Za volantem: Lexus RC F

Za volantem: Lexus RC F: titulní fotka Lexus IS F jako vůbec první opravdu ostrý model značky rozčeřil vody supersedanů. Nyní na něj navazuje kupé RC F, které stále využívá fantastický atmosférický osmiválec.

Sedím v letadle do španělské Malagy, kde se bude na okolních silnicích i okruhu Ascari představovat nový Lexus RC F, a čtu si pořádně tlustou tiskovou zprávu k tomuto vozu. Prodírám se stránkami a nestačím se divit – za kolik vlastně chtějí tohle auto vyrábět? Souhrn změn oproti běžnému modelu RC 350 je totiž obrovský, použité technologie zcela špičkové a zároveň se myslelo i na malé, ale podstatné detaily – vše se vám postupně pokusím nastínit. Pokud bude tohle auto alespoň z poloviny tak dobré, jak se z tohoto výčtu zdá, pak budou mít ostatní opravdu problém, zejména když je RC F vlastně posledním vozem v této třídě, který používá tradiční charakterní atmosférický osmiválec, tedy od chvíle, kdy skončí současné Audi RS5.

Před letištěm již stojí řada zaparkovaných, 4,7 metru dlouhých kupé, jejichž design je zcela jistě výrazný. Maska ve stylu Darth Vadera se nemusí líbit každému, naživo však RC F okouzlí zejména svalnatými, až organickými tvary. Shodujeme se s kolegy, že nad sebou umístěné koncovky výfuků se nám nikdy nelíbily, k celkovému designu auta se však docela hodí. Na zádi najdeme ještě aktivní křídlo, které se vysouvá v rychlosti 80 km/h, popřípadě v Eco režimu až ve 130 km/h, přičemž zpět se zasouvá při 40 km/h. Kromě masky chladiče pak přídi vévodí ještě diodové světlomety, které jsou dokonce zevnitř chlazeny malým ventilátorem. Co se týče barev, pak extrovert by měl zvolit zářivě oranžovou, nám se však nejvíce líbila tradiční modrá a líbivá je i vínová. Můžete rovněž zvolit karbon paket (karbonová kapota, střecha a další detaily), který snižuje hmotnost vozu o 9,5 kg a těžiště o 3 mm.

 [470×264]

Sedám si za volant a musím říci, že zcela nová sedadla se opravdu povedla. Jsou pohodlná, vypadají skvěle a zároveň poskytují tělu tu správnou podobu. Zbytek kvalitního interiéru je dobře známý z modelu IS, velké rozdíly nečekejte. Lexus RC F je koncipován jako vůz 2+2, na rozdíl od většiny ostatních aut s podobným uspořádáním jsou ale zadní sedadla poměrně slušně použitelná, zejména pokud máte méně než 175 centimetrů. Třeba v BMW M4 se však budou zadní cestující cítit lépe.

Pozice za volantem je velmi příjemná, pokud ale máte spíše vyšší postavu, určitě si odpusťte prosklené střešní okno, RC F by vám pak totiž mohlo být malé. Ostatně nesedí se úplně na zemi, což ale reálně při řízení nevadí. Nejzajímavější částí interiéru jsou přístroje, kterým vévodí velký displej otáčkoměru, jež umí měnit svou grafiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Analogový rychloměr je pouze titěrný, na displeji se však ukazuje rychlost i digitálně. V levé části přístrojů se navíc zobrazují informace o funkci diferenciálu, časy na kolo či telemetrie a přetížení v zatáčkách. Zajímavou možností výbavy je wifi modem v loketní opěrce, stejně jako fantastický audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory.

Dost však bylo výbavy, fascinující je zejména technika auta a pozornost k detailům. Pětilitrový osmiválec pod kapotou již známe třeba z IS F a sám o sobě je to fascinující kousek techniky. Vždyť používá přímé i nepřímé vstřikování paliva najednou, zároveň umí pracovat v Atkinsonově cyklu při nízkém zatížení, což znamená, že motor má v tu chvíli v podstatě objem jen 4,2 litru a nižší spotřebu. Při větším sešlápnutí pedálu plynu se však přepne do klasického Ottova cyklu. Ve srovnání s IS F je ale mnoho věcí jinak, kupříkladu jednotka dostala v podstatě závodní komponenty jako titanové ventily, kované ojnice a nové materiály hlavního ložiska. Nová je i většina zbývajících komponent. I díky tomu má agregát o 12% větší výkon než v IS F, nově 351 kW, tedy 477 koní. Zvýšily se i maximální otáčky, ve kterých je výkonu dosahováno, a to na 7100. Točivý moment činí 530 N.m v 4800 až 5600 otáčkách za minutu.

Dále zde máme akustický systém ASC, který upravuje zvuk motoru, ale pouze v nejostřejším režimu Sport S+. Zajímavé je, že tento umělý zvuk není nijak napojen na reproduktory vozu. Osobně však preferuji méně hlasitý soundtrack v běžném režimu Comfort či Sport S, který je přirozenější. Stabilizace vozu se dá zcela vypnout, existuje ale nový mód Expert, který umožní paradoxně i méně zkušeným jezdit driftem, ale stále nad nimi drží elektronika ochrannou ruku.

V základu má RC F samosvorný diferenciál Torsen, za příplatek je však k dispozici diferenciál TVD s vektorováním točivého momentu. Ten má tři režimy, které si důkladně popíšeme později, celý systém ale využívá dvou lamelových spojek a regulačních elektromotorů, které přerozdělují točivý moment mezi zadní kola.

 [470×313]

Zmínit dále musím ještě několik zásadních prvků – řízení má pomocnou hřídel bez tlumiče pro bezprostřední odezvu od volantu. Brzdová soustava Brembo využívá šestipístkové kotouče o průměru 380 mm vepředu a čtyřpístkové s 345 mm vzadu. Zajímavé je použití hliníkových monoblokových třmenů. Inženýři dále použili dokonce i přepákování brzdového pedálu pro lepší cit a dávkování brzdného účinku. Karoserie je navíc velice tuhá, přičemž přední část pochází z modelu GS, prostředek z IS Cabrio a záď z běžného IS. Lexus RC F používá lichoběžníkové zavěšení vepředu a multilink vzadu, přičemž ve srovnání s běžným kupé RC byl podvozek téměř zcela přepracován s ohledem na jinou geometrii, větší tuhost a nižší hmotnost.

Výčet technických úprav by mohl pokračovat do nekonečna, jak to ale vše funguje? V prvé řadě je fascinující kultivovanost motoru. Podobně jako u IS F je osmiválec v nízkých otáčkách velice dobře utlumen, tudíž auto je výtečně použitelné na každý den – žádné dunění či nepříjemný hluk na delších cestách. A to neplatí jen pro nízké rychlosti, vzhledem k tomu, že ve 140 km/h auto točí pouze 2600 otáček a změna zvuku i zátahu motoru se odehraje až okolo 3600 ot/min, odhadem okolo 200 km/h, můžete jezdit opravdu rychle a stále v tichosti, což se hodí pro cestování. Motor je navíc na delších cestách příkladně úsporný, proto nebude problém jezdit po dálnici se spotřebou pod deset litrů na sto kilometrů. Dojem dokonalého cesťáku kazí jen (i na tuto třídu) tvrdší podvozek, kterému naše silnice pravděpodobně vyhovovat příliš nebudou.

Skvělý motor má ale i druhou tvář. Jak je do 3600 ot/min utlumený a ležérní, od této hranice začne návykově křičet, táhnout jako smyslů zbavený a předvádět svých 477 koní naplno. Tohle je excelentní jednotka, která svého řidiče zcela pohltí a ukazuje, jak jsou přeplňované motory sice často skvělé, ale chybí jim špetka dramatu, gradace výkonu i ten čistý, návykový zvuk.

První cesta s RC F vedla po zakroucené okresce, kde se ukázalo mnohé. V prvé řadě se jedná o vážně vynikající silniční auto. Je totiž nesmírně tuhé, v zatáčkách se příkladně zakousne předními koly a necítíte žádné nekontrolované sunutí hmotnosti či jiné pohyby karoserie. RC F je krásně vyvážené a má skvělý grip. Nejkouzelnější je však diferenciál TVD, který má tří režimy – Standard, Slalom a Track. RC F je údajně vůbec první auto na světě s motorem vepředu a pohonem zadních kol, které tento typ diferenciálu využívá. Nejzajímavější jsou zejména režimy Track, kdy auto preferuje co nejstabilnější jízdu, a Slalom, který se hodí na okresky. Ve Slalomu auto rázem oživne, jako by vážilo výrazně méně a zatáčí neskutečně ostře. Vnější zadní kolo totiž v zatáčce tlačí vůz co nejvýrazněji do oblouku, až se auto zdá nervózní. V praxi se auto zakousne a téměř až v přetáčivosti vykrouží oblouk neskutečnou rychlostí, ale neustřelí. Překvapivě to není zrovna driftovací nástroj, pokud nenajdete hodně utažený oblouk, zádi se na suchém asfaltu vybočit jen tak nechce, za čímž stojí navíc i výtečné pneumatiky Michelin Super Sport. Pokud ale nakonec přetáčivost stejně vyvoláte, je snadno kontrolovatelná a auto nabízí i možnost si s ním náležitě pohrát.

 [470×220]

Je tedy vůbec něco, co na běžné silnici kazí dojem? Napadá nás snad jen řízení, které má trochu umělý odpor a neposkytuje dostatek důvěry řidiči při ostré jízdě. Osmistupňová převodovka Aisin neumí při běžné jízdě pracovat tak vytříbeně, jako konkurenční ZF, v manuálním režimu však funguje krásně a na rozdíl od skříně v IS F již zvládá podřazovat s přesným meziplynem až do červeného pole, což se hodí. Celkově se však RC F zaryje člověku do paměti zejména fantastickým motorem, příkladnou stabilitou, pevností celého vozu a také schopností maskovat rychlost. Člověku se ani nezvýší tep a překračuje povolenou rychlost mimo obec o 60 km/h i v zatáčkách. Jednoduše se nic neděje, limity auta jsou ještě výrazně dále. Spotřeba při ostřejší jízdě byla 19 litrů na sto kilometrů, tedy podobně jako u mnohých dvoulitrových turbomotorů.

Jednou z vůbec nejlepších částí auta jsou ale brzdy. Díky jinak uloženým pedálům ve srovnání s modelem RC 350 poskytuje brzda obrovské množství citu i dávkovatelnosti. Zároveň je brzdný účinek příkladný a ani na okruhu nedochází k vadnutí.

Ano, Lexus RC F jsme si mohli vyzkoušet i na nádherném okruhu Ascari, kde se jezdí z kopce, do kopce, nechybí klopené zatáčky ani pasáže „na srdíčko“. Tam se vůbec poprvé projevila poněkud vyšší hmotnost RC-F, v technických údajích bylo napsáno 1765 až 1840 Kg v závislosti na výbavě. To je hodně, ale věřte mi, na silnici to není vůbec, ale vůbec žádné omezení, auto rozhodně není těžkopádné a zatáčky projíždí v obrovských rychlostech.

Okruh Ascari je technicky náročný a pro mě rovněž zcela nový, prvních několik kol tedy byl hlavně boj o správnou stopu. I tak ale RC F fungovalo velmi slušně. Možná to není tak ostře zatáčející stroj jako BMW M4, o to se však ani nesnažilo. Přesto zde máme krásně vyvážený podvozek, velmi málo nedotáčivosti a ten úžasný motor, který člověk musí a chce ždímat. Ostatně pořídili jsme i onboard video, vedle mě však seděl možná až příliš starostlivý instruktor a já měl za sebou teprve zhruba pět kol. Přesto jde vidět, že motor má opravdu sílu, takže mu moderní turba jen tak snadno neujedou, a auto je rozhodně zábava řídit. Jezdili jsme na nejostřejší režim Sport S+ s nejtvrdším nastavením tlumičů, ovšem bez vypnuté stabilizace.

Lexus RC F sice nemá desetiletí historie, dohání to však neskutečnou pečlivostí, se kterou technici přistupovali k jeho vývoji. Je to skvělé auto na cestování, zároveň velmi vzrušující nástroj na okresce, zejména díky tuhé karoserii, fantastickému motoru, dobře fungující převodovce, excelentním brzdám a chytrému diferenciálu. Pokud můžeme soudit dle IS F, pak by mohla být další předností tohoto kupé skvělá spolehlivost, oproti konkurenci nízké servisní náklady, dobrá spotřeba na delších cestách a každodenní použitelnost.

Ano, tohle auto by mohlo mít lepší řízení či nižší hmotnost, i přesto se ale stojí za každou korunu. Ostatně přesné ceny sice ještě neznáme, ale očekává se, že základ bude okolo 2 milionů korun, což je trochu více než BMW M4. Tato auta však mají natolik rozdílné charaktery a zaměření, že to asi nevadí. Navíc většina produkce RC F putuje do Ameriky a všude jinde nejsou žádné problémy s naplněním prodejních kvót. Pokud se vám tedy tento Lexus líbí, měli byste jednat rychle, dost možná totiž brzy nebudou. Prodej v České republice začíná v lednu 2015.

Fotogalerie

  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 1
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 2
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 3
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 4
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 5
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 6
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 7
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 8
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 9
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 10
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 11
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 12
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 13
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 14
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 15
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 16
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 17
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 18
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 19
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 20
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 21
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 22
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 23
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 24
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 25
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 26
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 27
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 28
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 29
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 30
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 31
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 32
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 33
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 34
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 35
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 36
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 37
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 38
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 39
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 40
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 41
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 42
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 43
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 44
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 45
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 46
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 47
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 48
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 49
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 50
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 51
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 52
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 53
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 54
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 55
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 56
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 57
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 58
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 59
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 60
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 61
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 62
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 63
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 64
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 65
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 66
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 67
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 68
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 69
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 70
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 71
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 72
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 73
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 74
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 75
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 76
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 77
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 78
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 79
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 80
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 81
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 82
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 83
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 84
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 85
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 86
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 87
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 88
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 89
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 90
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 91
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 92
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 93
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 94
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 95
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 96
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 97
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 98
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 99
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 100
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 101
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 102
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 103
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 104
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 105
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 106
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 107
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 108
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 109
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 110
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 111
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 112
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 113
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 114
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 115
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 116
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 117
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 118
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 119
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 120
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 121
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 122
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 123
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 124
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 125
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 126
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 127
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 128
  • Za volantem: Lexus RC F: fotka 129

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
CharlesCasse CharlesCasse 23.08.2017  20:51
CharlesCasse CharlesCasse 07.06.2017  01:11
BOKW Hrubis 16.12.2014  09:22
hen,hen Skoto 12.12.2014  22:22
Re: Lexus IS F jako vůbec první opravdu ostrý model značky Grof Drblina 12.12.2014  22:00
hen,hen Skoto 11.12.2014  23:12
Brutal! Grof Drblina 11.12.2014  21:29
Re: Lexus IS F jako vůbec první opravdu ostrý model značky Durchy 11.12.2014  17:54
Lexus IS F jako vůbec první opravdu ostrý model značky Pan H 11.12.2014  15:40
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17107 | Zobrazit seznam všech anket