MagneRide: třetí generace "sci-fi" tlumičů přichází!

MagneRide: třetí generace O tak trošku kouzelném systému MagneRide jste už možná slyšeli – a jestli ne, tak to dnes napravíme. Jeho třetí generace je totiž ve finální fázi vývoje.

Asi by to tedy chtělo vysvětlit, v čem jsou systémy tlumení od BWI Group (nový majitel Delphi) tak zásadní, že jej v současné době můžeme nalézt na evropských vozech Audi, Ferrari, na Hondách v Japonsku či na Acurách a Cadillacích v Severní Americe a na australských HSV.

Princip technologie MagneRide je založen na magneto-reologickém principu (reologie je nauka o obecném deformačním chování látek). Působením magnetického pole se malé kovové částečky v tlumicí kapalině seřadí ve směru magnetického toku. Elektromagnetická pružina je integrována do pístu tlumiče tak, že když dostane impuls, magnetický tok plyne přesně napříč k vstupním otvorům v tlumiči. Jak se píst pohybuje, uspořádané kovové částečky přilnou a vytvoří odpor v proudící tlumicí kapalině. Čím větší je použitá energie a silnější magnetické pole, tím větší je přitažlivá síla mezi kovovými částečkami: to vede k vytvoření většího odporu a tlumicí síly.

Energie je určována s ohledem na dynamiku jízdy a impulzy z vozovky. Pro každou jízdní situaci by tak měla být k dispozici optimální síla tlumení. Tlumiče jsou kontrolovány elektronickým regulátorem, který komunikuje se senzory ve vozidle a s ostatními regulátory (spínači, ovladači) náprav tak, aby během milisekund určil jízdní vlastnosti. Stiskem tlačítka na palubní desce jde tak velice jednoduše volit mezi sportovním či komfortním chováním podvozku. Vzhledem k faktu, že funkce ventilu tlumiče je eliminována použitím magneto-reologicky kontrolované tekutiny v tlumiči, má tato technologie velmi krátkou dobu reakce. Tlumicí síla je závislá pouze na energii působící na tekutinu a může být nastavena až tisíckrát za vteřinu. Díky téměř neustálé kontrole může být tlumicí síla nastavena kdekoliv na široké škále mezi úplně měkkým a úplně tvrdým režimem. To znamená, že magneto-reologický tlumič odpovídá v reálném čase a s velkou citlivostí na impulsy z vozovky. Tlumič druhé generace průměrně spotřebuje pouze 5 wattů (maximálně pak 25 wattů). Uf, tolik tiskové materiály.

Vítám ty co vrchní dva odstavce přeskočili – v podstatě jste o nic nepřišli, prostě to dobře tlumí $2$. A ve třetí generaci, která je nově určena i pro vozy SUV, to bude tlumit ještě lépe díky nově naprogramovaným mapám chování a nové řídící jednotce. Hlavní změnou je ale použití dvou menších elektromagnetických pružin v jednom tlumiči namísto jedné větší – to prý zajistí lepší nastavitelnost systému, ještě rychlejší odezvu na řídící pokyny a s tím spojený lepší kontakt kola a vozovky. Na obrázku jsou tlumiče druhé generace (např použité na Audi R8), lidé od BWI zatím finální nákresy novinky nezveřejnili.

A co dál? BWI prý pracuje i na „global chassis control“, tedy systému kde by byly všechny prvky co mají co mluvit do jízdy vozu propojené a vzájemně by komunikovaly. Rychlý příklad – ESP by například tlumičům povědělo, co má s vozem právě teď v úmyslu za manévr a magnetické coilovery by se tak dané situaci přizpůsobily vlastně ještě dříve, než by se při pokusu o objetí toho vyděšeného zajíčka váš vůz nebezpečně rozvlnil. To nezní špatně…

Fotogalerie

  • MagneRide: třetí generace
  • MagneRide: třetí generace
  • MagneRide: třetí generace

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket