L.A. Design Challenge: 1000 lb car

L.A. Design Challenge: 1000 lb car: titulní fotka Letošní zadání soutěže L.A. Design Challenge zní jednoduše: vozidlo s váhou pod 1000 liber. Jak se s ním vypořádalo devět zúčastněných značek?

Design Challenge je soutěž designcenter automobilek, která se pořádá každoročně jako předvoj autosalonu v Los Angeles a ani letošní rok nebyl výjimkou.

Letos se soutěže zúčastnilo devět značek, které přišly s vlastní vizí auta s váhou menší než 1000 liber (450 kg). Jde o kreace Cadillac Aera, Honda Air, Maybach DRS, Mazda MX-0, Mercedes-Benz Biome, Nissan iV, Smart 454 WWT, Toyota Nori a Volvo Air Motion. Která z nich se vám líbí nejvíce? Dejte jí svůj hlas v anketě v pravé dolní části homepage.

Cadillac Aera

Aera je 2+2místé cestovní kupé pro komfortní zdolávání dlouhých vzdáleností, schopné ujet až 1000 mil (1600 km) bez nutnosti tankování, přičemž pohonným médiem je stlačený vzduch. Nosný rám je vyroben z pevného pěnového materiálu a ze vzduchových článků jsou zhotoveny i panely karoserie, potažené polymerovou umělou kůží. Kola zajišťují nejen pohyb vpřed , vzad a do stran, ale také tlumení a pružení, ovládání je z důvodu minimalizace dílů „drive by wire“.

Honda Air

Také Honda vsadila na stlačený vzduch. Její koncept Air byl inspirován horskou dráhou a okřídlenými kombinézami skydiverů a je určena na přímořské silničky, kde slibuje v otevřené karoserii poskytnout podobné zážitky jako při výše zmíněných kratochvílích. Stlačený vzduch na 100 mil jízdy je skladován v nádrži, která je současně šasi auta a na ní jsou připevněny ostatní konstrukční prvky auta. Karoserie je taktéž z polymeru, kola bez nábojů mají pneumatiky z uretanu a sedadla jsou vyztužena skelnými vlákny. Když dojde stlačený vzduch, stačí kompresor na dofukování pneumatik nebo přijde na řadu vestavěný turbovysavač.

Maybach DRS (Den-Riki-Sha)

Novodobá rikša Maybach DRS (Den-Riki-Sha) má jen dvě kola a funguje tedy na podobném principu jako vozítka Segway, vyvážení hlídá počítač. Karoserie tohoto městského přibližovadla má tvar kokonu a pár kol roztáčí elekromotor. Kdyby se ovšem posádka nudila, může vyrábět energii pro akumulátory šlapáním. Kro klienty značky Maybach fičura k nezaplacení, co říkáte?

Mazda MX-0

Můžete si být jisti, že i v daleké budoucnosti tady bude existovat i nadále zábavu za volantem zajišťující řada MX, reprezentovaná modelem MX-0 (Zero). V tomto případě jde o malé dvoumístné sportovní kupé s lehkou stavbou karoserie, využívající kompozitní materiály. Díky aplikaci elektromotrů s velkým točivým momentem bude zajištěna vynikající akcelerace, lehké auto zajistí současně mimořádnou obratnost a agilní jízdní vlastnosti.

Mercedes-Benz Biome

Mercedes navrhl lehké auto, které se snaží splynout s ekosystémem a využívá i přírodních procesů. Energii získává ze slunce a uchovává ji ve formě tekutiny BioNectar4534, kterou naučil produkovat z přebytku slunečního záření i stromy. Rostlinného původu jsou i vlákna, z nichž je vyrobena karoserie automobilu. Tedy přesněji řečeno – vypěstována, celé auto totiž vznikne ze dvou „semen“ a jeho pneumatiky z dalších čtyř. Po skončení životnosti lze celé auto kompostovat nebo použít jako stavební materiál. Jak Mercedes hodlá využít onen bionektar k pohonu auta se ovšem z krátké prezentace nedozvíte…

Nissan iV

Také Nissan iV bude v roce 2035 produktem ze zahrádky – všechny jeho díly budou zemědělsky pěstovány bez vytváření emisí CO2. Sklo kabiny je fotovoltaické, váží o 99 % méně, než klasické sklo a elektrická energie doplňuje bio-akumulátory, vyživující elektromagnety umístěné v kolech bez nábojů. Pérování zajišťuje magnetické pole, které také roztáčí kola. Rekuperací Nissan iV získává zpět 60 % elektrické energie.

Smart 454 WWT

Hlavní nosný prvek Smartu 454 Weight Watch Technologies tvoří i po letech ochranný rám Tridion, jenž pletou z uhlíkového vlákna roboti Smart Granny Robots (SGS) stejným způsobem, jak naše babičky ponožky. Skleněné panely jsou zhotoveny z plastu, panely karoserie ze speciální textilie. Karbonová kola v sobě mají integrováno pérování a jsou schopná pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku.

Toyota NORI

Nori je japonské označení pro mořské chaluhy, které jsou základním stavebním materiálem pro bioplasty tohoto vozu a na rozdíl od běžných typů ze zrní nebo rýže nevznikají na úkor potravinových surovin. Vyztužené uhlíkovým vlákem tvoří konstrukci Podular, která spojuje karoserii i podvozek do jednoho funkčného celku. Barvu vozu lze volit dle nálady pomocí elektronického impulzu, poslaného do povrchu. Pohon zajišťuje čtveřice elekromotorů, které získávají energii ze solárních článků, integrovaných do konstrukce Podular.

Volvo Air Motion Canyon Carver

Kompletně z karbonu vyrobené třímístné volvo vzniklo čistě pro dovádění na silničkách v kaňonech na západním poběží. Typický skandinávský design inspirovaný mušlí neukrývá spalovací motor, i toto auto jezdí na stlačený vzduch, jenž se nádrže plní ve speciálních čerpacích stanicích, jejichž kompresory pohání elektřina získaná z turbíny roztáčené větrem.

Fotogalerie

  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 1
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 2
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 3
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 4
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 5
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 6
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 7
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 8
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 9
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 10
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 11
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 12
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 13
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 14
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 15
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 16
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 17
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 18
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 19
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 20
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 21
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 22
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 23
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 24
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 25
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 26
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 27
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 28
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 29
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 30
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 31
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 32
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 33
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 34
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 35
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 36
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 37
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 38
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 39
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 40
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 41
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 42
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 43
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 44
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 45
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 46
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 47
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 48
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 49
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 50
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 51
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 52
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 53
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 54
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 55
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 56
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 57
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 58
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 59
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 60
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 61
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 62
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 63
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 64
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 65
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 66
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 67
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 68
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 69
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 70
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 71
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 72
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 73
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 74
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 75
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 76
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 77
  • L.A. Design Challenge: 1000 lb car: fotka 78

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: hmm ICE. 22.10.2010  09:18
pěkné ICE. 22.10.2010  09:15
hmm rosi007 21.10.2010  22:23
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket