Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě

Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: titulní fotka Když se řekne Fiat Multipla, představíte si dost dobře vymyšlené, ale podle mnohých ošklivé MPV. Ale tuhle Multiplu teď nemáme na mysli. V šedesátých letech totiž existovala původní 600 Multipla.

Asi si netipnete, kde by tahle originální Multipla mohla mít rezervu. A ne, v kufru to není, protože ona žádný kufr nemá. Vychází z modelu 600, takže maličký motor vzadu pohání zadní kola. Normální Fiat 600 má maličký kufr pod přední kapotou, Multipla ale ani kapotu nemá, protože příď je kolmá. Na ten miniaturní půdorys totiž Italové vměstnali místo pro 6 osob.

Vzhledem k tomu museli vymyslet, kam dají rezervu, protože nepoužitelné sady nalepení gum tehdy ještě nefrčely. Rezerva se nevešla ani pod podlahu, ani nebyla nikde zvenčí. Tipnete si, kde tedy nakonec skončila?

Rezerva dostala vlastní látkový kryt a nacpala se nastojato před spolujezdce vpředu. To je opravdu netradiční řešení, které asi nepoužila žádná jiná automobilka.

U motoru nebo v „šuplíku“

Ne že by tedy umístění pod podlahou kufru bylo svaté a toto byla jediná výjimka. Někdy je rezerva jen tak v kufru (Peugeot RCZ, Jaguar F-Type), případně v kufru na stojato jako u Trabantu (kde jej dost zmenšuje) nebo u Fiatu 124 a pochopitelně u licenčních Lad.

Řídili jsme Subaru Leone 1600 4WD Wagon

Vzpomeňte si také na tu spoustu aut, která mají rezervu pod kapotou u motoru. Například stará Subaru, Citroëny CX a GS nebo Fiaty 127 a 128. Či Zastavy. Jak vidíte, takových aut je dost a vlastně ještě mnohem víc, takže je to celkem běžné řešení.

Někdy popustí ale designéři fantazii ještě víc. Například myslí na to, aby vám po výměně špinavé prázdné kolo nezašpinilo všechny věci v kufru a také, abyste nemuseli jeho obsah stěhovat špinavýma rukama. Oddělený prostor pro rezervu od kufru byl kdysi populární i u nás. Například Škoda 1202 STW a sanitka 1203 měla rezervu za speciálními dvířky pod kufrem v zadní části, sedan 1000 MB taktéž – ale vpředu. Speciální úložný prostor měla pod nárazníkem i Tatra 603.

Pamatujete na klasické veterány s blatníky, které vozily rezervu na nich za předním kolem? Tak si představte, že si někdo říkal, proč by rezerva nemohla být na stejném místě, i když máte moderní pontonovou karoserii. Ten někdo byl designér automobilů Bristol 403 a 404. Stačí vyklopit dekl za předním kolem a tam je rezerva – jako za starých časů.

Do terénu

Ještě nedávno měla SUV (po vzoru skutečných teréňáků) rezervu na dveřích kufru. Když máte defekt v džungli nebo uprostřed Sahary, má takové umístění své opodstatnění, abyste se ke kolu rychle dostali. Ale ve městě je to vážně pitomé. Znamená to, že musíte kufr otevírat do strany a pokud ne, musí být kolo na speciálním rámu. S tímto umístěním začal hned první Jeep (někdy měl rezervu i na boku). Tam to ale smysl mělo, v jeho zadní části se nic neotevírá.

Praktické Angličany proto napadlo, že dají náhradní kolo jinam. Proto staré Land Rovery měly rezervu na kapotě. Ještě jinak to zkusili Rusové v GAZu. Typ 67 měl rezervu také vzadu, ale typ 69 už tam měl dvířka. Kapota však byla moc kulatá a úzká, takže rezerva se stěhovala na bok řidiče. Ten měl malá dvířka, aby kolu vyhnula, zato u spolujezdce byla větší, aby se lépe dalo prolézt i dozadu.

Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën

Napadá vás nějaké další výjimečné umístění rezervy? Tak sem s ním, ať si všichni nemyslí, že to kolo patří jen pod koberec do kufru.

Fotogalerie

  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 1
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 2
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 3
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 4
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 5
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 6
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 7
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 8
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 9
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 10
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 11
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 12
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 13
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 14
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 15
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 16
  • Kam všude se dá nacpat rezerva? U některých aut je na zvláštním místě: fotka 17

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Def LRdefender 23.01.2019  08:47
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 19428 | Zobrazit seznam všech anket