Kawasaki Z1000 - Velký Zed opět na scéně (představení)
Nastupující generace Z1000 je zcela novým streetfighterem, poskládaným úplně od začátku. Nabroušený design, perfektní podvozek a silný motor mají za úkol jediné: přinést vzrušení z jízdy a skvělé emoce. (video + bohatá fotogalerie)
Pamatujete si, když v roce 2000 spatřil světlo světa projekt motocyklu s názvem Münch Mamut? Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 260 koní – to stačilo, aby si každý dokázal udělat představu, co je zač. O deset let později představuje Kawasaki nový Z1000, který se na první pohled Mamutu podobá. Podle Kawasaki jde o tak velký krok, že pro něj založila novou kategorii Super Naked. Ta dává svým názvem jasně najevo, že tady se pojede hodně rychle.
Historie modelové řady Z se začíná psát už v roce 1972, kdy byl představen motocykl Kawasaki Z1 s řadovým čtyřválcem o objemu 903 ccm. Poté toto označení téměř upadlo do dějin, ale japonský výrobce motocyklů na „Zeda“ nezapomněl. V roce 2003 byl vyroben nový naked bike s přepracovaným motorem, původně ze supersportu ZX-9R. Poslední změnou byl rok 2007, kdy Z1000 prošel řádným faceliftem.
Tip: přečtěte si redakční test Kawasaki Z1000 (MY 2007).
Největší zbraní Zeda byl vždy motor. U nové generace jde tradičně o řadový čtyřválec, ale to je asi tak všechno, co zůstalo stejné. Motor je kompletně nový a jeho zdvihový objem činí 1 043 ccm. Výkonová křivka se vyšplhá až k hodnotě 138 koní při 9600 ot./min. a točivý moment dosahuje svého maxima 110 Nm v 7 800 ot. / min. Již ve 3 000 otáčkách má řidič k dispozici více jak 70 %. To je dost síly na pálení gumy při každém výjezdu ze světel a na poslání předního kola do nebes kdykoliv to jen bude možné. Motor je naladěn tak, aby táhl od nižších otáček a nejvíce síly měl v nejpoužívanějším středním pásmu.
Motor o výkonu 138 koní a 110 Nm je naladěn tak, aby táhl od nižších otáček a nejvíce síly měl v nejpoužívanějším středním pásmu.
Celá motorka včetně náplní váží úctyhodných 218 kg, verze s příplatkovým ABS potom 221 kg. Na první pohled se zdá, že většina hmoty je soustředěná v přední části motocyklu. Zdání ovšem klame a konstruktéři se chlubí přesným rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Nový je i dvojitý páteřový rám z hliníkové slitiny, ve kterém samotný motor funguje jako nosný prvek. Díky radiálním čtyřpístkům s vykousanými kotouči o průměru 300 mm ze ZX-10R nebude problém zastavit na pár metrech. Nerovnosti silnice tlumí vepředu plně nastavitelná upside-down vidlice o průměru 41 mm, vzadu je plně nastavitelná jednotka monoshock. O efektivní přenos tak velké síly na silnici se stará pryž široká 190 mm (190/50 ZR17), vpředu je standardní 120/70 ZR17.
V porovnání s předchozím modelem se ten nový tváří mnohem mohutněji. Ale jako celek působí Zed velmi kompaktně a dokonce i kompletní zakrytí přední vidlice vypadá vkusně. Hlavně přední část motocyklu byla zvětšena, přibyl spodní klín u výfukových svodů, naopak podsedlová část byla odlehčena a doplněna o kryt sedla spolujezdce. Zkrátily se výfuky a vše je podřízeno agresivnímu vzhledu. Paradoxně objem nádrže neoslní. Přestože se zdá být opticky hodně velká, 15 litrů je spíš slabší průměr. Naopak potěší řídítka, která jsou o něco širší. Slibují tak dobrou ovladatelnost celého stroje a lepší výhled v zrcátkách.
Tou pravou vychytávkou je systém sání vzduchu airboxu – Cool Air.
Oproti loňskému se model 2010 liší také v detailech a nových řešeních. Prvním z nich je plně digitální displej budíků, který je nastavitelný ve 3 polohách náklonu. Je to zřejmě nejjednodušší řešení při zhoršené čitelnosti displeje. Díky větším bočním plastům a stítku na masce by se měla zlepšit ochrana proti obtékajícímu větru při vyšších rychlostech. Pro „fajnšmekry“ je tu možnost mít sedlo v imitaci hadí kůže. Dalším prvkem custom stylu jsou kola s leštěným límcem. Zvuk linoucí se z výfuků bude nepochybně příjemný, ovšem tou pravou vychytávkou je systém sání vzduchu airboxu – Cool Air. Vzduch prochází i rámem motocyklu a díky tomu Zed při jízdě pěkně chlapsky chroptí. Nelze nezmínit i excentrický napínák řetězu, který se používal například už u modelu Zephyr.
Kawasaki se s novým Z1000 snaží otevřít cestu k novým zákazníkům, kteří hledali v motorce jakýsi „bad-boy efekt“. Naked bike je ve třech barevných kombinacích (hnědá, bílo-oranžová a černo-stříbrná). Její cena je sice o pár desítek tisíc vyšší, než konkurence (299 000,– Kč bez ABS), ale v této kategorii hrají velkou roli emoce, a těch nabízí Z1000 více než deník patnáctileté školačky. Konečně se taky na první pohled odlišuje velký Zed od menšího Z750. Loňské modely byly téměř totožné a lišily se snad jen jiným počtem výfuků.
Originální volitelné příslušenství obsahuje padáky na osu předního kola nebo koncovky výfuků od slovinského velmistra v oboru – Akrapoviče. Pokud se naplní předpoklady a Zed bude jezdit tak dobře, jak vypadá, je rozhodně na co se těšit.
Oficiální video
Tabulka technických informací
Technické údaje | Kawasaki Z1000 (2010) |
Celkové rozměry | 2 095×805×1 085 mm |
Rozvor | 1 440 mm |
Motor, objem | Vodou chlazený řadový čtyřválec, 1 043 ccm |
Vrtání x zdvih | 77,0×56,0 mm |
Kompresní poměr | 11,8:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalinou |
Výkon | 101,5 kW (138 k) v 9 600 ot./min |
Točivý moment | 110 Nm v 7 800 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 250 mm |
Rám | Dvojitý páteřový z hliníkové slitiny |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 15 l |
Pohotovostní hmotnost | 218 / 221 kg (ABS) |
Cena (květen 2010) | 299 000,– /319 000,– Kč (ABS) |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: bomba | %Transporter | 16.06.2010 23:11 |
len tie výfuky | pepu11 | 16.06.2010 21:30 |
Re: bomba | riderhenry | 16.06.2010 13:35 |
Re: bomba | Vysnan1 | 16.06.2010 12:48 |
Re: bomba | riderhenry | 16.06.2010 02:53 |
Re: bomba | rosi007 | 16.06.2010 01:34 |
Re: bomba | Vysnan1 | 16.06.2010 01:04 |
bomba | riderhenry | 16.06.2010 00:31 |
hmm | Vysnan1 | 15.06.2010 23:19 |
Krásná strojovna | oIoo | 15.06.2010 13:43 |
krasa.... | Ferda66 | 15.06.2010 11:32 |
Vstoupit do diskuse › |