Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník

Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: titulní fotka Legenda „šedesátek“ slaví příští týden 50té narozeniny. Představila se přesně před půlstoletím na ženevském autosalonu.

Málokteré auto se stane legendou ještě v době, kdy se vyrábí. Jaguar E-Type to dokázal a i dnes obsazuje čelní příčky v anketách o nejkrásnější auto všech dob. Úspěch mu zaručil nejen design, ale také moderní technika a přelomový marketing.

V polovině 50tých let slavil Jaguar v Le Mans i dalších vytrvalostních závodech úspěchy se speciálem D-Type. Pro běžné zákazníky ale byla v nabídce sportovní řada XK se zastarávající konstrukcí s podvozkovým rámem. Bylo jasné, že nástupce se bude muset vzdát konstrukce podle předválečných principů a přijít s radikálním posunem. Měl převzít samonosnou konstrukci D-Typu a k tomu přidat nové nezávislé zavěšení zadních kol. Maximální rychlost nového modelu musela v sériové verzi z marketingových důvodů nutně přesáhnout hranici 150 mil v hodině (240 km/h).

Proti obvyklému přesvědčení nebylo cílem designérů pod vedením bývalého leteckého konstruktéra Malcolma Sayera navrhnout karoserii s co nejnižším aerodynamickým odporem. Nový model měl mít především mimořádné estetické kvality a aerodynamicky čistý tvar bez jediného křídla, spoileru nebo odtrhové hrany. Že se to povedlo, potvrdil například i sám Enzo Ferrari, když E-Type nazval „nejhezčím autem všech dob“.

Od závodního speciálu k silničnímu sporťáku

Vývoj Jaguaru E-Type byl zahájen v roce 1957. Základem byla konstrukce závodního D-Typu se samonosnou střední částí a trubkovou konstrukcí vpředu. První zkušební prototyp byl E1A – E značí návaznost na D-Type a A znamená aluminum, tedy hliníkovou karoserii (sériový E-Type má ale klasickou ocelovou karoserii). O pohon se z úsporných důvodů staral krátkozdvihový motor o objemu pouze 2,4 litru s výkonem 88 kW (120 koní). Nízký výkon ale příliš nevadil, účelem E1A bylo ověřit v praxi zvolené aerodynamické řešení a nezávislé zavěšení zadních kol.

Nová zadní náprava byla komplexní konstrukce se čtyřmi tlumiči a kotoučovými brzdami u diferenciálu, uložená na pomocném rámu. Masivní spodní ramena doplňují poloosy, které plní funkci horních ramen O pokrokovosti tohoto řešení svědčí fakt, že modifikovaná verze zavěšení E-Type byla použita ještě v 90. letech v Aston Martinu DB7.

Během následujících dvou let se E-Type rychle přiblížil své definitivní podobě, Jaguar ale nechtěl nechat nic náhodě. Byl proto postaven další experimentální prototyp E2A určený pro testy v prostředí automobilových závodů, který je „křížencem“ závodního D-Typu a silničního E-Typu. Tehdejší regule FIA nedovolovaly použít motor s objemem větším než 3 litry, proto vznikl šestiválec o objemu 3,0 l se vstřikováním paliva Lucas a výkonem 290 koní.

Úspěch takového auta nebyl jistý, takže bylo v Le Mans roku 1960 raději nasazeno pod hlavičkou soukromé americké stáje Briggs Cunningham. Obavy se naplnily – E2A se sice kvalifikovalo na druhém místě, už v prvních kolech závodu se ale objevily problémy se vstřikováním. Kvůli nim musel Jaguar nakonec odstoupit s propáleným pístem a prasklým těsněním pod hlavou. Pro sériovou verzi to s konečnou platností znamenalo použití osvědčené trojice karburátorů SU ve spojení s motorem 3,8 l, který se výborně osvědčil už v dřívějších závodech.

E2A byl v průběhu roku 1960 nasazen ještě do několika závodů. Před sešrotováním ho zachránil soukromý sběratel, který prototyp od automobilky odkoupil. Díky tomu, že se E2A dochoval až do současnosti, je dnes jedním z nejvzácnějších Jaguarů. V srpnu 2008 byl vydražen za téměř 5 milionů dolarů.

E-Type Series 1 – originál je nejlepší

Původní verze se označuje jako 1. série a je považovaná za nejčistší formu Jaguaru E-Type. Všechny pozdější modernizace byly reakcí na zpřísňující se předpisy a požadavky zákazníků na větší komfort, které posouvaly E-Type od klasického sporťáku ke kategorii GT.

Zpočátku byly v nabídce dvě karoserie: Roadster a Coupé, obě s dvoumístným interiérem, kde cestující sedí těsně před zadní nápravou. Délka obou verzí je 4,46 m, šířka 1,66 m a rozvor 2,44 m. Výškou se liší – Roadster má pouhých 1,18 m, Coupé 1,23 m.

Charakteristickým a unikátním řešením je obrovská kapota svařená z pěti dílů, která zasahuje téměř do poloviny délky auta. Maska chladiče, která má oválný tvar, se stala společným designovým prvkem všech dalších sportovních Jaguarů až po dnešní generaci XK. Typickým rysem nástupců se stal také zvýšený střed kapoty. Čelní sklo má velmi strmý sklon, specialitou 1. série je trojice stěračů. Další dnes obdivovanou věcí, která u pozdějších verzí zmizela jsou elegantní, ale ne moc praktické plastové kryty světlometů.

Uspořádání interiéru se inspirovalo v závodních autech, ze kterých E-Type převzal také vysoké a masivní prahy. Před řidičem je jen otáčkoměr a rychloměr, všechny ostatní ukazatele a většina ovládacích prvků se nachází uprostřed palubní desky. Pro první modelové roky je typický hliníkový dekor a skořepinová sedadla.

Jedinou možnou motorizací byl řadový šestiválec 3,8 l s výkonem 265 koní (195 kW) při 5500 ot. v kombinaci se čtyřstupňovou manuální závodní převodovkou Moss. Maximum točivého momentu bylo 349 Nm při 4000 ot., navíc s velmi širokým pásmem využitelných otáček. Jako maximální rychlost se udávala hodnota 150 mil v hodině (240 km/h). Místo oficiálního údaje zrychlení na 60 mil (100 km/h) Jaguar citoval výsledky testů z časopisů. Naměřené časy se pohybovaly kolem 7 sekund, situaci ale komplikuje fakt, že pro E-Type byly na výběr čtyři různé stálé převody diferenciálu.

Světová premiéra proběhla v Ženevě 15. března 1961, kam auto (šedé kupé) dorazilo po vlastní ose doslova na poslední chvíli. E-Type okamžitě nadchnul novináře a v prvních testech prokázal schopnost opravdu překonat (i když těsně) rychlost 150 mil v hodině. Těžko uvěřitelná byla cena 2100 liber – Aston Martin stál tehdy dvojnásobek a Ferrari dokonce trojnásobek. Jaguar dál uměle zvyšoval zájem tím, že až do léta se všechny E-Typy vyráběly celé ručně a koupit je mohli jenom významní zákazníci. I později mělo každé auto, které opustilo továrnu už svého zákazníka.

Vysoce ceněná série prvních 500 kusů, dnes označovaná flat floor, má zcela rovnou podlahu za předními sedadly. U aut vyrobených od roku 1962 se nachází v podlaze výřezy, které prodlužují podélný prostor pro cestující.

Další větší modernizace přišla v roce 1964. Motor byl převrtaný na objem 4,2 litru. Překvapivé bylo, že se maximální výkon nezměnil, točivý moment se ale zvýšil na 380 Nm. Výrazně se nezměnily ale ani jízdní výkony, konstruktéři totiž zároveň prodloužili stálý převod, aby klesla již tehdy sledovaná spotřeba paliva. V interiéru se objevily pohodlnější sedadla klasické konstrukce a sportovně působící hliníkový dekor nahradil vinyl.

V roce 1966 se představila třetí karosářská verze 2+2 Coupé. Její rozvor narostl o 23 cm na 2,67 m a vzadu přibyla dvě nouzová sedadla. Odpovídajícím způsobem se změnila i délka (4,68 m) a výška (1,31 m). Jaguar tuto variantu prezentoval jako „rodinný E-Type“. Prostornější interiér byl ale vykoupen nárůstem hmotnosti o 90 kg a nevyváženými proporcemi. Ve své době dosáhlo 2+2 Coupé popularity zbývajících dvou verzí, jako veterán má ale nejmenší hodnotu ze všech E-Typů. Od klasického kupé se 2+2 na první pohled liší chromovanou lištou na bočních dveřích pod spodní hranou oken. Jako první E-Type byl navíc dostupný s automatickou převodovkou a posilovačem řízení.

E-Type Series 2 – přizpůsobení požadavkům doby

Změny představené v „revolučním“ roce 1968 byly následkem přísnějších bezpečnostních předpisů. Takto upravený E-Type byl označen jako 2. série a vyráběl se krátce, jen do roku 1971.

Příď ztratila na eleganci použitím větších světel bez krycích skel. Lišta v masce chladiče se stala součástí předního nárazníku, který se posunul výš a směrovky se přemístily pod něj. Zadní nárazník musel podstoupit stejné úpravy – od druhé série vede přes celou šířku auta, je výš a koncová světla se nachází pod ním. Tyto změny se zaváděly do výroby postupně, proto se auta vyrobená na přelomu let 1967/68 někdy označují jako Series 1 ½.

V interiéru byly nahrazeny páčkové přepínače plastovými kolébkovými tlačítky a spínací skříňka se přesunula ze středového panelu pod volant. Verze pro USA měla kvůli emisím jen dva karburátory a výkon snížený z 265 na 245 koní (180 kW), točivý moment klesl o 40 Nm na 340 Nm. Parametry motoru pro evropské trhy zůstaly stejné.

E-Type Series 3 – V12 místo šestiválce

Největší modernizaci podstoupil E-Type v roce 1971. Pod kapotou se zabydlel vidlicový dvanáctiválec, ve své době jediný takový motor mimo značek Ferrari a Lamborghini. I když se původně opět uvažovalo o vstřikování Lucas, nakonec motor dostal spolehlivější čtyři karburátory Stromberg. Proti šestiválci výrazně vzrostlo maximum výkonu (231 kW/315 k při 6300 min-1, později 210 kW/285 k při 5750 min-1), díky hliníkovému bloku byl ale nový motor jen o 36 kg těžší než šestiválec. Nejvyšší točivý moment 407 Nm motor dosahoval při 3500 min-1.

Použití vidlicového motoru si vyžádalo výrazné úpravy přední nápravy, včetně rozšíření rozchodu. Kvůli lepšímu chlazení byla zvětšena maska chladiče, která dostala poprvé chromovanou mřížku. Posíleny musely být také brzdy. Kvůli nárůstu hmotnosti se jízdní výkony opět téměř nezměnily. Zrychlení z 0 na 60 mil (96 km/h) bylo s manuální převodovkou 6,8 s, u maximální rychlosti byla udávaná hodnota >215 km/h.

Roadster dostal delší rozvor karoserie 2+2 a klasické dvoumístné kupé z nabídky zmizelo. Do standardní výbavy přibyl posilovač řízení, kůží potažený volant místo dřevěného a moderní ocelové ráfky místo drátěných kol. Připlatit si bylo možné například za klimatizaci nebo automatickou převodovku. Třístupňový automat si nakonec získal velkou oblibu, i když zcela popíral sportovní charakter E-Typu. Přesto je E-Type 3. série nejdostupnějším dvanáctiválcovým Jaguarem s manuální převodovkou.

Bohužel E-Type V12 přišel v nepravou chvíli. Jen dva roky po jeho představení zasáhla svět první velká ropná krize, která výkonným autům nepřála. Hned v roce 1973 byla zastavena výroba 2+2 Coupé, Roadster se sériově vyráběl ještě další rok. V roce 1975 vznikla poslední série 50 Roadsterů v černé barvě nazvaná E-Type V12 Commemorative. I o tuto závěrečnou edici byl nakonec velmi malý zájem. Dnes naopak patří kromě 1. série k nejcennějším E-Typům.

Jaguar E-Type – počty vyrobených kusů
Karoserie Roadster Coupé 2+2 Coupé celkem
1. Série 3,8 7828 7670 - 15498
1. Série 4,2 9550 7772 5600 22922
2. Série 4,2 8623 4857 5328 18808
3. Série 5,3 7992 - 7299 15291
celkem 33993 20299 18227 72519

Celkem bylo vyrobeno během 14 let přes 72 tisíc kusů Jaguaru E-Type. Značná část byla určena na export, hlavně do USA. Nástupcem se stal model XJ-S, který se výrazněji přiblížil klasickým luxusním GT a zpočátku existoval jen ve verzi kupé 2+2.

Závodní kariéra E-Typu

Na pět vítězství Jaguaru D-Type v Le Mans E-Type nenavázal. Jak je zmíněno v úvodu, v roce 1960 prototyp E2A závod nedokončil. Na počátku 60. let ale byla zrušena podmínka objemu do tří litrů a Jaguar se pustil do přípravy závodního auta na základě sériového modelu. V sezóně 1962 dojel jen mírně upravený E-Type na 4. místě v Le Mans.

O rok později vznikl E-Type Lightweight, který měl stejně jako hlavní konkurenti Aston Martin DB4GT a Ferrari GTO karoserii z hliníku. Hmotnost se podařilo snížit zhruba o 100 kg na 980 kg. Motor vycházel ze sériového 3,8 l, konstruktéři ho ale osadili mechanickým vstřikováním a naladili na výkon 320 koní.

Vyrobeno bylo jen 12 kusů E-Type Lightweight, všechny pro soukromé závodní stáje. Auta se v letech 1963–1966 úspěšně účastnila závodů ve Velké Británii, Austrálii, USA i Jižní Africe. Vítězství ve velkých vytrvalostních závodech jako 24 hodin Le Mans, 1000 km Nürburgring nebo 12 hodin Sebring se ale žádnému z nich nepodařilo získat. 60. léta v motorsportu se tak do historie zapsala jako éra dominance Ferrari a Fordu. Dnes je samozřejmě hodnota každého originálního kusu téměř nevyčíslitelná.

V první polovině 70. let vznikl v USA E-Type upravený podle pravidel skupiny B produkčních vozů. Auto postavil tým Group 44, měl bílou karoserii roadster se zelenými pruhy na bocích a černý ochranný oblouk. V americké závodní sérii SCCA dosáhl tento upravený E-Type osmi vítězství v sezóně 1974 a o rok později sedmi vítězství.

Jaguar E-Type v populární kultuře

Jaguar E-Type si „zahrál“ v mnoha filmech, dobových i novějších. Nejznámější je série špionážních komedií Austin Powers a původní zpracování Casino Royale z roku 1967 (oficiální bodnovky ovládl konkurenční Aston Martin), dále například německý film Smrt v červeném Jaguaru a anglický The Italian Job (1969), kde se objevuje Roadster i Coupé. Z francouzské produkce jsou u nás známé filmy Nenapravitelný, kde E-Type řídí Jean-Paul Belmondo, a Tonoucí se stébla chytá s Louisem de Funésem a „nataženým“ černým Coupé.

E-Type Roadster z roku 1963 je jedním z šesti aut ve sbírce newyorského Museum of Modern Arts, kde zastupuje design 60. let. Popularitu Jaguaru E-Type také přiživuje poměrně časté účinkování v magazínu Top Gear.

Jaguar E-Type – přehled motorů
Motor 3,8 l 4,2 l 5,3 l V12
Rok výroby 1961–64 1964–71 1971–75
Zdvihový objem [cm3] 3781 4235 5343
Válce/ventily 6/2 6/2 12/2
Nejvyšší výkon [kW/ min-1] 195/5500 195/5500 210/5750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 349/4000 380/4000 407/3500
Max. rychlost [km/h] 240 240 >215
Zrychlení 0–96 km/h [s] 7 7 6,8

Fotogalerie

  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 1
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 2
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 3
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 4
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 5
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 6
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 7
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 8
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 9
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 10
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 11
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 12
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 13
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 14
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 15
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 16
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 17
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 18
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 19
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 20
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 21
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 22
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 23
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 24
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 25
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 26
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 27
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 28
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 29
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 30
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 31
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 32
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 33
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 34
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 35
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 36
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 37
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 38
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 39
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 40
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 41
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 42
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 43
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 44
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 45
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 46
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 47
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 48
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 49
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 50
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 51
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 52
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 53
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 54
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 55
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 56
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 57
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 58
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 59
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 60
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 61
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 62
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 63
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 64
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 65
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 66
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 67
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 68
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 69
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 70
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 71
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 72
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 73
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 74
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 75
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 76
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 77
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 78
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 79
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 80
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 81
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 82
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 83
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 84
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 85
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 86
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 87
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 88
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 89
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 90
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 91
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 92
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 93
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 94
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 95
  • Pod lupou: Jaguar E-Type – Čerstvý padesátník: fotka 96

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
e-e matheus 28.02.2011  11:12
E-Type white label 27.02.2011  12:59
Krása Adam Bezděk 26.02.2011  19:50
Fantazie Subaru4ever 26.02.2011  19:16
Vstoupit do diskuse ›