S Mercedesem 300 SL na nákupu aneb Jen se tak trochu projet

S Mercedesem 300 SL na nákupu aneb Jen se tak trochu projet: titulní fotka Radost z nakupování je mužské polovině lidstva jaksi odepřena. Může to být ale i příjemné, stačí kapka stylu a to správné auto v garáži.

Známe to všichni, my muži. Odjíždí se na dovolenou nebo se při velkém nákupu na něco zapomene. Na tři blbůstky, máslo, cukr, brambory, to je úplně jedno. Drahá polovička nám dá i na ně seznam, abychom nezapomněli. No, stačilo by vzít igelitku a dojít za roh do nejbližšího obchodu, že $2$ Pokud jste zrovna líný obtloustlý Američan, můžete rozvášnit rodinné SUV, MPV nebo třeba pikap a těch pár metrů tam dojet. A za chvíli být zpátky.

Jenomže, když vám stojí v garáži červený Mercedes 300 SL, ano, Gullwing, tak se taková cesta z bodu A (byt) do bodu B (krámek s potravinami) trošinku protáhne. Malinko, protože si zrovna dneska uděláme pár delších koleček a budeme se opájet supersportovní hypermodernou… akorát skoro šedesát let starou. Je-li ovšem chlap zodpovědný, nezapomene si s sebou vzít i mobil a pak mu chodí esemesky, kde že jako je tak dlouho. Víš, zlato, dneska jsou ale vážně všude hrozný zácpy $2$.

Legendární 300 SL série W198 vycházel ze závoďáku W194 a ve Stuttgartu do něj nacpali to nejlepší, co měli. Třílitrový řadový šestiválec s rozvodem OHC dával 215 koní (158 kW). Mechanické vstřikování paliva byste do té doby v sérii hledali marně, Mercedes-Benz byl v tomhle opravdu úplně první.

Kupé s délkou 4,52 m dokázalo sprintovat z nuly na stovku za devět sekund. Jedna z prvních silničních střel, která si zasloužila označení supersport. Zhruba 1,3 tuny lehký racek uháněl až dvěstěšedesátkou podle toho, jaké jste si objednali do čtyřkvaltu stálý převod. Problémem byla akorát decelerace. Při takových rychlostech, které tehdy byly ještě legální skoro všude, dostávaly zabrat brzdy. Kototuče? Kdepak, eselko mělo bubny! Zkratku SL sám jeho duchovní otec Rudolf Uhlenhaut vykládal vždy jako „superlehký“.

Mezi roky 1954–1957 bylo postaveno jen 1371 kousků, následujících šest let se vyráběl roadster, který byl těžší a neměl racčí křídla, tedy vzhůru výklopné dveře, byť mu půvab rozhodně upřít nelze. Ale ten ponechme stranou.

Je jasné, že dnes se dochované skvosty pouze draží a částky se pohybují v nebeských výškách, tady záleží na tom, jak moc slavný byl někdo z bývalých majitelů. Postavit si kopii za zlomek ceny není řešení, ve Stuttgartu vás zažalují, zabaví vám ji a rozmlátí. A ještě odejdete od soudu s mastnou pokutou. Tady veškerá legrace končí. Inu, ochrannou známkou není jen trojcípá hvězda, Mercedes má patentově chráněné celé auto včetně tvaru karoserie.


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.