Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru

Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: titulní fotka Mercedes-Benz je automobilka signalizující luxus a její limuzína třídy S zdobí garáže bohatých majitelů. Odvozené kupé 560 SEC generace C126 představovalo ve své době absolutní vrchol. Ale víte, že existovala i verze do terénu?

Ano, zní to neuvěřitelně, ale luxusní GT Mercedes-Benz 560 SEC – stavěné původně na kvalitní německé dálnice – totiž startovalo na pouštní Rally Dakar. Tohle auto navíc stále žije.

Tajemné auto v inzerci

Za unikátem je potřeba navštívit Hanse Jürgena Raucha a jeho dealerství čtyřkolek v jižním Německu. On sám sice nikdy nebyl velkým fanouškem Mercedesů, ale sledování inzerátů s auty je i jeho oblíbená záliba. A jednou tahle v noci objevil na prodej unikátní přestavěné kupé. O autě toho moc nevěděl, ale nakonec zapřáhl plaťák a vyrazil do Paříže.

Mercedes-Benz 500 SEC AMG 6.0 Breiteversion: Širokánská hvězda k mání na eBay

Prodejce neuměl ani anglicky, ani německy. A auto navíc bylo v naprosto jiném, než „takřka skvělém stavu“, jak bylo inzerováno. Navíc sice mělo na pohled pěkný duhový lak, ale ten to auto svým neodborným provedením spíš zničil. Hans toho ale měl po dlouhé cestě plné zuby a když dostal výraznou slevu, auto skutečně koupil.

Doma zprvu nevěděl, co si s Mercedesem počít. Čím déle jej prozkoumával, tím víc nabýval jistoty, že má před sebou velmi dobře postavený speciál.

Pátrání přineslo výsledky

Auto má komplikovaný druhý rám z terénního Mercedesu třídy G, na kterém je karoserie z GPK (materiál na způsob sklolaminátu). Ta ovšem tvarově naprosto přesně odpovídá originálnímu kupé 560 SEC. Jen přední maska, nárazník, blatníky a kapota jsou jedním velkým kusem, který se vyklápí vpřed. Hliníkový ochranný rám splňuje dobové požadavky a na palubní desce je kompletní vybavení a navigační přístroje. I „hasičák“ je původní, jeho revize totiž propadla už v roce 1989. Rauch mohl auto precizně zrenovovat a objíždět akce, na kterých by nezávodil, nebo vyměnit rám za ocelový, instalovat sedadla odpovídající dnešním předpisům FIA a vyrazit na některý z podniků Rally Raid, což by byla zábava. Jenže po takových úpravách by Mercedes ztratil něco ze sebe.

Se synem Robertem nejprve vyndali a vyměnili brzdové potrubí, protože původní bylo silně zkorodované. Vyměnit museli i výfuk za zcela nový kus. Pak přišla na řadu karoserie, kde se řešila i neodborně opravená místa po předchozích šrámech z aktivní kariéry. Celé auto bylo nalakováno zářivě bílou barvou.

Dvojici se ale stále nedařilo nalézt dost informací o historii auta kromě toho, že se podle něj vyráběl i zmenšený model. Nakonec zjistili, že v roce 1987 s ním na Dakaru startovali Bruno De Montaigut a Richard Loze. Auto bylo tehdy čistě bílé s logem Lui na bocích a jediná fotka je z blátivého prologu u Paříže. Z Afriky se nic nenašlo, možná tam tehdy auto ani nedojelo.

O další kariéře se toho moc neví, další potvrzený start tohoto speciálu se odehrál až dvacet let po premiéře. Jednalo se o Rally Faraónů v roce 2006 a právě tam nastoupil tento Mercedes už v duhovém zbarvení.

AMG Mercedes 560 SEC Wide Body: Široká C126 mění majitele

Když otočíte klíčkem v zapalování, podle zvuku poznáte, že tohle je skutečný závodní speciál, nikoli nějaký monster truck na zábavné show. Vidlicový osmiválec s výfuky bez tlumičů zní prostě nádherně. A i když „chlastá“ benzín snad po hektolitrech, s nádrží na 200 litrů mu dech jen tak nedojde.

Podvozek dělal někdo, kdo věci opravdu rozumí. Jenže z pohledu dnešní techniky šlo o prehistorii, takže si muset vystačit s běžnými pružinami a dvojitými tlumiči za nimi.

Hans si vlastně ani neuměl představit, jak se s autem závodil. Pozice za volantem je totiž velmi vzdálená té ideální – řidič sedí příliš blízko čelního skla a kolena má opřená o palubku (i když Hans neví přesně, jaké postavy vlastně původní závodník byl). Už jen sedět za volantem je okamžitě nepohodlné, natož trávit v autě dlouhé hodiny čtrnáct dnů v kuse při nejtěžším závodě na světě. Jelikož v autě se špatně sedělo i Robertovi, rozhodli se nakonec Rauchovi sedadlo a jeho ukotvení upravit.

Co bude dál?

Při rychlé jízdě motor řve a prská přes výfuky, zatímco máte pocit, že se kvůli skákání pomalu uvolňuje každý šroubek v autě. Panely karoserie navíc drnčí až nesnesitelně hlasitě. Snášet tohle v kuse 8000 km po Sahaře musel být očistec. Možná proto je jediná existující fotografie z prologu u Paříže, a ne z Afriky, možná si to neuměl představit ani řidič tohoto monstra.

Nyní majitelé plánují, že auto v Německu postaví na značky. Nebude to levné a bude to trvat určitě delší čas, ale výsledek za to stojí. Navíc v Německu to, na rozdíl od našeho zkostnatělého byrokratického šimlu, je možné. Jen to chce zjistit co nejvíce informací o původní stavbě a autorech.

Za nás držíme palce, tohle auto si další chvilky slávy zaslouží.

Fotogalerie

  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 1
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 2
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 3
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 4
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 5
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 6
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 7
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 8
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 9
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 10
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 11
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 12
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 13
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 14
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 15
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 16
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 17
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 18
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 19
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 20
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 21
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 22
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 23
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 24
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 25
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 26
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 27
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 28
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 29
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 30
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 31
  • Věděli jste, že existuje Mercedes 560 SEC v terénní verzi? Startoval na Dakaru: fotka 32


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.