L.A. Design Challenge: 1000 lb car
Letošní zadání soutěže L.A. Design Challenge zní jednoduše: vozidlo s váhou pod 1000 liber. Jak se s ním vypořádalo devět zúčastněných značek?
Design Challenge je soutěž designcenter automobilek, která se pořádá každoročně jako předvoj autosalonu v Los Angeles a ani letošní rok nebyl výjimkou.
Letos se soutěže zúčastnilo devět značek, které přišly s vlastní vizí auta s váhou menší než 1000 liber (450 kg). Jde o kreace Cadillac Aera, Honda Air, Maybach DRS, Mazda MX-0, Mercedes-Benz Biome, Nissan iV, Smart 454 WWT, Toyota Nori a Volvo Air Motion. Která z nich se vám líbí nejvíce? Dejte jí svůj hlas v anketě v pravé dolní části homepage.
Cadillac Aera
Aera je 2+2místé cestovní kupé pro komfortní zdolávání dlouhých vzdáleností, schopné ujet až 1000 mil (1600 km) bez nutnosti tankování, přičemž pohonným médiem je stlačený vzduch. Nosný rám je vyroben z pevného pěnového materiálu a ze vzduchových článků jsou zhotoveny i panely karoserie, potažené polymerovou umělou kůží. Kola zajišťují nejen pohyb vpřed , vzad a do stran, ale také tlumení a pružení, ovládání je z důvodu minimalizace dílů „drive by wire“.
Honda Air
Také Honda vsadila na stlačený vzduch. Její koncept Air byl inspirován horskou dráhou a okřídlenými kombinézami skydiverů a je určena na přímořské silničky, kde slibuje v otevřené karoserii poskytnout podobné zážitky jako při výše zmíněných kratochvílích. Stlačený vzduch na 100 mil jízdy je skladován v nádrži, která je současně šasi auta a na ní jsou připevněny ostatní konstrukční prvky auta. Karoserie je taktéž z polymeru, kola bez nábojů mají pneumatiky z uretanu a sedadla jsou vyztužena skelnými vlákny. Když dojde stlačený vzduch, stačí kompresor na dofukování pneumatik nebo přijde na řadu vestavěný turbovysavač.
Maybach DRS (Den-Riki-Sha)
Novodobá rikša Maybach DRS (Den-Riki-Sha) má jen dvě kola a funguje tedy na podobném principu jako vozítka Segway, vyvážení hlídá počítač. Karoserie tohoto městského přibližovadla má tvar kokonu a pár kol roztáčí elekromotor. Kdyby se ovšem posádka nudila, může vyrábět energii pro akumulátory šlapáním. Kro klienty značky Maybach fičura k nezaplacení, co říkáte?
Mazda MX-0
Můžete si být jisti, že i v daleké budoucnosti tady bude existovat i nadále zábavu za volantem zajišťující řada MX, reprezentovaná modelem MX-0 (Zero). V tomto případě jde o malé dvoumístné sportovní kupé s lehkou stavbou karoserie, využívající kompozitní materiály. Díky aplikaci elektromotrů s velkým točivým momentem bude zajištěna vynikající akcelerace, lehké auto zajistí současně mimořádnou obratnost a agilní jízdní vlastnosti.
Mercedes-Benz Biome
Mercedes navrhl lehké auto, které se snaží splynout s ekosystémem a využívá i přírodních procesů. Energii získává ze slunce a uchovává ji ve formě tekutiny BioNectar4534, kterou naučil produkovat z přebytku slunečního záření i stromy. Rostlinného původu jsou i vlákna, z nichž je vyrobena karoserie automobilu. Tedy přesněji řečeno – vypěstována, celé auto totiž vznikne ze dvou „semen“ a jeho pneumatiky z dalších čtyř. Po skončení životnosti lze celé auto kompostovat nebo použít jako stavební materiál. Jak Mercedes hodlá využít onen bionektar k pohonu auta se ovšem z krátké prezentace nedozvíte…
Nissan iV
Také Nissan iV bude v roce 2035 produktem ze zahrádky – všechny jeho díly budou zemědělsky pěstovány bez vytváření emisí CO2. Sklo kabiny je fotovoltaické, váží o 99 % méně, než klasické sklo a elektrická energie doplňuje bio-akumulátory, vyživující elektromagnety umístěné v kolech bez nábojů. Pérování zajišťuje magnetické pole, které také roztáčí kola. Rekuperací Nissan iV získává zpět 60 % elektrické energie.
Smart 454 WWT
Hlavní nosný prvek Smartu 454 Weight Watch Technologies tvoří i po letech ochranný rám Tridion, jenž pletou z uhlíkového vlákna roboti Smart Granny Robots (SGS) stejným způsobem, jak naše babičky ponožky. Skleněné panely jsou zhotoveny z plastu, panely karoserie ze speciální textilie. Karbonová kola v sobě mají integrováno pérování a jsou schopná pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku.
Toyota NORI
Nori je japonské označení pro mořské chaluhy, které jsou základním stavebním materiálem pro bioplasty tohoto vozu a na rozdíl od běžných typů ze zrní nebo rýže nevznikají na úkor potravinových surovin. Vyztužené uhlíkovým vlákem tvoří konstrukci Podular, která spojuje karoserii i podvozek do jednoho funkčného celku. Barvu vozu lze volit dle nálady pomocí elektronického impulzu, poslaného do povrchu. Pohon zajišťuje čtveřice elekromotorů, které získávají energii ze solárních článků, integrovaných do konstrukce Podular.
Volvo Air Motion Canyon Carver
Kompletně z karbonu vyrobené třímístné volvo vzniklo čistě pro dovádění na silničkách v kaňonech na západním poběží. Typický skandinávský design inspirovaný mušlí neukrývá spalovací motor, i toto auto jezdí na stlačený vzduch, jenž se nádrže plní ve speciálních čerpacích stanicích, jejichž kompresory pohání elektřina získaná z turbíny roztáčené větrem.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: hmm | ICE. | 22.10.2010 09:18 |
pěkné | ICE. | 22.10.2010 09:15 |
hmm | rosi007 | 21.10.2010 22:23 |
Vstoupit do diskuse › |