Reportáž: Mille Miglia 2010

Reportáž: Mille Miglia 2010: titulní fotka Každý správný automobilový nadšenec má jasno v tom, kam se vydá na začátku května. Cílem je nejúžasnější veteránský závod na světě, Mille Miglia.

Brescia je, stejně jako každý rok touto dobou, takovým malým motoristickým rájem na zemi. V centru města se pomalu shromažďuje celkem 375 závodních aut, které spojuje jedna věc: v letech 1927 až 1957 se účastnili původní Mille Miglia, závodu na tisíc mil, který každoročně rozbouřil vášnivá italská srdce. Jen takové vozy smějí v dnešní době hrdě nosit na boku závodní číslo a bojovat v náročném závodě o čest, slávu a prestiž.

Největší výhodou Mille Miglie je, že její součástí je každý, kdo se byť jen na chvilku přidá do kolony závodních aut, která se divoce řítí z Brescie do Říma a zpět a během tří dnů zdolá více než 1600 kilometrů. Myslíte si, že zvuky vytočených nových supersportovních ferrari jsou to nejlepší? Jen na Mille Miglii pochopíte, že mnohem větší husí kůži a mrazení v zádech vám způsobí například modely 166 MM, 250 MM nebo 750 Monza. A co teprve Alfa Romeo, která letos slaví 100 let? Znáte modely 6C 1750 Grand Sport nebo 8C 2300 MM? Jen chvilku v jejich společnosti a uvědomíte si, kolik krásy jsme za poslední léta ztratili.

Myslíte si, že zvuky vytočených nejnovějších supersportovních ferrari jsou to nejlepší? Jen na Mille Miglii pochopíte, že je všechno jinak.

Nic už nedokáže nahradit zvuk motoru Bentley 4 1/2 Litre Supercharged nebo hranatého motoru Bugatti 37 A. Celé město je v den závodu zaplněné závodními stroji, mezi kterými procházejí automobiloví nadšenci z celého světa. Auta se předvádějí, projíždějí mezi kamennými domy a divákům zvyšují tepovou frekvenci jako snad nic jiného na světě.

A přitom to nejlepší má teprve přijít! Letos poprvé je součástí závodu také Ferrari Tribute to Mille Miglia, tedy pocta vozů ferrari slavnému závodu. Před závodní kolonou letos jelo celkem 130 ferrari od původních závodních strojů až po současnost. Je nepopsatelné vidět tolik aut pohromadě, před tribunou postupně projíždějí nejrůznější modely od 250 GTO, Dina, 330 GT, 308 GTB, 400, Testarossa, 365 GTB Daytona přes F40 (viděli jsme jich sedm pohromadě!), F50 až po Enzo nebo 458 Italia. Jistě není potřeba popisovat zvukové vjemy, motory ferrari jsou vášnivými srdci, které lahodí sluchu a je naprosto samozřejmé, že jsou pro Italy věcí národní cti.

Ve čtvrtek 6. května v 19:30 konečně vyjíždí za kolonou ferrari OM 665 SS se startovním číslem jedna a všechno se rozjíždí. Kolona závodních aut, do které se spontánně přidává každý, kdo má rád stará auta (ať už svým veteránem, sporťákem, supersportem nebo na motorce) nasazuje ostré tempo a míří do Bologni. Brzy pochopíte, proč je Mille Miglia tak výjimečná a proč se podnik takových rozměrů a s tak silnou podporou může konat jen v Itálii a nikde jinde.

Veterány letí Itálií v divokém tempu, rychlosti přes stovku nejsou v přeplněných centrech měst výjimkou, ale spíš pravidlem. Jezdí se na červenou, autobusovými pruhy, v protisměru…

Kolona, kterou tvoří zhruba tisíc aut a je otevřena každému, totiž letí Itálií v divokém tempu, rychlosti přes 100 km/h v přeplněných centrech měst nejsou výjimkou, ale spíš pravidlem. Policie čistí Mille Miglii cestu, nikdo se nesmí plést mezi veterány, které se nedrží pravidel, jezdí na červenou, autobusovými pruhy, protisměrem… Tempo, jež veterány udržují, je úctyhodné, zvláště když si uvědomíte, že některé (OM, Bugatti, Alfy Romeo, Fiaty, Mercedesy SSK nebo Lancie Lambdy) jsou z 20. let minulého století! Asi budete hodně překvapeni, když zjistíte, že vaše moderní doprovodné vozidlo se 150 koňmi zdaleka nestačí na Fiaty 1100 S, Ferrari 212 Export nebo Maserati A6G/54.

A to nemluvím o slavných porsche nebo Mercedesu 300 SLR, se kterým v roce 1955 zajel sir Stirling Moss rekord závodu, když více než 1600 km ujel za těžko uvěřitelných 10 hodin, 7 minut a 48 vteřin! Průměrná rychlost dosáhla tehdy téměř 160 km/h a sir sám říká, že občas letěl se svým mercedesem i 290 km/h! Je jasné, že tohle už nikdy nikdo nepřekoná, ale milovníka rychlých aut musí mrazit v zádech, když si tu sílu uvědomí… I proto, že i v současné době Mille Miglia připomíná slavné historické okamžiky nespoutaného závodění, je stále tak svobodná a nespoutaná. Jak říkají mnozí, kteří měli tu čest se závodu účastnit, ať už za volantem závodního auta nebo ve vlastním sporťáku, na světě není nic lepšího. A jelikož jsme i my zdolali trasu z Brescie do Říma a zpět, můžeme tento fakt jen potvrdit.

Text a foto: Michal Šafránek

Fotogalerie

  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 1
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 2
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 3
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 4
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 5
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 6
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 7
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 8
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 9
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 10
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 11
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 12
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 13
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 14
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 15
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 16
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 17
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 18
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 19
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 20
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 21
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 22
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 23
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 24
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 25
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 26
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 27
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 28
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 29
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 30
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 31
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 32
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 33
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 34
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 35
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 36
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 37
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 38
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 39
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 40
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 41
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 42
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 43
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 44
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 45
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 46
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 47
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 48
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 49
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 50
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 51
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 52
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 53
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 54
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 55
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 56
  • Reportáž: Mille Miglia 2010: fotka 57

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
priste adiasen 22.05.2010  23:07
Nádhera staňa 21.05.2010  18:02
wow... El Mariachi 21.05.2010  11:58
výborné... M_artin 21.05.2010  11:30
Vstoupit do diskuse ›