Le Mans: nová pravidla pro rok 2011

Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: titulní fotka Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans i od ní odvozené závodní série čekají pro příští rok opravdu velké změny. Zmenšení objemů, hybridy a tak...

Pokud je formule 1 a FIA zářným příkladem, jak se pravida v motorsportu dělat nemají, závody Le Mans a ACO (Automobile Club de L'Ouest) jsou na tom nesrovnatelně lépe, a to díky stálým (a především funkčním) pravidlů s minimem obměn.

…no dobře, podmínky pro tubodiesely se zrovna nevydařily, ale jinak vcelku není důvod si stěžovat. Ale doba je zlá, musí se šetřit a povzbudit zájemce o závodění. Proto ACO připravilo již na příští sezonu velmi radikální změny pravidel. Většina z nich jsou rozhodně krokem vpřed, tedy až na jednu výjimku (jestlipak jezdí vedení ACO v Peugeotech?). Pojďme se tedy podívat na ty nejdůležitější úpravy.

LMP1

Nejvyšší kategorie, jak ji známe, definitivně končí. Její specifikace byla seškrtána a do P1 se pro příště zařadí auta z nižší kategorie P2. To znamená benzinové atmosféry s objemem maximálně 3,4 l nebo motory 2.0 Turbo. Týmy, které už investovaly do současných P1, je ale nemusí vozit na vrakáč, mohou závodit i nadále, budou ale handicapovány (zatím nespecifikovaným způsobem, patrně váhově a přístupem vzduchu k motoru). A právě zde narážíme na největší paradox nových pravidel a týká se, kdo by to byl čekal, dieselů. Jejich objem je totiž nově omezen na maximálně 3,7 l, což je o 0,3 l více, než může mít benziňák. Pro srovnání – dosud mohli mít diesely objem 5,5 l, zatímco benziňáky 6,0 l. Jak budou závody probíhat, když se nyní u již tak drtivě rychlých dieselů obrátí výhoda objemu v jejich prospěch, to je mi trošku záhadou. Ale snad to bude ošetřeno jinak, jinak i tyhle závody ztratí lesk… Vyhlášena je každopádně i třída hybridů a nikoli náhodou právě tam směřují přípravy Peugeotu a Audi.

LMP2

Kategorie P2 se má stát nyní výrazně levnějším závoděním než tomu bylo doposud. V zásadě se očekává, že dojde k vytvoření nabídky zákaznických šasi (Oreca, Lola ap.) v ceně do 325 000 euro, do nichž se budou montovat levné zákaznické motory. Ty musí vycházet z produkčních motorů a stát do 75 000 euro. Prvním motorem oficiálně oznámeným pro P2 je Honda V6 2,8 TwinTurbo, postavený na bázi motorů série J.

GT1 a GT2

Pro několik let trvající nezájem, respektive minimální zájem končí kategorie GT1. Namísto ní vznikna nová kategorie GT Endurance, vycházející ze současné GT2. Tam je asi nejzásadnější novinkou možnost použití řazení pádly pod volantem. To by mělo přenést úspory v podobě šetření motorů, protože tyto systémy brání jejich nechtěnému přetočení při podřazení.

V rámci GT Endurance navíc vzniknou dvě podkategorie – Endurance Pro, určená pro všechny bez rozdílu, a Endurance AM, určená pro starší vozy a amatérské posádky ve stříbrné a bronzové klasifikaci (dle regulí LM P2 LMS pro rok 2010).

Hybridy

Nově zformována byla pravidla pro hybridní systémy pohonu. Systémy KERS mají povoleno používat buď pouze elektrické, nebo pouze mechanické ukládání energie. Autu lze poskytnout maximálně 500 kJ energie mezi dvěma sešlápnutími brzdy a energii lze sbírat pouze od dvou kol, čtyřkolky mohou pomocí KERS pohánět výhradně přední kola. Zakázána jsou tlačítka pro aktivaci získané energie například pro předjetí, jedinou možností využití energie navíc je plynový pedál (jako u produkčních hybridů). Energii navíc lze ale získat nejen brzděním, ale také od tlumičů, výfukových plynů a z tepelné energie, aby byli výrobci motivováni k vymýšlení nových systémů. KERS také musí být schopen vlastními silami ujet vzdálenost nejméně 400 m rychlostí 60 km/h. Hybridní auta budou mít oproti běžným autům nádrž zmenšenou o 2 litry.

To je tedy asi vše podstatné, teď už jen zbývá se těšit na co nejatraktivnější příští sezonu LMS a ALMS, jenž pravděpodobně své regule pružně přizpůsobí těm od ACO.

Fotogalerie

  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 1
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 2
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 3
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 4
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 5
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 6
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 7
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 8
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 9
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 10
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 11
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 12
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 13
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 14
  • Le Mans: nová pravidla pro rok 2011: fotka 15

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: :: "neregistrovaný" 17.06.2010  21:21
:: oz 17.06.2010  19:35
Re: Buzerace "neregistrovaný" 17.06.2010  14:55
Re: Buzerace rosi007 17.06.2010  13:30
Re: pravidla Rorýs 6100 17.06.2010  09:48
Re: Buzerace "neregistrovaný" 16.06.2010  18:53
Re: pravidla Skyline 16.06.2010  18:02
pravidla Frantizsek 16.06.2010  14:52
Re: diesly rosi007 16.06.2010  12:15
Re: Buzerace Moah 16.06.2010  11:31
Buzerace "neregistrovaný" 16.06.2010  10:58
diesly delph 16.06.2010  10:53
Vstoupit do diskuse ›