MTM Moto Show Varšava 2009: Samochody zmodyfikowane
Tradiční tuningové výstavy odehrávající se na západ od našich hranic už máme vyzkoušené. Proto jsme se v letošním roce zaměřili na akce v zemích Višegrádské čtyřky. Po Budapešti, Bratislavě a Brnu přišlo na řadu ještě Polsko.
Hlavní město Varšava se v končícím říjnu stalo cílovou destinací všech příznivců tuningu, mezi kterými nechyběla ani početná skupinka nadšenců z ČR …
Vydat se do Polska vyžaduje opravdu značkou dávku odhodlání a trpělivosti. Když nás na konci záři přímo na Tuning Salonu Brno organizátoři MTM Moto Show oslovili s nabídkou spolupráce, byl jsem k české účasti dost skeptický. Více než 500km dlouhá cesta plná semaforů, rychlostních omezení a hlubokých kolejí, tři „zabité“ dny, drahá doprava, shánění ubytování, vstupné … no prostě samá plus. O to více mě potěšilo, když jsme několik dní před akcí do Polska odesílali předběžný seznam účastníků, který čítal asi 15 aut ze soutěže AZ pneu Tuning Cup. Zájmu hodně napomohly i skvělé podmínky, které pořadatelé pro hosty ze zahraničí připravili.
Téměř všichni čeští účastníci vyrazili na cestu již v pátek ráno. Cesta byla hodně dlouhá a první vlaštovky dorazily na místo určení asi po devíti hodinách, jiným to trvalo i mnohem déle. Ještě teď si blahořečím za nápad absolvovat cestu v sobotu v noci, kdy byly silnice relativně prázdné a dokonce ani Varšava nepřichystala přivítání v podobě dopravní zácpy. Vyhnuli jsme se také uniformovaným tunerům s vozy Kia Cee´d, kteří přes den s oblibou postávali na úsecích s omezením rychlostí a mířili „fénem“ na neposlušné samochody. Teď už ale k vlastní akci …
MTM Moto Show je největší tuningovou výstavou v Polsku. Celkové pojetí akce je hodně podobné našemu Tuning Salonu Brno a možná je to i tím, že polští organizátoři v moravské metropoli nechyběli ani na jednom ročníku. Podstatným rozdílem je ovšem dvoudenní formát akce.
Z toho asi nejvíce těží odborná porota soutěže Wojna Północ Południe (WPP), která má na hodnocení vozidel mnohem více času. „Wojna“ by se dala s trochou nadsázky označit za nevlastního potomka českého AZ pneu Tuning Cupu. Pravidla jsou hodně podobná a polští organizátoři dokonce jezdí do naší země pravidelně soutěžit. Finále WPP se uskutečnilo právě ve Varšavě a pozvánku na nejdůležitější klání celého roku dostalo pět nejlepších vozidel z každé kategorie. Vyhlašovaly se i tři absolutně nejlepší vozidla roku 2009. Na bronzovém stupínku stanul Kocos s Fiatem Seicento a stříbro bral Stefan s VW Golfem III v modré barvě. Ze zaslouženého vítězství se nakonec radoval Sebastian Ulrich s parádní Audi 80 B4. „Seb“ dosáhl výrazného úspěchu v podobě stříbrné příčky také v loňském AZ pneu Tuning Cupu, takže je vidět, že polská porota má hodně podobný vkus. Na autě se toho od té doby ale hodně změnilo, a to hlavně pod kapotou, kde se usídlila poněkud silnější „vé-šestka“. Musím se přiznat, že tohle auto bylo od začátku i mým favoritem. A čeští tuneři by se měli mít na pozoru. Jak to tak vypadá, sezóna 2010 bude ve znamení Sebova ataku na nejvyšší příčky tuzemského AZ pneu Tuning Cupu!
Podle mého odhadu pojala výstavní hala na 150 vozů. Na place stála spousta typických soutěžních leštěnek, hosté z České republiky a Maďarka (mimochodem, Maďaři to měli ještě jednou tak daleko …), driftové speciály, předváděčky autohifi, ameriky i nějaká ta atraktivní motorka. Přivítal bych jenom větší účast supersportů, bílý Nissan GT-R mi opravdu nestačil. Samostatnou kapitolou byla auta z RAT Scene – jejich typickým znakem byla spousta rzi, staré haraburdí, úchylné úpravy a ještě úchylnější aranžmá. Než začne v diskuzi někdo opět psát otázky typu „co to jako má být za tuning“ nebo poznámky stylu „vždyť je to úplně k ničemu“, zkusím nad tím popřemýšlet sám. Ano, rezavý Fiat 126p s řidítky a kopou slámy je asi vážně k ničemu. Tuning to ve své pravé formě určitě taky není. Ale kdybyste měli možnost pozorovat ohlas u návštěvníků akce, pochopíte, proč se někdo ve volném čase stavbou takových perverzností zabývá. Ani u té nejlepší leštěnky totiž lidé nestáli tak dlouho, jako třeba u rezavého Opelu Ascona. Kdo si hraje, nezlobí, takže proč ne – u mě palec nahoru a přiznám se, že jsem u těchto „aut“ strávil zkoumáním vtipných detailů docela dost času.
Dalším atraktivním lákadlem bylo vystoupení anglických Fuel Girls. V Polsku se ukázaly poprvé a publikum se snažily zaujmout svými charakteristickými fintami – nejdřív společný tanec s prvky striptýzu, nějaké ty lesbické sklony a pózy, ohnivá show a k tomu všemu hudební podklad alá Marilyn Manson. Tradiční koktejl, který podle ohlasu publika tradičně zabral. Holky sice nejsou žádné modelky, ale umí se pořádně rozjet a publikum složené převážně z mladých a neklidných Poláků si během chvíle doslova omotaly kolem prstu.
U pódia po celou sobotu také odpočíval bílý lowrider na bázi klasické hranaté ameriky. V akci jsem ho ale bohužel neviděl. Později se ke mně doneslo něco o technických problémech tohoto hopsajícího speciálu, což určitě nemrzelo jenom mě, ale všechny návštěvníky MTM Moto Show. A další program? Přichystáno bylo Finále dB Drag Racing, mohli jste se vyřádit na dvou drahách pro RC modely nebo v koutku pro vyznavače Xbox 360, nechyběly divácké soutěže nebo všudypřítomné atraktivní hostesky.
Předávání cen nejlepším účastníkům bylo na programu v neděli odpoledne. Do TOP 10 nejlepších vozů celé akce se vměstnali i tři Češi. Šlo o VW Golf III Tomáše Volného, Škodu Fabia Davida Čermáka a další Fabii CCF na zlatých kolech Asanti, se kterou po ose dorazil Luděk ze Šumperka. Češi tedy v Polsku rozhodně ostudu neudělali.
MTM Moto Show Varšava byla příjemnou výstavní akcí, která má do budoucna potenciál dalšího růstu. Program byl zajímavý a sobotní den pohodově utekl. Vzdálenost a stav polských cest je ale pořádným mínusem, takže s větší českou účastí organizátoři do budoucna asi nemohou počítat. A ještě pár postřehů na závěr:
- Na polský výlet nebudou někteří z českých účastníků vzpomínat úplně nejlépe. Oceněná Fabia CCF po velkých technických problémech musela zůstat v Katowicích a černá Audi A4 utrpěla šrámy po střetu se srnou.
- Pokud chcete slušné hostesky na úrovni, zavolejte do agentury. Pokud ale potřebujete ukojit pánský dav, vytočte Fuel Girls.
- Jestli se chcete naučit milovat D1, zajeďte si na výlet do Polska. Hned ze svých představ na dobrou cestu slevíte …
Foto: Aleš Darebník
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
gEtmMyZUN | qjsDnbYD | 25.05.2012 15:23 |
IBtFOnswJpMBSEKn | hKvYpsYuqc | 23.05.2012 09:06 |
CqOSiiClIXPTRTuEJX | LMoBnPDTwfpVF | 22.05.2012 09:36 |
rez tunning | Peter2 | 24.11.2009 15:42 |
Re: babes | salamoon | 10.11.2009 15:58 |
Re: Rez tuning | Doyle | 04.11.2009 14:23 |
Re: Rez tuning | King | 03.11.2009 21:27 |
Re: babes | King | 03.11.2009 21:25 |
Re: Článek p+kný... | Ales D | 03.11.2009 09:54 |
Re: Článek p+kný... | Sleeper | 03.11.2009 07:58 |
Článek p+kný... | Sleeper | 03.11.2009 07:57 |
pekne karky | V6 TDI | 02.11.2009 20:29 |
Rez tuning | OndraH | 02.11.2009 19:39 |
Re: Prase polský | Archer_cz | 02.11.2009 18:30 |
Prase polský | Martin223 | 02.11.2009 13:13 |
babes | rempo | 02.11.2009 13:03 |
Vstoupit do diskuse › |