Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií

Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: titulní fotka Od 4. do 13. prosince budou otevřeny brány letošního autosalonu v Los Angeles. Jeho tradiční součástí je konference Design Los Angeles a k ní patří i soutěž designérských konceptů.

K hlavním důvodům proč se velmi sledovaná designová soutěž odehrává v Los Angeles, přispívá skutečnost, že se v okruhu 180 km nachází přes patnáct designových studií, která patří světovým automobilkám.

Los Angeles si stále udržuje pověst města se zálibou v designu, v Pasadeně je jedna z nejuznávanějších designérských škol na světě, která se intenzivně zaměřuje na automobily: The Art Center College of Design. Organizátoři akce s pýchou uvádějí, že mnoho špičkových designérů, působících po celém světě, tuto školu vystudovalo. Mezi tvůrci letošních soutěžních studií bychom bez problému našli i bývalé studenty této školy.

Zadáním letošního, šestého, ročníku se stal automobil pro mladé v roce 2030. Pod označením Youthmobile 2030 mají designéři vytvořit automobily, které by měly vyhovovat potřebám budoucích generací a splňovat požadavky na stále více se rozšiřující on-line komunikaci. Letošní soutěže se účastní design studia Audi, GM, Honda, Mazda, Nissan a Toyota, která navrhují automobily pro řidiče, jimž bude v roce 2030 jednadva­cet let.

Soutěžní návrhy bude hodnotit odborná porota, kterou tvoří Tom Matano, ředitel oddělení průmyslového designu na Academy of Art University v San Franciscu; Imre Molner, děkan detroitské vysoké školy pro Creative Studies; Stewart Reed, ředitel designu dopravních prostředků na Art Center College of Design v Pasadeně a Jason Hill, vedoucí Eleven LLC a designér elektromobilu a hybridu Aptera.

Audi eSpira a eOra

Jediným zástupcem evropských značek v letošní soutěži je Audi, ale pouze díky svému původu, protože dvojice studií pochází z designérského centra automobilky, které sídlí v Kalifornii. Především první z dvojice vozu s názvem eSpira připomíná svým tvary závodní Auto Uniony z třicátých let, ale technika má být na výši doby vzniku, tedy roku 2030. Oba vozy mají být ovládány pohyby celého řidičova těla a dosahovat stejné obratnosti jako závodníci při sjezdovém lyžování.

GM Car Hero

Studie společnosti General Motors představuje vůz, který by určitě udělal radost Komenskému, protože odpovídá jeho heslu „škola hrou“. Car Hero má totiž nabídnout kombinaci hry s učením jak zvládat silniční provoz. Za řízení totiž může usednout úplný začátečník, který pouze zadá cíl cesty a následně prostřednictvím svého mobilního telefonu hraje s vozem o úplnou kontrolu nad řízením.

S narůstajícím jezdeckým umění svého řidiče se mění i vzhled Car Hera, který má nejprve čtyři kola, v následující úrovni je jen tříkolový a nakonec je z něj stroj s jedním velkým kolem, v jehož středu je umístěn kokpit řidiče. Záleží tedy jen na schopnostech řidiče, jak dobře se naučí svůj stroj ovládat, aby se z automatu převážejícího svého majitele z bodu A do B stal stroj nabízející jízdní zážitky podobné motocyklu.

Honda Helix

Ze severoamerického výzkumného a vývojového centra automobilky Honda pochází návrh na stroj s názvem Helix. Ten by mohl jednoduše popsán pomocí současného rčení o tom, že pes a jeho pán jsou si stále více podobní. Helix má být totiž vybaven adaptivními polymery, umožňujícími změny ve tvaru a barvách vozu, podle nastavení provedeného jeho majitelem.

Navíc se má jeho charakteristika i vzhled přizpůsobovat prostředí, v němž se zrovna pohybuje. To znamená, že Honda Helix bude mít odlišný vzhled a jízdní vlastnosti při pohybu v přeplněných městských ulicích a jiný při dálkové jízdě po dálnici.

Mazda Souga

Automobilka Mazda odhaluje studii Souga, která má představovat nízkonákladové sportovní kupé pro mladé. Design tohoto vozu by si v roce 2030 mohl částečně navrhnout a upravovat jeho vlastní majitel prostřednictvím webu VMazda. Zde ve virtuální realitě by mu s návrhem pomáhal virtuální designér učitel.

Všechny vozy z tohoto programu by měly být cenově dostupné, poháněny elektřinou, šetrné k životnímu prostředí a zároveň by poskytovaly svému majiteli radost z řízení.

Nissan V2G

Z designérského studia Nissan Design America pochází studie s názvem V2G (Vehicle to Grid). Tento elektromobil má představovat vozidlo s dynamickým vzhledem, který si jeho majitel může upravovat stejně jednoduše, jako si v současnosti může vyměňovat kryty svého mobilního telefonu. Nissan V2G má být i přívětivý k životnímu prostředí a jeho karoserie má být jednoduše recyklovatelná za pomoci bakterií.

Toyota LINK

Designérské a vývojové centrum Toyoty si pro Design Challenge připravilo studii LINK. Ta na první pohled nejspíš uchvátí nadšené entomology, kteří si zamilují její hmyzí vzhled. Tento jednomístný stroj má představovat ideální dopravní prostředek pro studenty, kteří jej využijí k cestování i online komunikaci. K pohonu Toyoty LINK má sloužit elektřina a vozidlo má být kromě komunikace s ostatními stroji schopno měnit tvar a spojovat se do dvojic.

Fotogalerie

  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 1
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 2
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 3
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 4
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 5
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 6
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 7
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 8
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 9
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 10
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 11
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 12
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 13
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 14
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 15
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 16
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 17
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 18
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 19
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 20
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 21
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 22
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 23
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 24
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 25
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 26
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 27
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 28
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 29
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 30
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 31
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 32
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 33
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 34
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 35
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 36
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 37
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 38
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 39
  • Los Angeles Auto Show Design Challenge 2009: přehlídka letošních studií: fotka 40

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Re: ??? Hari M. 02.12.2009  14:08
Re: ??? TeeJay 02.12.2009  13:39
??? TeeJay 01.12.2009  09:54
Vstoupit do diskuse ›