Melkus RS2000: Elise po německu

Melkus RS2000: Elise po německu: titulní fotka Zřejmě jediná firma, která za éry socializmu vyráběla vlastní sportovní auto, se teď na scénu vrací se sporťákem, postaveným na bázi Lotusu Elise.

Ačkoliv německá rodinná firma patří mezi specializovanými výrobci sportovních automobilů k nejmenší, její tradice je stará padesát let! Za tu dobu brázdily evropské závodní okruhy desítky okruhových speciálů i formulí značky Melkus, nesoucí jméno německého závodníka Heinze Melkuse.

Tvrdošíjný Drážďaňan si dokonce – v dobách tuhého socialismu – prosadil i výrobu sportovního vozu, schváleného pro silniční provoz. Melkus RS1000 byl jakousi odezvou Škody 1100 OHC, na rozdíl od ní se ale dočkal výroby, ač si musel vystačit vesměs s dvoutaktními tříválci Wartburg. Vyráběl se až do roku 1986. V roce 2005 Heinz zemřel a jeho synové o rok později představili světu návrhy vlastního sportovního vozu. Měl být poháněn motory Opel či Ford o výkonech 150 – 200 koní a stát se svébytným zástupcem malých a lehkých sportovních kupé. Svůj slib, že sériové auto představí v roce 2009, sice Peter Melkus splnil, skutečnost je ale trochu jiná, než jsme si původně představovali. Konstruktéři Lutz Fügener a Jens Timmich se totiž namísto vývoje vlastního vozu zaměřili jen na přestavbu Lotusu Elise SC, kterému nechali i původní pohonnou jednotku, čtyřválec Toyota 2ZZ-GE, tedy 1,8 VVTL-i s plynule proměnným časováním a měnitelným zdvihem ventilů, doplněný mechanicky poháněným radiálním kompresorem. Německý sporťák má rozměry 3910×1777×1151 mm.

A co je tedy na melkusu tak zvláštního, že stojí dvakrát tolik a přitom má horší zrychlení, než superlehký originál? Především výjimečnost. Design sice připomíná svůj konstrukční původ, působí ale méně křehce než pravzor z roku 1979. Vozů má vzniknout plně rukodělným způsobem jen 25 za rok a každý bude originálem, přesně přizpůsobeným zákazníkovu přání. Vůz je větší, luxusnější a rychlejší než originál a dostal také zvýšený výkon na 269 koní (198 kW při 7800 otáčkách). S ním dosahuje maximálky 250 km/h a stovku dosáhne za 4,9 s. Melkus je ovšem o 40 kg těžší – přibral totiž řadu luxusních prvků, o nichž zákazníky lotusu ani nenapadne přemýšlet – například klimatizaci, CD přehrávač, elektrické ovládání oken a zrcátek, dva airbagy, ABS a trakční systém. A také má střechu…

Technický základ se samozřejmě neliší – samonosný hliníkový skelet s deformačními prvky a ochrannou klecí, kompozitová karoserie z laminátu a karbonu, dvě dvojice trojúhelníkových příčných ramen, vpředu doplněných o příčný stabilizátor, k tomu strmé řízení a sportovní pérování. Motor spolu s šestistupňovou sportovní převodovkou C64 s velmi krátkými dráhami je uložen napříč před zadní nápravou (originál RS1000 byl v podstatě kapotovanou formulí s motorem podélně) a kovaná kola s pneumatikami VA 175/55 R16 a HA 225/45 R17 značky Yokohama.

A výsledný dojem? Tohle auto, stejně jako originální Lotus, rozhodně nebude auto pro pozéry a diskotékové frajírky.

Fotogalerie

  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 1
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 2
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 3
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 4
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 5
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 6
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 7
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 8
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 9
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 10
  • Melkus RS2000: Elise po německu: fotka 11

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.