Pod lupou: Maserati GranTurismo – Poseidonova hračka pro velké cestování
Italská automobilka vytvořila kupé, jehož označení naprosto vystihuje jeho podstatu. Pojďte si námi prohlédnout tu kombinaci výkonu a luxusu.
Firma Maserati patří již více než šedesát let do prestižního trojlístku italských prémiových značek, a to i přesto, že hraje spíše na luxusní notu. Původně se jednalo o závodní tým, jehož kořeny sahají až do roku 1914. První silniční Maserati s označením A6 bylo představeno na autosalonu v Ženevě v roce 1947 a celkem ho vyrobili pouhých 58 kusů. Po desetileté pauze uvedla firma na trh model 3500 GT, což bylo první Gran Turismo vůbec. A nyní chce nejnovější stejnojmenné Maserati výrazně zamíchat kartami v segmentu velkých kupé charakteru GT. Jeho přímými konkurenty tak jsou BMW 650i, Mercedes CL500, Jaguar XK/XKR a Aston Martin V8 Vantage, ale troufá si i na Porsche 911.
GranTurismo využívá zkrácenou platformu čtyřdveřového modelu Quattroporte (ano, platformová politika zasáhla i tento segment). Karoserie se součinitelem čelního odporu cx=0,33 je vyrobena z oceli a doplněná o hliníkové výztuhy. Design vozu je naprosto fascinující a nenechá vás na pochybách, že nejlepší automobilové kabáty se šijí stále na Apeninském poloostrově. Vůz v sobě naprosto geniálně kombinuje masivnost velkého kupé kategorie GT a ladnost elegantního designu. Zároveň splňuje veškeré atributy GT třídy, čili styl, exkluzivitu a notnou dávku praktičnosti s ohledem na každodenní využití.
Maserati je zpět s velkým coupé třídy GT a chystá se konkurenci zatopit pod kotlem. BMW 650i, Mercedes CL500, Jaguar XK/XKR a Aston Martin V8 Vantage teď nebudou mít klidné spaní.
Motor je uložen vpředu za přední nápravou na pomocném rámu, jedná o vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 90° a zdvihovém objemu 4244 cm3. Jednotka disponuje maximálním výkonem 405 koní při 7100 ot/min (litrový výkon 96,4 k/litr, 298 kW) a maximálním točivým momentem 460 Nm při 4750 ot/min s tím, že 75% maxima je k dispozici již od 2500 otáček za minutu. Není tedy divu, že vůz akceleruje z 0–100 km/h za velmi solidních 5,2 s. Výkon vozu je přenášen na zadní kola přes šestistupňovou automatickou převodovku a samosvorný diferenciál.
Převodovka má několik volitelných režimů: Auto Normal, Auto Sport, Low Grip/Auto Ice a Manual – s řazením na volantu. Řízení využívá elektronický posilovač a vůz má celkový poloměr otáčení 10,7 m. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena a ramena jsou v důsledku redukce neodpružené hmoty vyrobena z hliníku. Aktivně řízené tlumiče má pod palcem systém Skyhook, jenž nabízí dvě modality – Normal a Sport, tedy komfortní a tvrdší. Stabilizační systém je samozřejmostí a u Maserati jej označují zkratkou MSP – Maserati Stability Program.
Vidlicový osmiválec točí skvělých 7250 ot/min a dává výkon 405k, k tomu pořádnou porci točivého momentu a nezaměnitelný sound.
V dnešní době už je pomalu zvykem, že automobily nižších tříd obouvají kola o rozměru 17 palců a výše, proto obří 19“ ráfky (vpředu 8,5J x 19, vzadu 10,5J x 19) u GranTurisma nepřekvapí. Diskům odpovídají i obří pneumatiky 245/40 R19 vpředu a 285/40 R19 vzadu. Za příplatek lze mít ráfky o rozměru 20“, vpředu 8,5J x 20 s pneumatikami 245/35 R20 a vzadu 10,5J x 20 s šíří a profilem 285/35 R20. U Maserati jsou patrioti, takže brzdový systém s ABS a EBD vyrobila firma Brembo. Na všech kolech jsou čtyřpístkovými čelistmi s destičkami Ferodo HP1000 svírané ventilované disky o rozměru vpředu vpředu 330 mm x 32 mm a vzadu 330 mm x 28 mm. Ty zajišťují 1880 kg vážícímu vozu dosažení slušné brzdné dráhy 35 m z rychlosti 100 km/h s decelerací 1,24 G.
Maserati patří do třídy GT, takže výbava a komfort cestování jsou stejně důležité jako jízdní vlastnosti a výkon motoru. Seznam výbavy její popis by vydal na celý samostatný článek. Škála je opravdu bohatá, přes automatickou klimatizaci, příplatkový audiosystém Bose až po zavazadla vyrobená přímo na míru.
Seznam výbavy je tak obsáhlý, že si Vás v případě vážného zájmu dovolujeme odkázat přímo na oficiální stránky výrobce.
Podle všeho vyrobilo Maserati excelentní vůz, který má všechny předpoklady k úspěchu v třídě jejíž jméno hrdě nese na své karoserii. Třídě GT. Ale někdy ani to nestačí – automobilka vyslyšela nářky potenciálních kupců a na letošním ženevském autosalonu představila verzi S, která má pod kapotou vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem zvýšeným na 4,7 l; tím samým, jenž je použitý také v Alfě Romeo 8C Competizione (holt koncernová technika na nejvyšší úrovni. :-) Motor disponuje výkonem 440 koní (323 kW) při 7000 otáčkách a maximálním točivým momentem 490 Nm při 4750 ot/min. Vůz s ním zvládá 0–100 km/h za 4,93 s a pak hrdě pokračuje k maximálce 295 km/h. Motor je spjatý s šestistupňovým automatem, jenž zvládne změnu převodových stupňů za pouhých 100 ms. Vyššímu výkonu samozřejmě odpovídá modifikované nastavení podvozku.
Technická data | GranTurismo | GranTurismo S |
Zdvihový objem | 4244 cm3 | 4691 cm3 |
Vrtání x zdvih | 92×79,8 mm | - |
Kompresní poměr | 11:1 | - |
Max. výkon | 405 k/298 kW | 440 k/323 kW |
při otáčkách | 7100 ot/min | 7000 ot/min |
Max. toč. moment | 460 Nm | 490 Nm |
při otáčkách | 4750 ot/min | 4750 ot/min |
Max. otáčky motoru | 7250 ot/min | - |
Rozměry a hmotnosti | ||
Délka | 4881 mm | 4881 mm |
Šířka | 2056 mm | 2056 mm |
Výška | 1353 mm | 1353 mm |
Rozvor | 2942 mm | 2942 mm |
Objem kufru | 260 l | 260 l |
Objem nádrže | 86 l | 86 l |
Provozní hm. | 1880 kg | 1880 kg |
Max. hmotnost | 2250 kg | 2250 kg |
Výkony | ||
Maximální rychlost | 285 km/h | 295 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 5,2 s | 4,93 s |
0–400 m | 13,4 s | - |
Pružné zrychlení 80–120 km/h | 3,7 s | - |
Brzdná dráha za 100 km/h | 35 m | - |
Spotřeba | ||
Město | 21,5 l/100 km | - |
Mimo město | 10,0 l/100 km | - |
Kombinovaná | 14,3 l/100 km | - |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Našla jsem jeho TEST | Hulanka | 04.06.2008 14:16 |
Re: Maserati | %JURO8K | 29.04.2008 17:18 |
Re: Maserati | %Well | 28.04.2008 23:39 |
Re: Maserati | %JURO8K | 26.04.2008 00:21 |
Re: Maserati | %Well | 25.04.2008 23:43 |
Re: Maserati | %JURO8K | 25.04.2008 13:12 |
Re: Maserati | Well-HC | 25.04.2008 11:28 |
Re: Maserati | no | 24.04.2008 19:26 |
jojojojojojoojjooooo | pavla Alznauerova | 24.04.2008 10:34 |
Re: Maserati | %JURO8K | 22.04.2008 22:40 |
Re: Maserati | %Well | 22.04.2008 21:18 |
Re: The Best | t.it | 22.04.2008 19:24 |
Re: Maserati | %JURO8K | 22.04.2008 17:17 |
Re: Maserati | Well-HC | 22.04.2008 10:58 |
Re: Maserati | %JURO8K | 21.04.2008 22:55 |
Maserati | %Well | 21.04.2008 22:46 |
Re: The Best | Michal Fokt | 21.04.2008 19:45 |
Re: The Best | %JURO8K | 21.04.2008 19:29 |
Re: The Best | Michal Fokt | 21.04.2008 19:09 |
The Best | %JURO8K | 21.04.2008 17:29 |
Vstoupit do diskuse › |