Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení)

Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): titulní fotka Nastupující generace Z1000 je zcela novým streetfighterem, poskládaným úplně od začátku. Nabroušený design, perfektní podvozek a silný motor mají za úkol jediné: přinést vzrušení z jízdy a skvělé emoce. (video + bohatá fotogalerie)

Pamatujete si, když v roce 2000 spatřil světlo světa projekt motocyklu s názvem Münch Mamut? Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 260 koní – to stačilo, aby si každý dokázal udělat představu, co je zač. O deset let později představuje Kawasaki nový Z1000, který se na první pohled Mamutu podobá. Podle Kawasaki jde o tak velký krok, že pro něj založila novou kategorii Super Naked. Ta dává svým názvem jasně najevo, že tady se pojede hodně rychle.

Historie modelové řady Z se začíná psát už v roce 1972, kdy byl představen motocykl Kawasaki Z1 s řadovým čtyřválcem o objemu 903 ccm. Poté toto označení téměř upadlo do dějin, ale japonský výrobce motocyklů na „Zeda“ nezapomněl. V roce 2003 byl vyroben nový naked bike s přepracovaným motorem, původně ze supersportu ZX-9R. Poslední změnou byl rok 2007, kdy Z1000 prošel řádným faceliftem.

Tip: přečtěte si redakční test Kawasaki Z1000 (MY 2007).

Největší zbraní Zeda byl vždy motor. U nové generace jde tradičně o řadový čtyřválec, ale to je asi tak všechno, co zůstalo stejné. Motor je kompletně nový a jeho zdvihový objem činí 1 043 ccm. Výkonová křivka se vyšplhá až k hodnotě 138 koní při 9600 ot./min. a točivý moment dosahuje svého maxima 110 Nm v 7 800 ot. / min. Již ve 3 000 otáčkách má řidič k dispozici více jak 70 %. To je dost síly na pálení gumy při každém výjezdu ze světel a na poslání předního kola do nebes kdykoliv to jen bude možné. Motor je naladěn tak, aby táhl od nižších otáček a nejvíce síly měl v nejpoužívanějším středním pásmu.

Motor o výkonu 138 koní a 110 Nm je naladěn tak, aby táhl od nižších otáček a nejvíce síly měl v nejpoužívanějším středním pásmu.

Celá motorka včetně náplní váží úctyhodných 218 kg, verze s příplatkovým ABS potom 221 kg. Na první pohled se zdá, že většina hmoty je soustředěná v přední části motocyklu. Zdání ovšem klame a konstruktéři se chlubí přesným rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Nový je i dvojitý páteřový rám z hliníkové slitiny, ve kterém samotný motor funguje jako nosný prvek. Díky radiálním čtyřpístkům s vykousanými kotouči o průměru 300 mm ze ZX-10R nebude problém zastavit na pár metrech. Nerovnosti silnice tlumí vepředu plně nastavitelná upside-down vidlice o průměru 41 mm, vzadu je plně nastavitelná jednotka monoshock. O efektivní přenos tak velké síly na silnici se stará pryž široká 190 mm (190/50 ZR17), vpředu je standardní 120/70 ZR17.

V porovnání s předchozím modelem se ten nový tváří mnohem mohutněji. Ale jako celek působí Zed velmi kompaktně a dokonce i kompletní zakrytí přední vidlice vypadá vkusně. Hlavně přední část motocyklu byla zvětšena, přibyl spodní klín u výfukových svodů, naopak podsedlová část byla odlehčena a doplněna o kryt sedla spolujezdce. Zkrátily se výfuky a vše je podřízeno agresivnímu vzhledu. Paradoxně objem nádrže neoslní. Přestože se zdá být opticky hodně velká, 15 litrů je spíš slabší průměr. Naopak potěší řídítka, která jsou o něco širší. Slibují tak dobrou ovladatelnost celého stroje a lepší výhled v zrcátkách.

Tou pravou vychytávkou je systém sání vzduchu airboxu – Cool Air.

Oproti loňskému se model 2010 liší také v detailech a nových řešeních. Prvním z nich je plně digitální displej budíků, který je nastavitelný ve 3 polohách náklonu. Je to zřejmě nejjednodušší řešení při zhoršené čitelnosti displeje. Díky větším bočním plastům a stítku na masce by se měla zlepšit ochrana proti obtékajícímu větru při vyšších rychlostech. Pro „fajnšmekry“ je tu možnost mít sedlo v imitaci hadí kůže. Dalším prvkem custom stylu jsou kola s leštěným límcem. Zvuk linoucí se z výfuků bude nepochybně příjemný, ovšem tou pravou vychytávkou je systém sání vzduchu airboxu – Cool Air. Vzduch prochází i rámem motocyklu a díky tomu Zed při jízdě pěkně chlapsky chroptí. Nelze nezmínit i excentrický napínák řetězu, který se používal například už u modelu Zephyr.

Kawasaki se s novým Z1000 snaží otevřít cestu k novým zákazníkům, kteří hledali v motorce jakýsi „bad-boy efekt“. Naked bike je ve třech barevných kombinacích (hnědá, bílo-oranžová a černo-stříbrná). Její cena je sice o pár desítek tisíc vyšší, než konkurence (299 000,– Kč bez ABS), ale v této kategorii hrají velkou roli emoce, a těch nabízí Z1000 více než deník patnáctileté školačky. Konečně se taky na první pohled odlišuje velký Zed od menšího Z750. Loňské modely byly téměř totožné a lišily se snad jen jiným počtem výfuků.

Originální volitelné příslušenství obsahuje padáky na osu předního kola nebo koncovky výfuků od slovinského velmistra v oboru – Akrapoviče. Pokud se naplní předpoklady a Zed bude jezdit tak dobře, jak vypadá, je rozhodně na co se těšit.

Oficiální video

Tabulka technických informací

Technické údaje Kawasaki Z1000 (2010)
Celkové rozměry 2 095×805×1 085 mm
Rozvor 1 440 mm
Motor, objem Vodou chlazený řadový čtyřválec, 1 043 ccm
Vrtání x zdvih 77,0×56,0 mm
Kompresní poměr 11,8:1
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalinou
Výkon 101,5 kW (138 k) v 9 600 ot./min
Točivý moment 110 Nm v 7 800 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 300 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 250 mm
Rám Dvojitý páteřový z hliníkové slitiny
Přední vidlice USD vidlice, průměr 41 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž 15 l
Pohotovostní hmotnost 218 / 221 kg (ABS)
Cena (květen 2010) 299 000,– /319 000,– Kč (ABS)

Fotogalerie

  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 1
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 2
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 3
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 4
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 5
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 6
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 7
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 8
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 9
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 10
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 11
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 12
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 13
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 14
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 15
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 16
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 17
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 18
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 19
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 20
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 21
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 22
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 23
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 24
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 25
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 26
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 27
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 28
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 29
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 30
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 31
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 32
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 33
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 34
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 35
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 36
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 37
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 38
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 39
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 40
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 41
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 42
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 43
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 44
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 45
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 46
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 47
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 48
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 49
  • Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení): fotka 50


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: bomba %Transporter 16.06.2010  23:11
len tie výfuky pepu11 16.06.2010  21:30
Re: bomba riderhenry 16.06.2010  13:35
Re: bomba Vysnan1 16.06.2010  12:48
Re: bomba riderhenry 16.06.2010  02:53
Re: bomba rosi007 16.06.2010  01:34
Re: bomba Vysnan1 16.06.2010  01:04
bomba riderhenry 16.06.2010  00:31
hmm Vysnan1 15.06.2010  23:19
Krásná strojovna oIoo 15.06.2010  13:43
krasa.... Ferda66 15.06.2010  11:32
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket