Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye

Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: titulní fotka Časopis Playboy vybral šestku nejlepších poválečných aut: pět sporťáků a jeden kousek, který má do něj poměrně dost daleko, Američané jej ale uctívají.

Každý chlap dávno ví, že v Playboyi nenajde jen spoře oděné krásky, ale také například články o autech. V posledním čísle zveřejnili šestku nejlepších klasiků na čtyřech kolech, alespoň podle vlastního uvážení. Nezapomínejme ovšem, že hlavní stan redakce se nachází ve Státech.

Vybraným skvostům je minimálně čtyřicet let, pojďme se tedy tak trochu zasnít. Žádné airbagy, elektronika, ABS, vrcholem bezpečnostních prvků jsou pásy. Pojem emisní limity zná jen pár zasvěcenců, pod kapotami tedy trůní pořádné motory, které jsou spolu s ostatními částmi zabaleny v úhledných, většinou ocelových kabátcích. Zlaté časy!

Všech šest aut je dnes lákavou investicí, zájemce musí být pochopitelně patřičně za vodou. BMW 507, Corvettu C2 Sting Ray, Dino 246 GT, Chevy Nomad, éčkového jaguara, ani Pontiac GTO v bazaru nekoupíte a od známého teprv ne. Spíš uspějete u RM Auctions, Goodinga & spol., nebo u Barrett-Jacksonů.

507

Výše jmenovanou šestici si alespoň krátce představme. Roadster 507 s modrobílou vrtulí ve znaku se vyráběl v letech 1956–1959 a vzniklo jen 254 aut. Veledílo hraběte Albrechta Goertze (později navrhl Datsun 240 Z) je krásné i po pětapadesáti letech. Konkurent Mercedesu 300 SL měl pod kapotou celohliníkový vidlicový osmiválec 3,2 l s výkonem 123 kW (167 k).

Americká cena nového auta 9 tisíc dolarů se nám může zdát směšná, jenže i nejluxusnější cadillac stál v té době polovinu, Gullwing s trojcípou hvězdou byl rovněž levnější. Dobře oblečení pánové s půvabnými elegantními dámami po boku mohli upalovat ve svých roadsterech až 225 km/h, tehdy to ještě legálně leckde šlo. Do dnešních dnů se dochovalo 240 kousků, připravte si ale minimálně 700 tisíc dolarů, tedy dvanáct a čtvrt milionu v českých korunách.

Žihadlo

Corvette Sting Ray z roku 1963 je z úplně jiného soudku. Laminátový bolid poháněl vstřikovací osmiválec do V objemu skoro 5,4 l, který dával 224 kW (304 k). Bulvární zevloun se stiskem plynového pedálu proměnil v ryzího závodníka, který se mohl měřit s Cobrami od Shelbyho. Dvoudílné panoramatické zadní okno měl pouze ročník '63, mladší kusy už mají jednodílné. Nové kupé bylo za 4,5 tisíce USD, v současnosti zaplatíte minimálně 55 tisíc (960 tisíc korun).

Ve jménu syna

Alfredo Ferrari byl jediným synem Enza a jeho manželky Laury, doma mu ale neřekli jinak než Dino. Na jeho počest (zemřel v pouhých čtyřiadvaceti letech) commendatore pojmenoval nejprve závodní motory a poté vytvořil novou značku pro produkční modely s méně než dvanácti válci. Dino 246 GT z let 1969–1974 tak nikdy neneslo emblém vzpínajícího se koníka, byť jej prodávali stejní dealeři. Ti jej propagovali jako téměř Ferrari.

2,4-litrový vidlicový šestiválec se čtveřicí vačkových hřídelů byl umístěn napříč před zadní nápravou a palivo mu dodávala trojice karburátorů Weber. 145 kW (198 k) se přenášelo přes pětistupňovou rychlostní skříň, která nepostrádala synchronizaci. Kupé s cenovkou 14.500 dolarů záhy doplnila dražší verze GTS s odnímatelnou targa střechou. Dnes jsou gétéčka k mání od 100 tisíc, v korunách milion a třičtvrtě. Za jemný vítr ve vlasech připlatíte další polovinu, takže vás targa vyjde na něco málo přes 2,6 milionu korun .

E-Type

Jaguar E-Type letos slaví padesátiny. Až do začátku sladkých šedesátých let byla britská automobilka výrobcem puristických sporťáků a luxusních saloonů. Taková parta nadšenců vedená Williamem Lyonsem. Éčko, za mořem nazývané XK-E a bylo zaměřené kromě vysokých výkonů také na luxus a Jaguar katapultovalo k celosvětové proslulosti.

Jeho tvůrce Malcolm Sayer si pohrál s matematickými propočty aerodynamiky. Výsledkem byla dlouhatánská kapota, která ukrývala v první sérii dvouvačkový šestiválec 3,8 litru se třemi karburátory a 198 kW (necelými 270 k). Čtyřstupňová převodovka, nezávislé zavěšení všech kol, samonosný trup a čtveřice kotoučových brzdy ze závodního D-Type, který vyhrál v Le Mans – tolik stručná technická charakteristika legendy.

Pozdější dvanáctiválcový E-Type třetí série atakoval hranici 240 km/h. Za velkou louží se Britů hned tak nezbavili, vždyť s éčkem vyrukovala stará dobrá Anglie pouhý rok před nástupem Beatles. Časopis Car and Driver jej označil za auto, po kterém by jeho novináři nejvíc toužili ze všech dosud testovaných. Nový stál 5.900 dolarů, dnes za něj dáte minimálně 65 tisíc (v korunách přes 1,1 milionu), dalších 25, respektive 440 tisíc Kč navíc vysázíte na prkno za roadster.

Muscle car

Koráby střední velikosti koncernu General Motors mohly mít před bezmála půlstoletím motory maximálně o objemu 330 krychlových palců (5,4 l). Divizi Pontiac koncernu GM vedl v té době jistý John DeLorean (ano, DMC 12). Ten i přes zákaz detroitského vedení prosadil montáž kladiva V8 389 (takřka 6,4 litru) krmeného obřím čtyřhrdlovým karburátorem do modelu Tempest. A zrodilo se GTO… S 242 kW (329 k) na zadní nápravě bylo skutečným muscle carem, byť jeho hlavní konkurent pocházel od Fordu a jmenoval se po jednom divokém koni…

Obě auta se objevila ve stejné době: psal se rok 1964. Za GTO zájemce zaplatil minimálně 3 tisíce dolarů, mohl si vybrat z hardtopu (americké označení pro kupé bez středních sloupků), klasického kupé a kabrioletu. Vyladěné verze sprintovaly z nuly na stovku pod pět sekund. Ceny restaurovaných nebo původních exemplářů prvního modelového roku začínají na 60 tisících USD, tedy lehce nad milionem.

Stylově na pláž

V USA je Chevy Nomad doslova kultem. Prapůvodní koncept měl premiéru v lednu 1954 v newyorském hotelu Waldorf-Astoria, sériovka se vyráběla od roku 1955 a postupně se měnily detaily. Dvoudveřový wagon (u nás vžitý název kombi prostě tuhle káru nevystihuje) byl o tři roky později nahrazen čtyřdveřovým stejného jména, ale to už jaksi nebylo ono, že.

Nejrozšířenějším nomádem je model '57. Charakterizuje jej číslo 283 a poměr jednoho amerického koně na krychlový palec. Převedeno do evropských jednotek: 4,6 l a 211 kW, tedy 287 metrických koňských sil. Jak jinak než vidlicový osmiválec měl stejně jako u Corvetty vstřikování a k přenosu točivého momentu stačily tři stupně manuální (!) převodovky.

Nový byl za 3,5 tisíce dolarů, dnes je za 100,5 ( asi 1,76 mil. Kč). Uveze tátu, mámu, děti, psa, obytný přívěs a možná i tchyni na střeše. Všechno ale nechte dnes doma, tchyni sundejte a dejte ji někam do truhly, naložte surfové prkno a hurá na pláž. A nezapomeňte na Beach Boys!

Fotogalerie

  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 1
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 2
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 3
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 4
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 5
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 6
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 7
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 8
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 9
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 10
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 11
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 12
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 13
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 14
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 15
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 16
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 17
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 18
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 19
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 20
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 21
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 22
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 23
  • Playboy Garage Vintage Thunder: Nejlepší klasická auta podle Playboye: fotka 24

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
mmm :))) laufeček 04.04.2011  14:40
Vstoupit do diskuse ›