MV Agusta Brutale 1090RR – La moto forte (představení)
MV Agusta je jediná italská značka, která produkuje řadové čtyřválce. Musí se hodně snažit, aby dokázala konkurovat hlavně japonské čtyřce. Pro letošní rok měla továrna jasný cíl: udělat Brutale víc přívětivější a méně brutální, než byla předchozí 1078RR.
Na severu Itálie bylo rozhodnuto, že letos půjde Brutale jinou cestou. Příchod nového modelu 1090RR byl proto označen jako nová éra: 85 % všech dílů je nových a vyvinutých přímo MV Agustou. Nová je i většina komponentů motoru a vše dohromady před nás staví skvělou mašinu.
Motor samotný poskytuje maximální výkon 144 koní v 10 600 ot./min. a kroutící moment dosahuje hodnoty 115 Nm v 8 000 ot./min. Motocykl se nabízí i v omezené verzi s výkonem 100 koní a kroutícím momentem 93 Nm. Novinkou je senzor polohy vačkové hřídele, pomocí kterého je řídící jednotka schopna optimalizovat vstřikování a zapalování. Alternátor Mitsubishi je o 1,6 kilogramu lehčí a chlazení u něj probíhá tlakově olejem. V neposlední řadě byl inovován i systém mazání, který teď disponuje dvourotorovou pumpou.
Samotné vedení značky tvrdí, že je Brutale svou ovladatelností na úrovni japonských motorek, ovšem při zachování italského charisma.
Samotné vedení značky tvrdí, že je Brutale svou ovladatelností na úrovni japonských motorek, ovšem při zachování italského charisma. Úpravy pro rok 2010 měly za následek hlavně snížení celkové hmotnosti, čímž také hýří propagační materiály. O celý kilogram shodila na váze například zadní kyvná vidlice, která je tradičně jednoramenná. O její tlumení se stará plně nastavitelná jednotka Sachs a před poškozením při případném pádu ji nově chrání integrovaný protektor. Vepředu polyká nerovnosti upside-down vidlice značky Marzocchi o průměru 50 mm, která byla vyvinuta speciálně pro MV Agustu.
Přestože řadové čtyřválce netrpí až tolik vibracemi, bylo navrženo nové flexibilní uchycení řídítek, které by mělo právě tyto vibrace eliminovat. Rám zůstal opět příhradový trubkový z chrom-molybdenové oceli. Jeho jednotlivé segmenty jsou svařeny sváry typu TIG, které vynikají zvlášť svou pevností a koneckonců i hezčím vzhledem.
MV Agusta Brutale 1090 RR má 144 koní a 115 Nm. Motocykl se nabízí i v omezené verzi s výkonem 100 koní a kroutícím momentem 93 Nm.
Pro italské motorky posledních pár let je dvorním dodavatelem brzdových systémů firma Brembo: na předním kole se do plovoucích kotoučů od NHK zakusují radiální čtyřpístky, zadní kotouč brzdí netradičně stejný počet pístků. Aby měla Brutale pořádný grip v přímém směru i zatáčkách, je už od výroby vybavena dvousměsovými pneu Dunlop Sportmax Qualifier RR.
Celkový vzhled této atletky se změnil hlavně v detailech. Přední světlomet si zachoval kapkovitý tvar po vzoru předchůdce, nově jsou v něm dva pásy z LED. Z těch jsou i blinkry, které se přemístily do ostře řezaných zrcátek. Obecně došlo ke zvýšení kvality materiálů jednotlivých dílů. Celá zadní část kolem diodového světla už není z plastu ale z tlakově litého hliníku. Z plastu už nejsou ani kryty chladiče, které se tak staly součástí kapotáže.
Na poměry MV Agusty jsou technickou lahůdkou budíky se dvěma displeji. Menší u otáčkoměru ukazuje zařazenou rychlost a stupnici palivoměru. Hlavní displej napravo podává informace o aktuální rychlosti, teplotě chladící kapaliny a obsahuje několik tripmasterů. Zároveň je připraven ukazovat hodnoty tlaku v pneumatikách při montáži senzorů do kol.
Za exkluzivního a charismatického naháče Brutale 1090RR dáte 479 900,– Kč
Letošní 1090RR bude k mání ve dvou barevných variantách, první je kombinace bílé perleti s černým lakem, druhá pak červená doplněná stříbrnými prvky. Pro koho je výkon 144 koní moc velké sousto, může zvolit mezi omezenou verzí (100 k) nebo modelem 990R (139 k). Ten sdílí většinu dílů s velkou sestrou, jen má jiný motor.
Jako většina evropských motorek není Brutale levnou záležitostí, její cena je v současné době 479 900,– Kč. Za stejné peníze sice koupíte japonský superbike a k němu nového skútra do města nebo pro manželku, ale exkluzivita a charisma, které MV Agusta poskytuje, je k nezaplacení. Na to továrna spoléhá a jako vždy nebude o odbyt nouze.
Video
Technické informace
Technické údaje | MV Agusta Brutale 1090RR (2010) |
Délka x šířka | 2 093×760 mm |
Výška sedla | 830 mm |
Rozvor | 1 438 mm |
Motor, objem | Vodou a olejem chlazený řadový čtyřválec, 1 078 ccm |
Vrtání x zdvih | 79,0×55,0 mm |
Kompresní poměr | 13:01 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalinou |
Výkon otevřené verze | 106 kW (144 k) v 10 600 ot./min |
Točivý moment | 115 Nm v 8 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, kovaná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× plovoucí kotouč 320 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 210 mm, 4pístek |
Rám | Příhradový z CrMo ocelových trubek, TIG sváry |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 50 mm |
Zadní odpružení | jednoramenná kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 23 l |
Suchá hmotnost | 190 kg |
Cena (červen 2010) | 479 900,– Kč |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
kolyasJem | kolyasJem | 28.11.2018 08:32 |
BrentToomo | BrentToomo | 18.11.2017 15:54 |
BrentToomo | BrentToomo | 17.11.2017 14:18 |
BrentToomo | BrentToomo | 16.11.2017 21:53 |
BrentToomo | BrentToomo | 15.11.2017 16:59 |
BrentToomo | BrentToomo | 14.11.2017 22:44 |
BrentToomo | BrentToomo | 12.11.2017 15:07 |
BrentToomo | BrentToomo | 03.11.2017 14:10 |
BrentToomo | BrentToomo | 02.11.2017 16:58 |
BrentToomo | BrentToomo | 30.10.2017 14:55 |
BrentToomo | BrentToomo | 29.10.2017 22:20 |
BrentToomo | BrentToomo | 29.10.2017 14:23 |
BrentToomo | BrentToomo | 27.10.2017 23:55 |
BrentToomo | BrentToomo | 26.10.2017 17:26 |
BrentToomo | BrentToomo | 25.10.2017 22:58 |
BrentToomo | BrentToomo | 23.10.2017 21:30 |
BrentToomo | BrentToomo | 23.10.2017 13:37 |
BrentToomo | BrentToomo | 22.10.2017 18:47 |
BrentToomo | BrentToomo | 22.10.2017 14:30 |
BrentToomo | BrentToomo | 21.10.2017 19:04 |
BrentToomo | BrentToomo | 20.10.2017 01:06 |
BrentToomo | BrentToomo | 18.10.2017 14:20 |
BrentToomo | BrentToomo | 17.10.2017 00:57 |
BrentToomo | BrentToomo | 15.10.2017 14:55 |
BrentToomo | BrentToomo | 14.10.2017 17:51 |
BrentToomo | BrentToomo | 13.10.2017 18:04 |
BrentToomo | BrentToomo | 13.10.2017 01:22 |
BrentToomo | BrentToomo | 12.10.2017 12:45 |
BrentToomo | BrentToomo | 12.10.2017 01:51 |
BrentToomo | BrentToomo | 06.10.2017 13:02 |
Vstoupit do diskuse › |