Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček

Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: titulní fotka Kdo by neznal „eMková“ BMW nebo Mercedesy AMG... I Jaguar vyrábí podobná auta, jen nevznikají pod hlavičkou samostatné divize. Už 25 let se označují písmenem R.

Vyznat se v názvech modelů Jaguar není nic jednoduchého. Jedna jistota ale platí bez výjimky už celé čtvrtstoletí: nejvýkonnější model v každé řadě má někde ve jméně ukryté písmeno R jako například XJR nebo XKR.

První takový model spatřil světlo světa v roce 1988, ve skutečnosti ale vše začalo už před 30 lety. Americký tým Group 44 tehdy postavil okruhový prototyp s motorem Jaguar V12 a nazval ho XJR-5. Počáteční úspěchy vedly Američany ke stavbě nástupce XJR-7, ale na scéně se především objevuje Tom Walkinshaw a jeho firma TWR. S přímou podporou továrny se pustil do závodů prototypů skupiny C a postupně vytvořil víc než desítku různých evolucí.

 [470×180]

Nejslavnější z nich byl XJR-9, vítěz Le Mans v roce 1988. Právě na jeho počest vzniklo kupé XJR-S, nejprve jako limitovaná edice sto kusů Celebration připomínající triumf ve čtyřiadvaceti­hodinovce. Od běžného modelu XJ-S se odlišilo sníženým podvozkem, tužším řízením, koly Speedline a bodykitem od TWR. Motor 5,3 V12/295 k i třístupňový automat zůstaly beze změn. „Limitka“ měla výhradně kombinaci šedého laku Tungsten s kůží Magnolia.

Všechny úpravy prováděla firma JaguarSport, společný podnik Jaguaru a TWR. Po první stovce XJR-S výroba pokračovala dál, stále ale na exkluzivní bázi s prodejem jen u vybraných dealerů. V roce 1989 se motor zvětšil na 6,0 litru a dostal zapalování Zytek. Výkon vzrostl na 325 koní, podvozek se ještě více přitvrdil a XJR-S se konečně začalo prodávat i mimo Anglii. V roce 1992 pak došlo na výrazné technické i designové změny, kariéra XJR-S se ale tou dobou už blížila ke konci.

 [470×224]

Hlavní roli totiž už hrál sedan XJR první generace. Na rozdíl od svých následníků se musel obejít ještě s atmosférickým motorem, ovšem vyladěným. Řadový šestiválec 3,6 litru dával ještě standardních 220 koní, čtyřlitr už dostal upravené sání, které zvedlo výkon z 235 koní u XJ6 na výsledných 250 koní. Výroba prvního XJR probíhala mezi lety 1988 a 1994 s velkým faceliftem v roce 1991. Celkem vzniklo, stejně jako v případě kupé XJR-S, jen několik set kusů.

 [470×213]

Doba kompresorová

První kompresor se objevil v novém XJR z roku 1994. Limuzína dostala zaoblený retro design a podstatnou porci výkonu navíc: čtyřlitr měl s dmychadlem Eaton 331 koní. To stačilo na akceleraci na stovku kolem šesti sekund a nejvyšší rychlost 250 km/h. Mimochodem, jiná verze téhož motoru pohání Aston Martin DB7. Díky ukončení spolupráce s TWR se produkce přesunula přímo do továren Jaguaru a celkem vzniklo 6,5 tisíce kusů, z nich 268 má manuální převodovku.

 [470×227]

Velký facelift z roku 1997 přinesl i zcela nový motor. Objem sice zůstal na rovných čtyřech litrech, Jaguar ale představil první vidlicový osmiválec vlastní konstrukce. Varianta XJR se dočkala 370 koní a 525 Nm, díky pětistupňovému automatu od Mercedesu se akcelerace na stovku zkrátila na 5,3 sekundy. Sportovní limuzína ale získala i řadu dalších vylepšení, například adaptivní tlumiče CATS nebo za příplatek brzdy Brembo a 19palcová kola BBS.

 [470×223]

Stejný osmiválec Jaguar zabudoval i do nového kupé. Z modelu XK8 tak v roce 1997 vznikl sportovní typ XKR, nejrychlejší kupé v dosavadní historii Jaguaru. Brzy následoval i kabriolet a Aston Martin DB7 byl v ohrožení. Sesterská automobilka ale už dokončovala vlastní silnější dvanáctiválec, a tak se XKR stal populární alternativou pro ty, kdo chtěli něco s podobným výkonem, ale nižší cenou než DB7 nebo Ferrari 550 Maranello.

 [470×240]

Jaguar postavil i rychlejší prototyp XKR-R. Motor posílený na 400 koní a manuální převodovka Tremec srazily sprint na 100 km/h pod pět sekund, nakonec ale zůstalo u jediného vyrobeného kusu. Automobilka nenašla odvahu pustit do výroby takto agresivněji laděný model.

Rok 2002 přinesl modernizaci produkční verze osmiválcového motoru. Objem vzrostl na 4,2 litru a s ním i výkon na rovných 400 koní, standardem se stal šestistupňový automat od ZF. Stejný motor a převodovka si současně, u příležitosti faceliftu, našly cestu i do prostředního z tehdy vyráběných sedanů. Vznikl tak S-Type R, který se rychlostí vyrovnal kupé XKR nebo tehdejšímu BMW M5 E39.

 [470×280]

Nastupuje hliník

Hned v následujícím roce Jaguar otevřel další kapitolu technického pokroku. Nová generace limuzíny XJ dostala karoserii vyrobenou z hliníkových slitin a hmotnost auta díky tomu klesla zhruba o 100 kg – u vrcholného modelu XJR na pouhých 1665 kg. V kombinaci s motorem 4,2 l/400 koní tak vzniklo auto schopné akcelerovat na stovku za 5,3 sekundy – rychleji než tehdejší Audi S8 nebo BMW 760i.

Vedle sportovně pojatého XJR vznikl i model Jaguar Super V8. I on měl přeplňovaný motor, k němu ale dostal komfortní podvozek a bohaté chromování.

 [470×306]

Zkušenosti z XJ se uplatnily i v druhé generaci modelu XK z roku 2006. Karoserie využila zdokonalené techniky práce s hliníkem a motor ve verzi XKR posílil na 420 koní. I zde mezigeneračně klesla hmotnost, tentokrát o 90 kg. Tužší karoserie (o 31 %) umožnila zvětšit vstup do zavazadlového prostoru až po střechu a i tak prospěla jízdním vlastnostem.

 [470×205]

Vstříc vyšším výkonům

Stejný motor o 420 koních v roce 2008 dostal i sedan XF. Jenže nebylo to žádné XFR, Jaguar novinku pojmenoval jako XF SV8 a tím neznačil, že se chystá něco silnějšího. Opravdové XFR přišlo o rok později a dostalo pětilitrový motor. Nová generace osmiválce prošla řadou změn, například si vystačí s menším blokem nebo využívá přímý vstřik, dnes již tradiční kompresor ale zůstává. Nový V8 posílil ze 420 na 510 koní a z 560 na 625 Nm.

 [470×304]

Čas nutný pro zrychlení z 0 na 100 km/h se srazil pod pět sekund. Stejného vylepšení se dočkaly i kupé a kabriolet XKR. Těm automobilka současně s novým motorem nadělila i mírný facelift, který pozměnil tvar předního a zadního nárazníku. A co limuzína XJ? Tam rok 2009 přinesl novou generaci a i ona dostala přeplňovaný pětilitr. Označení XJR ale zmizelo z nabídky, kompresorový motor se jednoduše stal vrcholem nabídky. Loňský rok ale přidal zajímavou náhradu – ve verzi Speed Pack se omezovač rychlosti u XJ 5,0 Supercharged posouvá na 280 km/h. Stejnou možnost Jaguar nabízí i pro XKR a XFR.

 [470×244]

Jaguar chce dál podporovat tradiční image výrobce silných a rychlých sportovních vozů. Evoluce proto pokračuje: poslední dva roky stojí na vrcholu nabídky XKR-S, nabízené jako kupé i kabriolet. S motorem 5,0 V8 o výkonu 550 koní a s upravenou aerodynamikou zvládá rychlosti až 300 km/h. A ty samé vlastnosti od letoška nabídne i sedan XFR-S.

 [470×294]

A co dál? Chystá se speciální verze XKR-S Extreme, která shodí pár kilo, přidá keramické brzdy a motor by mohl posílit až na 600 koní. Jaguar také koketuje s myšlenkou na rychlé kombi XFR Sportbrake a otazníky se vznáší nad novým roadsterem. Nejsilnější verze se jmenuje F-Type S, nad 510koňovým pětilitrem proto aspoň teoreticky zbývá prostor pro budoucí F-Type R.

 [470×305]

Fotogalerie

  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 1
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 2
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 3
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 4
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 5
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 6
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 7
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 8
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 9
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 10
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 11
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 12
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 13
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 14
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 15
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 16
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 17
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 18
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 19
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 20
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 21
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 22
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 23
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 24
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 25
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 26
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 27
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 28
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 29
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 30
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 31
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 32
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 33
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 34
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 35
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 36
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 37
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 38
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 39
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 40
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 41
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 42
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 43
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 44
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 45
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 46
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 47
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 48
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 49
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 50
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 51
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 52
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 53
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 54
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 55
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 56
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 57
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 58
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 59
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 60
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 61
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 62
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 63
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 64
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 65
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 66
  • Pod lupou: Jaguar R aneb 25 let rychlých koček: fotka 67

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Re: čánek potěšil Barrichello 06.02.2013  14:46
Re: čánek potěšil J@W 06.02.2013  14:32
čánek potěšil Barrichello 06.02.2013  14:25
BOKW Hrubis 05.02.2013  09:19
Vstoupit do diskuse ›