Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné

Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: titulní fotka KTM napěchovalo nový model 1190 Adventure moderní technikou, vybavilo ho výkonným motorem ze superbiku RC8 R a my jsme ho otestovali na dlouhém výletě přes Bavorsko a Rakousko (v testu najeto přes 2 300 km!).

Pár slov z historie KTM Adventure

KTM začalo psát „kroniku“ s názvem „Adventure – cestovní enduro“ už v roce 2003 (KTM 950 Adventure). Pohonnou jednotkou zde byl velký vidlicový dvouválec LC8 o objemu 942 ccm. Vstřikování paliva bylo přes karburátory a výkonové hodnoty byly 98 koní a 95 Nm.

O tři roky později se kvůli omezení emisí a hlukovým normám od Evropské unie musel lehce změnit motor a na scéně se objevuje KTM 990 Adventure už se stříkačkou EFI. Motor měl objem 999 ccm, ale výkonové parametry se nezměnily. Během výroby se objevily i různé „víc off-road“ edice, označené písmeny Adventure S nebo Adventure R, ale tou nejzajímavější je asi verze Dakar z roku 2011, kde např. výkon poskočil na 114 koní.

Tip: přečtěte si redakční test KTM 990 Adventure.

Konkurence ale nikdy nespí a po vzoru BMW jdou všichni do kategorie 1 200 ccm (např. Ducati Multistrada, Triumph Explorer, Honda Crosstourer, Yamaha Super Tenere). Pozadu nechce zůstat ani KTM a na podzim 2012 představuje novou generaci modelu Adventure. Po deseti letech se úspěšné cestovní enduro dočkalo svého nástupce.

Představení KTM 1190 Adventure

Chytré hlavy z „oranžové rakouské firmy“ se daly dohromady a zjistily, že ve vývoji nového Adventure mají půl práce hotové, protože mohly použít agregát ze superbiku RC8 R. Dvouválec o objemu 1 195 ccm byl u nového c-endura nastaven na výkon 150 koní v 9 500 ot./min a maximální točivý moment 125 Nm nastupuje v 7 500 ot./min. Ve výbavě je elektronický plyn Drive-by-Wire, možnost volby ze 3 palivových map, 6rychlostní převodovka a anti-hoppingová spojka. Z dalších pomocníků můžeme jmenovat systém čtyřstupňové kontroly trakce MTC a sofistikované ABS i s off-road módem.

Základem motocyklu je trubkový rám a odpružení dodává, stejně jako u předchozí generace, firma WP. Řidič si může sám navolit nastavení podvozku, který nabízí volbu ze tří různých stupňů (comfort, street a sport) předpětí pružiny a odpovídající ho nastavení útlumu. Dále má k dispozici manuálně nastavitelné plexi, plastové kryty řídítek, mohutně klenutou nádrž na 23 litrů a dělené sedlo. Kola mají drátěný výplet a rozměr 120/70 ZR19 a 170/60 ZR17. Celková hmotnost motocyklu je 230 kg a co uživatele potěší, je delší servisní interval – 15 000 km.

Před usednutím za řídítka

Protože jsem si skvěle rozuměl s KTM 990 Adventure a řadil jsem tento bike mezi moje TOP3 mašiny, které chci v garáži, těšil jsem se na test jeho nástupce, KTM 1190 Adventure, jako malé dítě na Vánoce. Při přebírání motocyklu v Bratislavě na centrále KTM CEE jsem raději nemachroval a nechal si vše pěkně vysvětlit, přeci jen je to mašina prošpikovaná nejmodernější technikou, tak ať můžu vše pěkně otestovat.

Instruktáž byla krátká a ovládání palubního počítače pomocí čtveřice tlačítek umístěných u palce levé ruky byla ve finále celkem intuitivní. Horní a spodní na rolování v menu, pravý na potvrzení volby a levý na návrat zpět. Jednoduché, jak facka.

Po nastartování se v rámci denního svícení na masce rozsvítil pás diod ve tvaru písmene U, které po vzoru automobilů směle pronikají i do světa jedné stopy, a podle kterého nový Adventure na silnici bezpečně poznáte. Hlavní přední světlomet se automaticky připojuje dle aktivace čidla na palubní desce. V praxi čidlo fungovalo bezchybně, při vjezdu do jakéhokoliv tunelu se do jedné vteřiny světlo vždy rozsvítilo. Pro konzervativní typy motorkářů mám dobrou zprávu: v palubním počítači si čidlo můžete deaktivovat a světlomet bude svítit pořád.

 [470×267]

Samotný displej od palubního počítače ukazoval mraky věcí, namátkou budu jmenovat: tlak v pneumatikách, napětí baterie, venkovní teplotu, tripmastery, celkový stav kilometrů, čas (dobu) cesty atd. Kromě levého displeje je vpravo od centrálního analogového otáčkoměru další displej, který ukazuje zařazený rychlostní stupeň, tachometr, stav paliva v nádrži, teplotu chladicí kapaliny, hodiny, nastavení ABS a kontroly trakce (MTC) a nastavení zatížení motocyklu. Podvozek si totiž můžete nastavit dle počtu osob v sedle motocyklu, a zda jste nebo nejste s bagáží. Já téměř celou cestu absolvoval s nastavením jeden jezdec s kufry.

Asi jediná věc, která by se na první pohled dala novému KTM 1190 Adventure vytknout, je malá neuzamykatelná přihrádka na pravé straně pod přístrojovou deskou. Tam nedáte opravdu nic užitečného a mně to sloužilo pouze jako odkládací prostor na parkovací lístky a účtenky z mýtné brány. Na levé straně je naopak praktická zásuvka na 12 V.

První kilometry

Za řídítky jsem se cítil jako doma. I přes moji výšku 191 cm jsem byl dobře chráněn před obtékajícím vzduchem předním plexisklem (s možností manuálního nastavení). Měkké a prostorné sedlo spolu s pohodlnou vzpřímenou pozicí přímo lákaly k delším cestám. Však jsem taky za 11 dní zvládl přes 2 300 km, ale k tomu se dostaneme. Poté, co jsem se propletl Bratislavou a dostal se na dálnici na Brno, jsem si začal hrát s nastavením motoru a podvozku.

Musím smeknout, možná až pokleknout před moderní technikou, kterou inženýři KTM nacpali do nového Adventure. Je to jako mít tři motorky v jedné. Byť jsem tomu byl před testem lehce skeptický, během cestování v sedle Adventure jsem musel svůj názor opravit. Optimální pro běžné cestování je střední verze = motor ve verzi Street má lineární zátah a výkon je 150 koní.

Když mě ale čekal úsek, o kterém jsem věděl, že se dá jet ostřeji, bylo otázkou několika kliknutími levým palcem v centrálním počítači a řídící jednotka upravila agregát na mód Sport. To se projevilo strmější křivkou nárůstu výkonu (stále 150 koní), rychlejším nástupem do otáček a z hodného cestovního endura se najednou stalo pěkné zlobidlo, které potřebovalo pevnou ruku. S tím bylo spojené i přitvrzení podvozku a Adventure se stal předmětem adrenalinové, ostré jízdy, po kterém mi zůstával na tváři jen radostný úsměv. Logicky musíte ale počítat s tím, že motorka v tomto nastavení sežere více paliva.

Naopak přepnutí na mód Rain s sebou nese elektronické omezení výkonu na 100 koní a automaticky se změní i nastavení kontroly trakce a změkčení podvozku. V nižších otáčkách to na projevu motorky nebylo moc znát, ale ve středním a vyšším pásmu bylo cítit, že tomu něco chybí. Celkově tuto možnost nastavení motoru, podvozku, trakce, zatížení, ABS a dalších srandiček hodnotím jednoznačně pozitivně a je jasné, že etalon třídy, BMW R 1200 GS má před sebou velkého konkurenta.

 [470×353]

Hodnotit brzdy nemá moc význam, protože když máte na předním kole dva kotouče o průměru 320 mm s radiálními 4pístkovými třmeny Brembo a vzadu jeden menší kotouč s dvoupístkem, výsledek je jednoznačný: nový Adventure brzdí skvěle, páčka se dá pohodlně dávkovat jen jedním prstem a za celou dobu cesty, kdy jsme při sjezdu z horského průsmyku brzdili hodně, jsem nezažil, že by ty brzdy nějakým způsobem vadly.

2 330 km v sedle KTM 1190 Adventure

1. den (pátek) – Čekal mě klasický transfer žlutým autobusem z Brna do Bratislavy, kde jsem si vyzvedl motocykl z centrály KTM a po D2 jsem si to hasil zpět. Jak jsem psal v testu výše, hned jsem si odzkoušel různá nastavení motocyklu, ale musím uznat, že pro delší transfery po silnicích a dálnicích je opravdu nejlepší střední nastavení, tj. motor v módu Street a stejně tak i podvozek Street. (najeto 150 km)

2. den – Spojil jsem příjemné s užitečným a v sobotu navečer jsem jel do Prahy po dálnici D1, dále za Mladou Boleslav, kde jsem přespal u kamarádů. (300 km)

3. den – Od Mladé Boleslavi jsem jel přes Prahu a dále po dálnici D5 na Rozvadov, kde jsem se potkal se svým dlouholetým kamarádem, Ondřejem a jeho přítelkyní Katkou. Ti jeli předchozí den z Brna „spodem“ přes Telč a Písek do Plně, kde spali. Po krátkém sedánku v místním Mekáči jsme jeli dolů na Řezno (Regensburg) a do Mnichova. Tam jsme krátce navštívili centrálu BMW a jejich showroom (BMW Welt) a pokračovali dolů směrem na Gärmisch-Partenkirchen. Těsně před Ga-Pa jsme zabočili doprava do vesničky Ettal, kde jsme měli 3denní nocleh v hotelovém apartmánu. Ettal je zajímavý tám, že je tam velký barokní klášter Benediktinů, který je zapsán jako památka UNESCO. (550 km)

4. den – Ráno jsme z Ettalu zamířili do nedalekého Linderhofu, kde je krásný zámek, který nechal postavit Ludvík II. Bavorský. Součástí areálu je několik krásných kašen, upravených parků a dokonce i umělá jeskyně (z betonu), kde král Ludvík II. poslouchal skladby od dvorního skladatele Richarda Wagnera. Poté jsme pokračovali až do Rakouska k jezeru Plansee a spojnici Ettal – Reutte (městečko za jezerem Plansee) můžu jen doporučit pro parádní projížďku. Malý provoz, dlouhé táhlé zatáčky, krásná příroda, prostě paráda. (75 km)

5. den – V úterý jsme jeli z Ettalu do nedaleké vesničky Weis, kde je opět turisticky zajímavý barokní kostel Weiskirche, opět zapsaný jako památka UNESCO. Po krátké prohlídce jsme pokračovali k zámku Neuschwanstein, který nechal postavit již zmiňovaný Ludvík II. Bavorský. Odpoledne jsme jeli dolů do města Reutte a vzhledem k předchozím zkušenostem jsme si to opět střihli okolo jezera Plansee do Ettalu. (120 km)

6. den – Ve středu nás čekal přesun k Zell am See. Projeli jsme Ga-Pa, kam se už sjížděli motorkáři s BMW, protože se tam o víkendu konal jeden z největších motocyklových srazů příznivců značky s modrobílou vrtulí na světě. I když mě všichni motorkáři slušně zdravili, jet s novým KTM Adventure na jejich sraz mi přišlo, jako navléknout si dres pražské Sparty a jít se promenádovat v Ostravě na Bazalech $1$. Z Ga-Pa jsme si jeli střihnout Fernpass, ale ten s klidným svědomím nedoporučuji, není totiž nic moc.

 [470×344]

Pokračovali jsme dál na Innsbruck a o pár desítek kilometrů dále jsme odbočili doprava, směrem na Fügen a Zell am Ziller. Z posledního jmenovaného městečka jsme odbočili vlevo a jeli přes Gerlospass (který naopak doporučuji) ke Krimmelským vodopádům. Nutno upozornit, že za průjezd přes Gerlospass se platí mýtné. Poté už jen cesta pěkným údolím k Zell am See, kde jsme měli domluveno ubytování v penzionu. (260 km)

7. den – Ráno pršelo a podle předpovědi se to nemělo lepšit, tak jsme plánovaný relax z pátku přesunuli o den dříve. Za drobného mrholení jsme jeli do Zell am See do místního aquaparku, kde jsme se pěkně vyřádili. (40 km)

8. den – Předposlední den výletu jsme jeli přes Saalfelden, Lofer a Unken až do Berchtesgadenu, kde jsme navštívili „Orlí hnízdo“ bývalého vůdce, Adolfa Hitlera. Je to sice turisticky zajímavé místo s nějakou historií, ale nahoře je v podstatě jen obyčejná horská chajda s restaurací a na rozdíl od jiných míst našeho výletu (Ettal, Linderhof, Neuschwanstein) bych tam podruhé nejel. (160 km)

9. den – Tak vše sbalit a připravit se na přesun domů. Vzhledem k předpovědi, kde slibovali přeháňky, jsme nevymýšleli nic extra a švihali jsme to po dálnicích a rychlostních silnicích: Bischofshofen, Salzburg, Linz, St. Pölten, Hollabrunn, Znojmo a Brno. (530 km)

10. den volno (neděle) a v pondělí 11. den jsem vrátil testovací motocykl do Bratislavy (150 km)

Závěr

KTM obměnilo jeden ze svých stěžejních silničních motocyklů po 10 letech a změna je znát v každém detailu. Moderní design; špičková technika, která vám udělá z jednoho stroje hned tři; vyšší výkon a naopak razantně nižší spotřeba. U testu modelu 990 Adventure jsme měli průměrnou spotřebu 6,5 l na 100 km, ale nebyl problém se při ostřejší jízdě přehoupnout přes 7 l. U nového Adventure 1190 jsem měl průměrnou spotřebu 5,42 l na 100 km. A díky ještě větší nádrži se dostáváme k dojezdu cca 420 km. A při cestovní rychlosti 130 km/h na dálnici byla spotřeba i pod 5 l a sám jsem jednou tankoval po 435 kilometrech.

KTM si za 1190 Adventure účtuje cenu 377 000 Kč, BMW R 1200 GS stojí téměř stejně a např. Ducati Multistrada je už přes 400 tis. korun.

Plusy pro KTM 1190 Adventure

  • výkon
  • technika
  • spotřeba
  • zátah od spodních otáček
  • cestování ve dvou

Mínusy pro KTM 1190 Adventure

  • vyšší pořizovací cena
  • neuzamykatelná přihrádka na přístrojové desce

Vstřícnost KTM CENTRAL EAST EUROPE, paní Ondrejkové a jejích kolegů, byla příkladná a patří jim velké poděkování.

Technické údaje KTM 1190 Adventure
Celkové rozměry (D x Š x V) 2 263×893×1 447 mm
Rozvor / výška sedla 1 544 mm / 860 mm
Motor, objem 4dobý vidlicový 2válec, 1 195 cmm
Vrtání x zdvih 105×69 mm
Kompresní poměr 12,5:1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalina
Výkon 110 kW (150 k) v 9 500 ot./min
Točivý moment 125 Nm v 7 500 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 19“ vpředu a 17“ vzadu, drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR19, 170/60 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 267 mm, 2pístek
Rám Chrom-molybdenový-mřížkový, trubkový rám
Přední vidlice USD vidlice, průměr 48 mm, zdvih 190 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 190 mm
Nádrž 23 l
Průměr. spotřeba v testu 5,42 l na 100 km
Provozní hmotnost 230 kg
Cena (srpen 2013) 377 000 Kč

Oficiální video

Fotogalerie

  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 1
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 2
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 3
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 4
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 5
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 6
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 7
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 8
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 9
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 10
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 11
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 12
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 13
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 14
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 15
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 16
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 17
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 18
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 19
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 20
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 21
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 22
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 23
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 24
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 25
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 26
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 27
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 28
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 29
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 30
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 31
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 32
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 33
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 34
  • Test: KTM 1190 Adventure - tři motorky v jedné: fotka 35

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
můj sen beston@seznam.cz 24.03.2014  08:40
BOKW Hrubis 26.08.2013  10:48
Re: KTM Golias 24.08.2013  23:59
Re: KTM hand 24.08.2013  12:32
KTM Trodos 24.08.2013  11:00
Vstoupit do diskuse ›