Koenigsegg One:1 těžce havaroval na Nürburgringu. Výrobce otevřeně vysvětluje proč

Koenigsegg One:1 těžce havaroval na Nürburgringu. Výrobce otevřeně vysvětluje proč: titulní fotka Zdemolovaný hypersport bude po těžké nehodě opět opraven. Karbonový monokok totiž vydržel, a tak je možné jej znovu použít.

Tento týden jsme vás informovali o tom, že na Severní smyčce Nürburgringu těžce havaroval Koenigsegg One:1 při pokusu o rekord na této trati. Automobilka se k nehodě postavila čelem a vysvětlila, proč k ní došlo. Na vině bylo vadné ABS.

Koenigsegg havarovaný vůz již krátce po nehodě převezl zpět do sídla firmy ve švédském Ängelholmu, kde vrak spolu s daty z telemetrie analyzoval. Následně dokonce inženýři zjištěnou závadu simulovali na testovací dráze automobilky.

Nejprve připomeňme, co se v „Zeleném pekle“ vlastně stalo. Z analýzy vyplynulo, že One:1 se v úseku Fuchsröhre (liščí nora) zhruba při rychlosti 170 km/h zasekla přední brzda, následkem čehož auto trefilo v zatáčce Adenauer Forst svodidla a po následném, 22 metru dlouhém letu skončilo mimo trať. Výsledkem byl velice zničený automobil, který navíc začal lehce hořet – kvůli styku karbonových dílů s horkým výfukem. Požár ale sám pilot rychle uhasil pomocí „kabinového“ hasicího přístroje.

To všechno podle zjištění techniků způsobila porucha snímače ABS na levém předním kole. Automobilka tvrdí, že varovná kontrolka sice jezdce upozornila na závadu, ten si ji ale nevšiml, jak měl na sobě helmu a jak se ve vysoké rychlosti soustředil na jízdu. Během samotné jízdy si přitom pilot dle výrobce nemusí závady všimnout, protože rozdíl v brzdění zaznamená až v době, kdy se skutečně sepne ABS. K tomu během jízdy na Ringu došlo bohužel až v době nehody, v předchozích zatáčkách jezdec tak tvrdě nebrzdil.

Výrobce proto varovnou kontrolku přesune, aby i za takových podmínek byla skutečně vidět. Koenisegg uznává, že současná pozice ve středu palubní desky není ideální. Vedle toho zahrne do svého aktivního systému varování i upozornění na nefunkční ABS. Systém v současné podobě omezí maximální rychlost na 100 km/h v případě závady na některém ze systémů aut –adaptivním podvozku nebo aktivní aerodynamice.

Zároveň ale výrobce zákazníky ujišťuje, že taková závada je nebezpečná jen při tvrdém zacházení na trati. Pokud by k takové závadě došlo na běžné silnici, auto za standardních podmínek zůstává bezpečné a ovladatelné. I brzdné čáry na Severní smyčce v místě nehody dokazují, že vůz jel až do nárazu rovně a nedostal smyk.

Nehoda je pak navíc důkazem, že karbonové šasi koenigseggu je opravdu tuhé. Panely karoserie sice byly samozřejmě při nárazu zničeny, samotný monokok ale zůstal nedotčen, díky čemuž ho automobilka znovu použije. Havarovaný exemplář totiž nehodí do šrotu, ale znovu ho postaví. Pro Koenigsegg je rovněž důležité zjištění, že airbagy při nárazu zafungovaly tak, jak měly, a že nedošlo k žádnému úniku provozních kapalin. I díky tomu se jezdci nic nestalo a po rutinní kontrole v nemocnici mohl ten samý den zamířit domů.

Těžká nehoda každopádně Koenigsegg neodrazuje, firma se chce v budoucnu na Severní smyčku vrátit, aby se o rekordní jízdu pokusila znovu. One:1 s poměrným výkonem 1 kW na 1 kg má totiž velkou šanci zajet perfektní čas. Auto o hmotnosti 1.360 kg pohání přeplňovaný pětilitrový osmiválec o výkonu 1.360 koní (1.000 kW).


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
BrettGlory BrettGlory 27.07.2017  21:36
BrettGlory BrettGlory 10.06.2017  09:39
Vstoupit do diskuse ›