Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord

Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: titulní fotka V německém Essenu se uskutečnil pokus o vytvoření nového světového rekordu a to i s naší účastí.

Vytvořit světový rekord není nic lehkého. Musíte umět hodně rychle běhat, házet něčím opravdu daleko nebo třeba den za dnem dřít v posilovně. A ani pak není zaručeno, že se do Guinessovy knihy rekordů dostanete. Jednodušší je vzít Mazdu MX-5 a vypravit se na srazík…

Samozřejmě, musí to být sraz s velkým S, protože nejprodávanější roadster světa se už zlehka blíží neuvěřitelnému milionu vyrobených kusů. Když jsme se v redakci dozvěděli, že se něco velkého chystá relativně „za bukem“ v německém Essenu, neváhali jsme a potvrdili účast. Nakonec, byla by ostuda kdyby se akce nezúčastnil redaktor Autofunu a majitel Mazdy MX-5 v jedné osobě (to jako já).

Nejsem z tuzemských automobilových novinářů jediný, kdo má v garáži tuhle japonskou ikonu, což dokládá i účast dalších dvou kolegů s jejich vozy v české výpravě. Každý má trochu jiný vkus, takže pokrýváme všechny tři generace. Ale o tom ještě bude řeč. Je brzo ráno, stojíme před butovickým servisem Mazdy a z dálky volá Essen…

Do pohybu se dává kolona asi třinácti vozidel, po cestě přibudou další a do Essenu tak z Česka přijede celkem sedmnáctičlenná výprava. Slováka Samuela (taktéž motoristického novináře) počítám mezi našince, jede přeci pod hlavičkou českého MX-5 klubu. Jediní dva blázni se v ranním chladu odhodlají sundat střechu (já a další novinář Richard), podle domluvy bychom totiž neměli nikam spěchat a pohodovou stovečkou dorazit k Plzni, kde bude zastávka na kafe. Že to nebyl úplně dobrý nápad zjišťuji už po pár kilometrech, had totiž zlehka zrychluje až na samou hranici rychlostního limitu. Což o to, já mám na autě nainstalované plexi které znatelně snižuje turbulence v kokpitu, při pohledu na Richardovu bujnou kštici, zběsile vířící ve větru, ho ale trochu začínám litovat. Naštěstí kolega není z cukru a tak to do Plzně vydržel, dál už ale „nahoře bez“ nepokračuje nikdo. Teplé kafe opravdu přišlo vhod.

Po Německu nebyla navigace nikterak náročná (do Essenu se jede po stále stejné dálnici), takže bylo hodně času na poslechnutí oblíbených CD a na kochání se krajinou. Účastníci se vždycky pod taktovou PR manažerky z české Mazdy (Mazda Motor Czech Republic na akci vyslala i své dvě novinářské MX-5 – jednu už znáte – viz Za volantem: Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0i a druhou ještě poznáte ve srovnávacím testu s tou první $2$ ) sešli na benzínce, doplnili palivo a pak zase pokračovali dál. Jediný Samuel se nechal zlákat svou přenosnou navigací a tak se od nás nepozorovaně oddělil, pokračoval úplně jinou dálnicí a byl v hotelu o hodinu dřív než my ostatní, protože se nás pořád pokoušel „dohnat“. Na jedné z benzínek jsme si taky procvičili německý jazyk, od jednoho z účastníků jsme dostali rychlokurz – v Německu mu prý zatím vždycky stačilo říct „Ich bych pich“ a vše bylo v pořádku. No, to musely být zajímavé výlety… $1$

Zollverein

Najít plochu, kam se vejdou stovky vozů a zároveň se jejich posádky nebudou celý den nudit, je hodně obtížné. Mazdě se to ale povedlo, jako parkoviště posloužilo veliké, štěrkem vysypané prostranství v průmyslovém komplexu uhelného dolu Zollverein. Tento obří industriální areál je zapsán na seznamu UNESCO od roku 2001 a na prohlídku doporučuji aspoň jeden celý den – spousta expozic, zachovaných pecí, důlních věží, dopravníků atd. mapuje rozvoj i úpadek těžebního průmyslu v posledních 150ti letech. Kdo má alespoň trošku zalíbení v technice, tomu se ani nebude chtít odejít, navíc zde sídlí i Red Dot Design Museum. A mimochodem, z koksovacích pecí je opravdu výborný výhled do celého Porúří.

Ale zpět k Mazdám. Uvnitř areálu vyrostlo pódium, prostranství pod ním lemovaly stánky s jídlem, pitím nebo třeba audioaparaturami. Hlavně ale byly k vidění zajímavé (jak jinak) Mazdy. Na historické výstavce stál model Cosmo nebo RX-7, kousek opodál pak závodní cupové speciály MX-5 a přitažlivý koncept Superlight.

Na programu bylo o ocenění nejhezčí přítomné mazdičky, kandidáti se vyrovnali na ploše určené pro ty nejpovedenější a soupeřili o hlasy publika. Mimo pěkně vytuněných kousků mě zaujaly polepené vozy – jeden si hrál na Spitfire, další na obrovský kus sýra…no někdo si opravdu vyhrál. I český klub měl mezi „kráskami“ svého zástupce, což je určitě dobře.

Celkem se na akci sešly MX-5 ze sedmnácti zemí světa, přičemž největší podíl měly pochopitelně vozy domácí – těch přijelo 463. Z Francie a Polska dorazilo shodně 22 automobilů, český MX-5 klub do Essenu přivezl 15 aut, plus další dva vozy importéra. Sedmnáct autíček znamená třetí příčku mezi zahraničními výpravami. A právě mezi Mazdami s českou RZ se nakonec našla nejstarší Mazda MX-5 účastnící se srazu – původem americká Miata motoristické novinářky Věrky Vostré registrovaná 17.7.1989. Navíc díky custom výfuku to byla i Mazda ze všech nejhlučnější a v koloně jsem přesně věděl, kde se Věrka se svou červenou mrkačkou pohybuje. Nemyslete si ale, že 21 let staré auto na dálnici nestačilo – stará, emisemi nespoutaná 1.6 to v dobách svého mládí zvládla na stovku pod 8 sekund a maximální rychlost 209 km/h jen potvrzuje, že tehdy šlo o opravdovou pecku. Inu, měla to Věrka při výběru (letos z jara) opravdu dobrou ruku. Výhru, sadu cestovních kufrů pro MX-5, jsem jí ale musel vzít ve svém autě, protože zabalit si ve dvou do Miaty a navíc přihodit ještě vyhrané kufry, to už zkrátka nebylo možné.

Největší nájezd ze všech zúčastněných pak měl vůz ze Švýcarska – 344 624 kilometrů. No a ještě jedna perlička – nejdále to na sraz měla skupina deseti roadsterů z Moskvy; celých 2800 kilometrů – to byli právě ti „polepenci“.

Průvod aneb Megahad

Auta se pěkně vyrovnala na hlavním parkovišti, doprovodný program probíhal a pomalu se blížila všemi očekávaná hodina H – hodina Hada. Mezitím, to už jsme čekali u aut, nás přišla zkontrolovat paní z Guinessovy knihy rekordů, která měla na dnešní akci dohlížet. Prohlédla si řidičáky (asi jsme vypadali podezřele mladistvě…), prohodila pár slov a zase odběhla. Páni, tak já fakt překonám nějaký rekord z „guinessovky“, ve které jsem jako malý capart rád listoval a přemýšlel, jak se do té tlusté bichle zapsat. Nejdelší nehty na nohou mi maminka zatrhla, dribling s fotbálkem taky nebyl moje parketa a běh pozadu mě nebavil.

To sednout do auta a utvořit hada, no to je páni stylový způsob jak ze sebe udělat rekordmana. Řada za řadou opouští stanoviště a vydává se na okruh, linoucí se průmyslovým areálem a částí i klidným předměstím. Je pěkně, všichni mají střechy dole a mávají si s přihlížejícími. V mazdičkách dorazila spousta párů zralého věku, kteří auto mají jako víkendovku se kterou si zpestřují penzi. Český důchodce může jen tiše závidět. Všude je pohodová atmosféra, Věrka občas protůruje miatku a kolem voní lípy. Pomalu se ale blíží měřící místo a začíná jít do tuhého – mezera mezi auty by v okamžik průjezdu neměla být větší než (myslím) pět metrů a nesmí se zastavit. To by potom totiž paní mohla vaše auto z rekordu vyškrtnout a to samozřejmě nikdo nechce. Situaci trochu komplikuje křížení kolony směřující na a z měřícího stanoviště, takže had dělá gigantickou osmičku. Jestli to tak muselo být nevím, zřejmě je to ale jediný důvod, proč se nemohly některé vozy (kvůli občasným „zácpičkám“) do rekordu počítat.

Jejda, já vám vlastně ještě neřekl, jak vysoko máme postavenou laťku, že? Starý světový rekord z Nového Zélandu (2005) má hodnotu 249 Mazd MX-5 v koloně za sebou, na akci nás ale je určitě víc jak dvojnásobek. Nebudu vás napínat, rekord jsme překonali, což nám večer z pódia za obecného veselí oznámila sama komisařka. V dalším vydání Guinessovy knihy rekordů tak naleznete zmínku o Essenu a 459 vozech MX-5 v koloně, tvořící had dlouhý 3,2 kilometru. Jak vidíte, pár aut přeci jen „odpadlo“, naštěstí žádná z českých posádek, alespoň co je mi známo, smůlu neměla. Zollverein byl tak opět po letech opravdu světový…

Večer jsme to samozřejmě museli zapít na baru, zpátky jsme se vraceli až ráno. Příjemná servírka středního věku s (tipuji) tureckými kořeny si nás v hotelovém baru hýčkala a měla velkou legraci z našich „chlapáckých“ koktejlů typu Swimming pool (šmoulově modré, sladké pití) nebo Piňa Colada. Zjevně se jí líbil hlavně kolega Libor, na kterého si snad i s pokročilou hodinou začala dělat zálusk a když přinesla další várku sladkých bolehlavů, laškovně ho hryzla do ouška. Tu fotku někde máme a myslím, že vám jí na Silvestra dáme na náš Facebook. A to je asi tak vše, loučí se s vámi váš…světový rekordman $5$ .

Fotogalerie

  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 1
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 2
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 3
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 4
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 5
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 6
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 7
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 8
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 9
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 10
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 11
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 12
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 13
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 14
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 15
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 16
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 17
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 18
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 19
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 20
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 21
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 22
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 23
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 24
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 25
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 26
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 27
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 28
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 29
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 30
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 31
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 32
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 33
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 34
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 35
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 36
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 37
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 38
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 39
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 40
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 41
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 42
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 43
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 44
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 45
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 46
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 47
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 48
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 49
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 50
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 51
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 52
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 53
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 54
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 55
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 56
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 57
  • Reportáž: Mazda MX-5 a nový světový rekord: fotka 58


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
dcaiwgaj vydqeeaxtb 17.09.2014  02:36
ofkvpzlo nculuhufsr 14.07.2014  13:42
Ulhycqob Ulhycqob 16.02.2014  05:26
Kcroxnot Kcroxnot 15.02.2014  19:08
pNaTxkVYHUHavUyf ZpNCuZwsNAcpZ 01.07.2012  12:30
flSIUIjewCa iNUEAiwXbTgQ 28.06.2012  23:44
Re: dotaz pánové Vajtus 06.11.2010  19:47
Re: dotaz pánové Plzenak 06.11.2010  18:29
Re: dotaz pánové laufeček 06.11.2010  17:41
Re: dotaz pánové Vajtus 06.11.2010  16:17
Re: dotaz pánové Enthusiastic.driver 06.11.2010  16:11
Re: dotaz pánové Vajtus 06.11.2010  14:13
Re: Pochvala DBS 06.11.2010  13:00
Re: dotaz pánové laufeček 06.11.2010  11:49
Re: dotaz pánové laufeček 06.11.2010  11:47
dotaz pánové Enthusiastic.driver 06.11.2010  11:20
Re: těch je King 05.11.2010  20:43
Pochvala Lord Mystic 05.11.2010  20:28
těch je oIoo 05.11.2010  18:48
Ich bin paf paf GTI 05.11.2010  17:41
Díky za článek ;-) Plzenak 05.11.2010  14:43
super... laufeček 05.11.2010  14:10
Vstoupit do diskuse ›