New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace

New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: titulní fotka Po sériích špionážních fotografií různé kvality a řadě více či méně zaručených zpráv o původu tajemného vozu s liniemi Lancie Stratos jsou zde oficiální informace o jeho vzniku i technice, které doplňuje bohatá fotogalerie.

Lancia Stratos je bez diskusí jedním z nejfantastič­tějších sportovních kupé sedmdesátých let a zároveň i jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů v historii rallye. I téměř čtyřicet let po premiéře konceptu, z nějž vzešel sériový model, dokáže tento vůz zvýšit tepovou frekvenci většině fanoušků sportovních vozů a to bez ohledu na to, zda jsou zarytými příznivci jiných značek a Lancia jim jinak naprosto nic neříká.

Poslední desetiletí přeje oživování známých jmen z automobilové historie a rozvíjení jejich původního designu. Vedle severoamerických značek, které doslova excelují v oblasti retrodesignu pro velkosériové modely, jsou zde i úspěchy evropských značek, mezi nimiž vyniká MINI, a pak přicházejí zakázkové automobily.

Zde se uplatňují zkušenosti světoznámých designérských studií, mezi nimiž vyniká Pininfarina. K nejznámějším výtvorům návrhářů tohoto studia patří Ferrari P4/5 z roku 2006 pro sběratele Jamese Glickenhausena, které je moderní interpretací Ferrari 330 P4 z druhé poloviny šedesátých let.

Iniciátor

Další ukázkou schopností studia Pininfarina je New Stratos. Iniciátorem vývoje a stavby tohoto vozu je jihoněmecký podnikatel, sběratel a závodník s historickými automobily Michael Stoschek. Ten spolu se svým synem Maximilianem spustil nekomerční projekt, na jehož vývoji se pracuje u Pininfariny v Turíně od podzimu roku 2008.

Michael Stoschek je vnukem Maxe Brose. Ten v roce 1908 v Berlíně založil obchodní společnost s automobilovým příslušenstvím. V současnosti má společnost se zaměřením na mechatronické komponenty dveří, sedadel a elektrických ovladačů, celkem 16.000 zaměstnanců v 21 zemích a roční obrat více než 3 miliardy Eur. Pod vedením Michaela Stoscheka se Brose Group stala pátým největším dodavatelem automobilového průmyslu v rodinném vlastnictví. V roce 2005 Stoschek předal vedení společnosti svému nástupci, aby se mohl věnovat svým osobním zájmům.

K nejoblíbenější činnosti Michaela Stoscheka patří závodění s historickými automobily. To dokládají i vítězství v Carrera Panamericana z let 1999, 2001 a 2004 i titul z FIA European Rallye Championship z roku 2006. Těchto sportovních úspěchů dosáhl za volantem Porsche 911 z roku 1971.

Zvláštní místo ve Stoschekově sbírce má Lancia Stratos v úpravě pro Skupinu 4, kterou používá pro rallye a závody do vrchu. Vůz v barvách Marlboro má za sebou více než deset let trvající rekonstrukci a odpovídá specifikaci továrního Stratosu z roku 1974, s nímž se Tour de Corse účastnila posádka Andruet/Biche.

K rozhodnutí navrhnout, vyvinout a postavit nový Stratos vedle vášně pro originál přispěl i Chris Hrabalek, s nímž se Stoschek poprvé sešel v roce 1986 na mezinárodním srazu Lancií Stratos v Alta Badia. Pořadatelem této akce byl sám Michael Stoschek. Prvním výsledkem spolupráce těchto dvou mužů se stal Fenomenon Stratos, který v roce 2005 na ženevském autosalonu zapůsobil jako letící meteor. Bohužel podobně jako on divoce zazářil a upadl v zapomnění.

Pokus číslo dva je prozatím mnohem úspěšnější. Michael se svým synem Maximilianem v roce 2008 zadali společnosti Pininfarina objednávku na návrh, vývoj a stavbu zakázkového vozu, vycházejícího z designu původního Stratosu. Po dvou letech máme možnost obdivovat výsledek.

Design

Dvoumístné kupé s oficiálním označením New Stratos sice nemá se značkou Lancia nic společného, přesto jej každý motoristický fanda byť jen s letmým povědomím o sedmdesátých letech jasně identifikuje jako Lancii Stratos. To byl samozřejmě záměr tvůrců, kteří se chtěli od linií originálu vzdálit co nejméně.

Hlavní snahou bylo zachování proporcí klínovité karoserie Stratosu a charakteristických prvků jako je například tvar předních blatníků, záď s dvojicí kruhových světlomětů (převzatých z Ferrari 599 GTB Fiorano), tvar střechy, rozměrné dveře nebo linie oken.

Práce na designu nového Stratosu zahájil u Pininfariny v roce 2008 Jason Castriota. Ten se ale od 1. prosince roku 2008 stal šéfdesignérem studia Bertone a od června letošního roku zastává stejnou pozici u automobilky Saab. Po jeho odchodu se práce na Stratosu ujal Luca Borgogno, který spolupracoval s Michaelem Stoschekem následující rok a půl. Právě tomuto designérovi vděčí New Stratos za konečnou podobu své karoserie i interiéru.

Prostor pro posádku je podobně minimalistický jako u klasického Stratosu. Palubní deska a přístroje se stejně jako vnější tvary zhlédly v originálu. Kromě rychloměru a otáčkoměru zde najdeme ukazatel tlaku oleje a teploty vody a rovněž analogové hodiny. Zároveň ovšem obsahují několik displejů, například indikátor zařazeného převodu. Pokrok zkrátka zastavit nelze. Přepínače na středové konzole slouží k ovládání topení a větrání.

Originál připomíná New Stratos i dvojicí sedadel usazených těsně vedle sebe a kapsami v širokých dveřích, do nichž lze odložit helmy. Připomínkou současnosti je startovací tlačítko motoru, pádla řazení pod volantem a materiály jako hliník, karbon a umělý semiš Alcantara.

Technika

Pod karoserií z uhlíkových vláken se ukrývá zkrácené šasi Ferrari F430 Scuderia, přispívající k zvýšení tuhosti New Stratosu. Ta spolu s poměrem hmotnosti k výkonu 2,25 kg na 1 koně a rozložením hmotnosti v poměru téměř 50 : 50 přispívá k výjimečným jízdním vlastnostem.

K těm samozřejmě přispívá i pohonná jednotka, která podobně jako design ctí tradice. Před zadními koly je uložen vidlicový osmiválec o objemu 4308 cm3 z již zmiňovaného Ferrari. Tento motor ve svém původním působišti disponuje výkonem 375 kW (510 k) v 8500 min-1 a točivým momentem 470 Nm ve 5250 min-1. Jaké jsou jeho výkony ve Stratosu prozatím tvůrci vozu neprozradili.

Bližší technické specifikace a informace o jízdních výkonech má tým okolo nového Stratosu v plánu zveřejnit v průběhu následujících týdnů, podle toho jak bude pokračovat testovací program a konečná fáze nastavení podvozku a naladění motoru kupé s hmotností okolo 1240 kg.

Předchůdci

Historie Lancie Stratos se pro veřejnost začala psát v roce 1970, kdy Marcello Gandini vytvořil ve studiu Bertone prototyp Stratos Zero. Tento vůz s klínovitou karoserií doslova šokoval svými tvary i minimalisticky pojatým interiérem přístupným pouze vzhůru výklopným čelním sklem. Za zmínku stojí, že Stratos Zero okouzlil i Michaela Jacksona a ten si nechal v osmdesátých letech postavit jeho repliku pro svůj film Moonwalker.

Linie Stratosu Zero přivedly manažera soutěžního týmu Lancia na myšlenku vytvořit speciál čistě pro rallye. Tak byly spuštěny práce na projektu Stratos HF. Tento prototyp navržený opět Gandinim měl premiéru na autosalonu v Turíně v roce 1971. Rallyová varianta pro skupinu 4 následovala napřesrok a letopočet 1973 přinesl silniční Stradale. Homologační předpisy vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů, a nakonec vzniklo v letech 1972 až 1975 celkem 492 vozů.

Prodejní verze poskytovala z uprostřed napříč umístěného vidlicového šestiválce Ferrari Dino 140 kW (190 k)/7000 min-1. Stratosy, které se ještě začátkem osmdesátých let proháněly (už v soukromých rukou) po tratích rychlostních zkoušek, měly ale až 221 kW (300 k). Lancia Stratos je legendou automobilových soutěží, vždyť získala v letech 1974–1976 tři tituly v mistrovství světa značek za sebou! Sandro Munari, největší hvězda za jejím volantem, byl navíc jedničkou sezony 1977, odnesl si Pohár FIA.

New Stratos nebo projekt Fenomenon Stratos z roku 2005, za nímž stojí Chris Hrabalek i Michael Stoschek nejsou jediným nástupci legendy sedmdesátých let. Například v roce 2000 italské studio Stola představilo v Turíně koncept S81, který se jasně hlásí k inspiraci Stratosem. O tři roky dříve vystavoval Franco Sbarro v Ženevě svou studii Ionos.

V současné době existuje jediný funkční New Stratos. O tom zda bude spuštěna produkce dalších 25 vozů, není ještě rozhodnuto.

Fotogalerie

  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 1
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 2
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 3
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 4
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 5
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 6
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 7
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 8
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 9
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 10
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 11
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 12
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 13
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 14
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 15
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 16
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 17
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 18
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 19
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 20
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 21
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 22
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 23
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 24
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 25
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 26
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 27
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 28
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 29
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 30
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 31
  • New Stratos: Nové fotografie a oficiální informace: fotka 32


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
BrettGlory BrettGlory 07.07.2017  16:56
BrettGlory BrettGlory 08.05.2017  10:24
Lancia zewa 27.08.2010  22:53
Výkon Kaui 24.08.2010  22:12
Samostatně by to asi byla bomba, BRoy 24.08.2010  11:44
Re: světla rosi007 23.08.2010  19:31
Re: světla Mr._Dragon 23.08.2010  19:15
Re: Chodci Enthusiastic.driver 23.08.2010  17:32
Chodci Sonny Crockett 23.08.2010  14:55
Re: světla euro89 22.08.2010  22:59
světla flajtr 22.08.2010  21:52
V8?? Kuba212 22.08.2010  18:31
pan Hrubis 22.08.2010  16:21
Vstoupit do diskuse ›