Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport

Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: titulní fotka Facelift? Ale kdeže… na rozdíl od běžného Méganu se design ostrého R.S. nemění. Místo toho je tu 15 koníků k dobru.

Oblíbený Mégane R.S. jsme už na Autofunu jednou testovali. Našli jsme si ale hned několik důvodů, proč ho vyzkoušet znovu. Jednak to jsou už dva roky, jednak jsme tentokrát místo tvrdého podvozku Cup sáhli po univerzálnějším Sport a hlavně: do Česka dorazil facelift.

Tedy facelift… Karoserie vypadá vlastně úplně stejně, takže vhodnější je slovo modernizace. U nejrychlejšího Renaultu to znamená posílení motoru o jedenáct kilowatt, tedy starých dobrých 15 koní. Tím maximální výkon poskočil z kulatých 250 na 265 koní. No jasně, pod kapotou je motor z limitky Mégane R.S. 265 Trophy, oficiálně nejrychlejší předokolky pod sluncem (nebo aspoň na Nordschleife).

Jak ereso vypadá? Pořádně drsně, za svoje schopnosti se prostě nestydí. Akorát lícování karosářských dílů není zrovna královská disciplína RenaultSportu. Jenže, jak se říká, na to auto nejezdí… $5$ A jestli Mégane R.S. ve stříbrné vypadá zezadu skoro jako Hyundai Veloster? Chyba určitě není na straně Renaultu.

Nejrychlejší předokolka

Zvýšení výkonu může odhalit jedině přímé srovnání. Pro řidiče je ale mnohem důležitější jiná věc: přečipování nezkazilo charakter turbomotoru. A ten je jedním slovem geniální. Přirozeně mu nechybí síla turba, ale rychlost reakcí by mohl závidět leckterý atmosférický čtyřválec. A to je vzhledem k výkonu tento dvoulitr pořádně přefouknutý.

Tlak velkého turba narůstá s otáčkami. Tohle není žádný downsizovaný motor, který tlačí naplno už nad volnoběhem a na nic víc se pak nezmůže. Naopak, ostrý Mégane nabízí ukázkovou gradaci, zase jako ze světa atmosférických motorů. Přeplňování znamená jen docela nízké maximum otáček, červené pole začíná na šesti tisících.

I tak ale nehrozí, že by zrychlování překazilo zaškubání omezovače. V pravý okamžik totiž na řidiče mrkne kontrolka a budíky zapípají. Stačí sáhnout po řadičce a v trochu kostrbaté kulise navolit další převod. Takže na výkonu ani jeho prezentaci si nemůžeme stěžovat. Náročnější nátury potěší i pořádný bručák, který vydává tlumič výfuku s centrálně vyvedenou koncovkou.

Necupový podvozek

A stejně skvělé je to s přenosem síly motoru na kola. Věřte mi, dokud je asfalt suchý, po příplatkovém samosvoru se vám stýskat nebude. Výjezdy ze zatáček jsou i tak velmi efektivní a lehounké cuknutí ve volantu, které předchází ztrátě trakce na vnitřním kole, umožňuje včas poznat blížící se limit podvozku. To už ale musíte jet hodně ostře.

Mimochodem volant… ten se drží dobře, ale nepotěší odtažitost řízení. Na elektrický posilovač to svádět nebudeme, může za to spíš kompromisní nastavení ne-cupového podvozku. Ovladatelnost je ale bezchybná, i díky přední nápravě PerfoHub s odděleným rejdovým čepem.

Představa, že se Mégane R.S. podaří jen tak rozhodit, se hned ukázala jako špatná. I když je vzadu jenom klasická vlečka, podařilo se nápravu s jednoduchou „traverzou“ vypiplat tak, že drží a drží. A když se konečně začne sunout, snaží se sama stabilizovat.

Ale jakmile sprchne, už to taková sláva není. S vypnutou elektronikou v zatáčkách vnitřní kolo pod plynem hrabe. Takže je potřeba nahodit kontrolu trakce a zvolnit tempo. Jenže když se na podvozek pořádně netlačí, tak ztrácí neochvějnou jistotu a zpětnou vazbu, a jízda s Méganem ztrácí svoje zábavné kouzlo.

Naopak na dálnici civilnější Mégane R.S. funguje bez výhrad, a to i v dešti. Kompakt dokáže zrychlit na pořádně vysokou rychlost a přitom si drží jistotu sedanu střední třídy. Dokonce i odhlučnění je v pořádku, ze zvuku výfuku se nestane otravný rámus.

Když udržíte tempo na 130 km/h (i když to jde ztuha $2$), dá se cestovat za rozumných 8 litrů. Ostré šlapání na plynový pedál zvedne apetýt někam mezi 15 a 20 litrů, ale dlouhodobě se dá počítat s desetilitrovou spotřebou. Ani jedno rozpočet petrolheada nezruinuje.

Závěr

V konečné bilanci nám tento ostrý Renault vychází na pěkné čtyři hvězdičky. Do perfektně univerzálního Golfu GTI mu něco chybí a do charismatické Astry OPC zrovna tak. Takže umístění pod aktuální špičkou je přesně to, co si posílený Mégane R.S. ve verzi Sport zaslouží.

Kdo to myslí se sportováním vážně, měl by přihodit 40 tisíc za sportovní podvozek Cup s mechanickým samosvorem a 30 tisíc za skořepiny Recaro. A nebo rovnou sáhnout po edici Mégane R.S. Red Bull RB7, která má obojí standardně a k tomu výhodnější cenu.

 [470×100]

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4/4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 265 (195) / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 3000–5000
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 254
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,0
Spotřeba – kombinovaná (l/100 km): 8,2
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4299×1804×1423
Rozvor (mm) 2640
Velikost kufru (l): 344
Objem nádrže (l): 60
Provozní hm. / nosnost (kg): 1465 / 370
Rozměr pneu: 235/35 R 19

Fotogalerie

  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 1
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 2
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 3
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 4
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 5
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 6
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 7
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 8
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 9
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 10
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 11
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 12
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 13
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 14
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 15
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 16
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 17
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 18
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 19
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 20
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 21
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 22
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 23
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 24
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 25
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 26
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 27
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 28
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 29
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 30
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 31
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 32
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 33
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 34
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 35
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 36
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 37
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 38
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 39
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 40
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 41
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 42
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 43
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 44
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 45
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 46
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 47
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 48
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 49
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 50
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 51
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 52
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 53
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 54
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 55
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 56
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 57
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 58
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 59
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 60
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 61
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 62
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 63
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 64
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 65
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 66
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 67
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 68
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 69
  • Za volantem: Renault Mégane R.S. Sport: fotka 70

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
blbost!!! P.P.P.RRONNIE 31.01.2013  10:46
C Georgess 09.10.2012  17:21
Re: Pan pisalek steaven 02.10.2012  17:47
Podivnosti Makovnik 02.10.2012  13:53
Re: Pan pisalek SuperForce 02.10.2012  12:58
Rychlí "francouzi" vyvolávají samael 02.10.2012  12:07
Re: Pan pisalek Enthusiastic.driver 02.10.2012  11:23
Re: Pan pisalek sklenk 02.10.2012  11:05
Re: Pan pisalek sgf 02.10.2012  10:56
Re: Pan pisalek *Vavris* 02.10.2012  09:54
Re: Pan pisalek sgf 02.10.2012  09:33
Re: Pan pisalek sklenk 02.10.2012  08:20
Re: Pan pisalek Summit 02.10.2012  08:18
Pan pisalek georgess 01.10.2012  22:43
Re: Srovnání??? mijunior 01.10.2012  20:02
Renault Semperit 01.10.2012  19:27
Re: hmmm hand 01.10.2012  17:54
neobjektivny vaverka hipisko 01.10.2012  17:24
Re: hmmm Skyline 01.10.2012  17:17
Re: hmmm Humusák 01.10.2012  16:23
Re: Nepaci sa mi recenzia kilok 01.10.2012  16:17
Re: hmmm hand 01.10.2012  16:02
Re: hmmm hand 01.10.2012  15:59
Re: hmmm Humusák 01.10.2012  15:46
hmmm hand 01.10.2012  15:40
Konkurence Ferman458 01.10.2012  15:25
Re: Nepaci sa mi recenzia Bůg 01.10.2012  14:54
Re: R.S. Lukáš Vaverka (Auto.cz) 01.10.2012  12:30
Re: Nepaci sa mi recenzia SuperForce 01.10.2012  11:49
Zvuk, sebinko 01.10.2012  11:39
Vstoupit do diskuse ›