Pod lupou: Audi RS 6

Pod lupou: Audi RS 6: titulní fotka Pokud chcete mít v garáži auto, které na semaforech napráská řadě supersportů a zároveň pohodlně odveze vaši rodinu kamkoliv si budete přát, pak asi nenajdete lepší variantu, než je Audi RS 6.

2002 – Audi RS 6 začíná

Audi RS 6 quattro, jak zní celý název vozu, je nejvýkonnější verzí modelu A6. Jedná se o luxusní a zároveň velmi sportovně laděný vůz z produkce dceřiné společnosti quattro GmbH, která pro Audi vyrábí právě vysoce výkonné vozy. Audi RS 6 je vyráběno ve dvou karosářských provedeních, kterými jsou 5dvéřové kombi s názvem Avant a 4dvéřový sedan.

Písmena RS v názvu vozu v němčině znamenají „RennSport“, což lze doslovně přeložit jako „závodní sport“. Vůz tak všem dává okamžitě na vědomí, co od něj mohou očekávat. Model RS 6 je typický svým vpředu podélně uloženým motorem a převodovkou umístěnou ihned za ním. Stejně jako všechny modely řady S a RS využívá i Audi RS 6 pohon všech čtyř kol značky Torsen.

Výroba prvního z modelů s názvem RS 6 započala v červnu roku 2002 5dvéřovým modelem C5 RS 6 Avant quattro. Verze sedan následovala krátce po představení Avantu. Vůz byl založen na modelu S6, respektive A6.

 [470×247]

O pohon automobilu se staral 8válcový motor o objemu 4,2 litru s pěti ventily na válec posílený dvěma turbodmychadly. Motor vyvinutý německou společností quattro GmbH ve spolupráci s britskými specialisty z Cosworth Technology disponoval výkonem 450 koní v rozmezí 5 700 až 6 400 otáček za minutu. Točivý moment dosahoval výše 580 Nm a jeho vrchol byl dostupný od 1950 do 5 600 otáček za minutu.

Aby bylo možné tuto raketu vážící 1 840 kg (1 865 kg u verze Avant) udržet na silnici, nesměly chybět kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Přední kola byla osazena brzdami Brembo s 8pístkovými třmeny, o brzdění zadních kol se staraly plovoucí třmeny ATE. Ve standardní výbavě pro evropský trh nechyběla 19palcová kola. Pro americký trh byly ve standardu 18palcové ráfky, které byly pro evropský trh ve volitelné výbavě.

Audi RS 6 Plus – jen 999 kusů

Několik měsíců před koncem výroby modelu C5 představilo Audi limitovanou edici vozu s názvem RS 6 Plus. Model disponoval motorem silnějším o 26 koní při zachování stejného točivého momentu. Zvýšení výkonu motoru bylo docíleno zabudováním nové řídicí jednotky a dvou přídavných chladičů. Vůz byl tak schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,4 s, z 0 na 200 km/h za 20,4 s a jeho maximální rychlost byla 280 km/h.

Model RS 6 Plus dostal také nový sportovní podvozek, díky němuž bylo dosaženo snížené světlé výšky o 10 mm. Vizuálně se model Plus od standardní RS 6 odlišoval díky černému optickému paketu, který zahrnoval černý lesklý lak, vnější okenní lišty, střešní ližiny a dvě koncovky výfuku. Tmavý design vozu byl zakončen 19palcovými litými ráfky v antracitové barvě. Všech 999 vyrobených kusů bylo velmi rychle prodáno.

 [470×271]

Model C5 RS 6 se objevil i na závodních okruzích. Velké úspěchy sklízel v letech 2002 až 2004 v severo­americké sérii GT vozů SPEED World Challenge, kde ve všech třech letech získal tým Champion Audi Rancing titul mezi značkami. Upravený závodní motor těchto vozů byl opět dílem Cosworth Technology. Po úpravě pravidel v roce 2005, která Audi velmi znevýhodnila, se výrobce ze seriálu stáhl.

2007 – druhá generace RS 6 s motorem V10 z Lamborghini Gallarda

Druhá generace (C6) modelu RS 6, která nesla oficiální název Audi RS 6 5.0 TFSI quattro, byla představena v září roku 2007 na Motor Show ve Frankfurtu. Sériová výroba započala v dubnu 2008 a ve stejnou dobu byl spuštěn i prodej vozu v Evropě. V Severní Americe nebyl model C6 RS 6 Avant dostupný. Celkově bylo vyrobeno 8 000 kusů, z čehož 6 500 z nich bylo ve verzi Avant. Výroba druhé generace byla ukončena ve třetím čtvrtletí roku 2010.

V motorovém prostoru byl osmiválec nahrazen silnějším a větším 5litrovým desetiválcem biturbo s výkonem 579 koní dostupným v rozmezí 6 250 až 6 700 otáček za minutu a točivým momentem 650 Nm při 1 500 až 6 250 otáčkách za minutu. Nový motor tak nabízel o 71 koní větší výkon a o 150 Nm vyšší točivý moment než 5litrový desetiválec od BMW.

„eReS-šestka“ se tak stala nejvýkonnějším vozem, které kdy Audi nabízelo a parametry jeho motoru daleko předčily konkurenci v podobě BMW M5 a Mercedesu E63 AMG. Model Avant zrychlil z 0 na 100 km/h za 4,6 s, z 0 na 200 km/h za 12,7 s a ručička tachometru se díky omezovači zastavila na 250 km/h. Pokud o něj neměl zákazník zájem, mohl si užívat rychlosti až 274 km/h. Daní za tak našlapaný motor byla cena vozu, která byla stanovena na 2,7 mil. Kč.

Motor vozu je sám o sobě zajímavým kouskem. Vychází totiž z atmosférické V10 použité v Audi R8, S6 a S8 nebo dokonce v Lamborghini Gallardo. Oproti tomuto motoru má však pohonná jednotka Audi RS 6 přes 400 nových nebo upravených částí šitých jen jí přesně na míru.

 [470×331]

Jak už bylo zmíněno výše, první verzí karoserie, která spatřila světlo světa, bylo kombi s názvem Avant. Sedan byl na trh uveden až o čtyři měsíce později. Pro obě karosářské varianty ovšem platí, že monokok vozu byl vyroben z oceli. Přední blatníky a kapota byly kvůli snížení hmotnosti automobilu vyrobeny z hliníku.

Model C6 RS 6 má na kontě jeden velmi zajímavý světový rekord. Jedná se o nejvyšší dosaženou rychlost při jízdě na ledě. Audi se pro překonání tohoto rekordu spojilo s výrobcem pneumatik Nokian a před několika málo dny stanovili nový světový rekord ve výši lehce nad 335 km/h! Jednalo se o speciálně upravené Audi RS 6 obuté do pneumatik Hakkapeliitta 8. Za volant vozu usedl, jak jinak, finský testovací jezdec Nokianu Janne Laitinen.

2013 – nejnovější Audi RS 6 přijíždí letos

Zatím poslední generace vozu Audi RS 6 byla představena na letošní Motor Show v Ženevě a vzbudila opět veliký zájem. Jedná se o konkrétně o model RS 6 Avant a dosud není jisté, jestli Audi vůbec plánuje výrobu verze sedan.

Hlavní devizou automobilu je jako obvykle naprosto vynikající motor. A to i přesto, že předchozí desetiválec původem z Lamborghini Gallardo byl nahrazen o 19 koníků slabším osmiválcem biturbo. Jeho silnou stránkou je točivý moment, který narostl o rovných 50 Nm na současných 700 Nm dostupných v rozmezí od 1 750 do 5 500 otáček za minutu. Když vezmeme v úvahu snížení váhy vozu o 100 kg oproti předchozí generaci, nelze očekávat nic jiného, než velkou dávku sportovních genů.

Na 100 km/h se dostanete za 3,9 s, což je o 0,7 s rychleji než u předchozí generace a o 0,4 s lepší výkon než dokáže konkurence v podobě BMW M5 4,4 biturbo. V základní provedení dokáže RS 6 Avant uhánět rychlostí omezenou na 250 km/h. Při zakoupení paketu Dynamic vám Audi povolí užívat si až 280 km/h, a pokud by to bylo někomu pořád málo, je k dispozici ještě paket Dynamic Plus, s kterým je možné se dostat až na 305 km/h.

 [470×300]

Nová generace se oproti oběma předchozím mnohem výrazněji hlásí ke sportovnímu naturelu prostřednictvím svého designu. Pohled kolemjdoucích zaujmou větší chladicí otvory v předním nárazníku, střešní spoiler, integrovaný difuzor nebo dvojice obřích koncovek výfuku. Velkou parádou jsou 20palcové ráfky, které do vytažených blatníků padnou jako ulité.

Interiér překypuje kůží, alcantarou a karbonem. Ve standardu jsou vzadu dva sportovní sedáky, třímístná lavice je za příplatek. Jedinou nabízenou převodovkou je osmistupňový automat, který tradičně přenáší sílu motoru na všechna čtyři kola. O pohodlí a skvělou ovladatelnost vozu se stará vzduchové odpružení, které snížilo světlou výšku vozu o 20 mm oproti předchozí generaci. Za příplatek je k dispozici sportovní podvozek využívající ocelové pružiny a tlumiče Dynamic Ride Control, které umožňují tři úrovně nastavení.

Brzdný systém dodávaný ve standardním vybavení se skládá z ocelových kotoučů o průměru 390 mm a červeně lakovaných 6pístkových třmenů. Zákazníci, kteří by měli strach, že tuhle raketu země-země nedokáží zastavit, mají možnost zvolit si karbon-keramické kotouče o průměru 420 mm, samozřejmě za nemalý příplatek.

I když to podle výše uvedených parametrů nevypadá, Audi RS 6 Avant má sloužit i jako rodinný vůz. Aby z rodinného rozpočtu neutíkalo moc peněz za benzín, je vůz vybaven systémem deaktivace poloviny válců. Ve spojení se systémem start/stop je tak možné jezdit v průměru za 9,8 litru. Větší újmou pro rodinný rozpočet bude cena vozu, která by se měla pohybovat kolem 2 250 000.

Fotogalerie

  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 1
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 2
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 3
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 4
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 5
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 6
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 7
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 8
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 9
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 10
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 11
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 12
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 13
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 14
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 15
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 16
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 17
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 18
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 19
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 20
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 21
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 22
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 23
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 24
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 25
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 26
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 27
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 28
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 29
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 30
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 31
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 32
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 33
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 34
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 35
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 36
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 37
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 38
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 39
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 40
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 41
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 42
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 43
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 44
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 45
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 46
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 47
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 48
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 49
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 50
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 51
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 52
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 53
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 54
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 55
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 56
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 57
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 58
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 59
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 60
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 61
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 62
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 63
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 64
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 65
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 66
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 67
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 68
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 69
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 70
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 71
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 72
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 73
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 74
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 75
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 76
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 77
  • Pod lupou: Audi RS 6: fotka 78

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hen,hen Skoto 09.04.2013  16:07
Podvozek Marek_aaa 08.04.2013  21:02
rs6 jokee 08.04.2013  09:36
nadpis clanku Paulii 07.04.2013  17:22
Re: Proc hand 07.04.2013  16:41
Re: Proc cobra.s 07.04.2013  12:35
hen,hen Skoto 06.04.2013  13:18
Re: hen,hen k.ik 06.04.2013  11:06
... ElMariachi 05.04.2013  19:51
... sklenka 05.04.2013  19:43
hen,hen Skoto 05.04.2013  17:39
hen,hen Skoto 05.04.2013  17:32
Proc hand 05.04.2013  16:28
SEDAN flyboyedaII 05.04.2013  13:22
Tleskám R1driver 05.04.2013  10:39
Vstoupit do diskuse ›