o jízdě v Countachi prohlásil: „Je to jako, když řídíte automatickou pračku, jen viditelnost z vozu je horší.“
Pro mnohé, včetně mě, zůstane Countach navždy vrcholným superautem i přes nepopiratelný fakt, že byl ve většině aspektů dávno překonán.
LP5000 | LP400 | LP400S | |
Kusů | 1 | 150 | 235 |
Motor | V-12 60°, 4971 cm3 | V-12 60°, 3929 cm3 | V-12 60°, 3929 cm3 |
Výkon (k) při ot./min. | 440 / 7500 | 375 / 8000 | 353/7500 |
Toč. moment (Nm) při ot./min. | 498/5000 | 365/5000 | 363/5500 |
Rozměry (mm) | 4010 1870 1070 |
4140 1890 1070 |
4140 2000 1039 1070 – r.v. 1980 |
Pneu | 205/60 VR14, 215/60 VR14 |
205/70 VR14, 215/70 VR14 |
205/50 VR15, 345/35 VR15 |
Max. rychlost km/h | 300 | 316 | 292 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | n.z. | 5,6 | 5,9 |
Cena (liry) 25thA – USD | 16 500 000 | 19 500 000 | 45 500 000 |
Rok výroby | 1971 | 1974–1978 | 1978–1982 |
Hmotnost (kg) | 1130 | 1065 | 1200 |
LP500S | LP500QV | 25th Anniversary | |
Kusů | 323 | 610 | 657 |
Motor | V-12 60°, 4754 cm3 | V-12 60°, 5167 cm3 | V-12 60°, 5167 cm3 |
Výkon (k) při ot./min. | 375/7000 | 455/7000 | 455/7000 |
Toč.moment (Nm) při ot./min. | 418/4500 | 501/5200 | 501/5200 |
Rozměry (mm) | 4140 2000 1070 |
4140 2000 1070 |
4140 2000 1070 |
Pneu | 205/50 VR15, 345/35 VR15 |
225/50 VR15, 345/35 VR15 |
225/50 VR15, 345/35 VR15 |
Max.rychlost km/h | 300 | 293 | 295 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,6 | 4,9 | 5 |
Cena (liry) 25thA – USD | 104 500 000 | 188 500 000 | $ 145 000 |
Rok výroby | 1982–1985 | 1985–1988 | 1988–1990 |
Hmotnost (kg) | 1490 | 1490 | 1490 |
Převzato z různých zdrojů. Údaje o počtu vyrobených kusů se mohou lišit, stejně jako údaje o maximální rychlosti a zrychlení, které jsou vesměs optimistické.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Nejlepší supersport všech dob | jiraaa | 23.03.2008 18:37 |
ok | jefry oltingr | 18.03.2008 21:58 |
plakat | ojo | 12.03.2008 15:39 |
Re: QV | Jan Kopřiva | 12.03.2008 14:20 |
QV | Alessio. | 12.03.2008 01:16 |
Re: cena?? | Jan Kopřiva | 10.03.2008 20:23 |
cena?? | Richie11 | 10.03.2008 19:51 |
Vstoupit do diskuse › |