Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport

Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: titulní fotka Když se řekne Samsung, jistě si představíte mobily, televize, ledničky a jinou elektroniku. Jenže jihokorejský koncern měl i automobilovou divizi, jehož majoritním vlastníkem je dnes Renault.

Historie Samsung Motors sahá do roku 1994, Renault převzal většinu akcií tohoto výrobce v roce 2000. My se ale vrátíme právě do počátku 90. let, do doby, kdy Lotus prodal licenci k výrobě sporťáku Elan s motorem vpředu a pohonem předních kol korejské automobilce Kia.

Kia Elan se pak lišila jen zadními světly, protože originál je měl z vzácného kupé Alpine. Sportovní model této automobilky ale zaujal vedení holdingu Samsung.

Tehdejší šéf Samsungu Lee Kun-hee ve své kanceláři snil o tom, že Samsung vyrobí něco skvělého. A to něco mělo být první jihokorejské sportovní auto – a dokonce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Samsung totiž při vstupu do automobilového průmyslu uvažoval nad tím, že koupí právě automobilku Kia, ale to nakonec nedopadlo, Kia skončila u Hyundaie.

V roce 1994 byly tedy založeny dvě divize: Samsung Motors pro osobní auta a Samsung Commercial Vehicles pro náklaďáky. V Asii ale v polovině devadesátých let probíhala krize a tak se osobní divize prakticky ihned nabídla k prodeji. Daewoo ji koupit nemohlo, protože jej schramstl americký koncern General Motors (a začal třeba na Matize lepit logo Chevroletu), Hyundai, jak už víme, zase raději investoval do automobilky Kia, která tehdy málem zbankrotovala.

Samsung SM5 Nova: Jihokorejský Latitude po druhé modernizaci

A právě v těžké situaci se na autosalonu v Soulu 1997 představil Samsung Sport Car-1, nebo také SSC-1.

Samsung dal motor doprostřed, přidal sklolaminátovou karoserii a přední světla z Nissanu 300ZX Z32. Od Nissanu si Samsung půjčil i motor, sáhl po vidlicovém šestiválci o objemu 2,5 litru. Stejný motor byl používán v i v sedanu SM5. I další atributy zněly dobře, byl tu pětistupňový manuál, nezávislé zavěšení všech kol, brzdy Brembo a sedmnáctipalcová kola. V interiéru jsou sedadla Recaro a volant Momo, infotainment byl také od Nissanu, šlo o verzi, kterou používala v té době luxusní divize Infiniti.

Že se nakonec projekt jihokorejského supersportu do sériové výroby nedostal, je vám asi jasné, jinak byste ho jistě znali. I tak je ale možné, že nevznikl jen jeden exemplář, tedy zmíněný koncept.

Samsung s motorem uprostřed se v dalších letech ukazoval na různých akcích. Jenže jednou, v roce 2001 na Busan Motor Show, se na pódiu objevil stříbrný kus (už jako Renault-Samsung) s jinými zadními světly a odlišnými koly. V následujícím roce přitom jistá agentura pořídila v muzeu Samsungu snímky žlutého vozu. Když k tomu přidáte tehdejší zprávy o testování stříbrného sporťáku v okolí sídla automobilky, je možné, že nakonec vznikly prototypy dva.

Foto: carroscoreanos­.blogspot.com

Fotogalerie

  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 1
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 2
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 3
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 4
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 5
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 6
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 7
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 8
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 9
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 10
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 11
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 12
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 13
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 14
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 15
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 16
  • Nejen elektronika. Samsung kdysi postavil i supersport: fotka 17


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.