I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?

I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: titulní fotka Auta z 90. let už můžeme označit za stará. Takže když vám někdo nabídne ojetý rodinný kombík z této doby, čekali byste, že za něj nebude chtít moc peněz. Nemusí to tak být vždy…

Jedno z nejdražších kombi z devadesátek, které si můžete dnes pořídit, může i jako ojetina s nemalým nájezdem stát milion korun. Tím autem je Audi RS2 Avant, první stroj ingolstadtské automobilky s logem RS (zkratka RennSport) pro rychlé modely.

Audi RS2 nebylo levné nikdy, v době uvedení na jaře roku 1994 stálo 99 tisíc marek (což je asi 1,8 milionu „dnešních“ korun). Mělo to svůj důvod.

S pomocí od Porsche

Jako základ prvního „eresa“ od Audi sice posloužil standardní model 80 Avant generace B4, jenže spousta techniky se změnila. A to i díky spolupráci s automobilkou Porsche, která se společně s Audi na vývoji výrazně podílela. V závodě Porsche v Zuffenhausenu se dokonce auto kompletovalo, ačkoli většinu dílů vyrábělo ve své továrně Audi.

Motor pocházel z rychlejšího modelu S2, podélně uložený pětiválec s dvaceti ventily o objemu 2,2 litru ale doznal mnoha změn. Dostal větší turbodmychadlo, novou řídící jednotku, upravovalo se sání, vstřikování, časování ventilů i vačky, přibyl velký mezichladič stlačeného vzduchu a kompletně vyměněn byl výfuk. Zvuku pomáhal blow-off ventil a prodleva nástupu turba byla znatelná, což ale bylo v těch letech běžné.

Aquila GT: Sportovní youngtimer z… brouka

Výsledkem modifikací bylo fantastických 85 koní navíc – tedy celých 315 koní a 410 Nm. Pod kapotou se samozřejmě ukrýval také systém stálého pohonu všech kol Quattro s diferenciálem Torsen. Mimochodem, uzávěrka na zadní nápravě se mohla ovládat ručně, sama se odpojila při rychlosti nad 25 km/h.

Záběr všech kol zhruba 1,6 tuny vážícímu kombíku pomáhal s akcelerací. Zrychlení z klidu na 100 km/h zabere 5,4 sekundy, což dnes nezní vyloženě dramaticky, ale na vině je nutnost přeřazení z třetího na čtvrtý rychlostní stupeň (RS2 má šestistupňový manuál).

Rychlost 97 km/h totiž jinak auto pokořilo za 4,8 sekundy. Slušných 22,4 sekundy zabralo dosažení 200 km/h a maximální rychlost byla 262 km/h.

Na zajímavou věc v dobovém testu přišel britský magazín Autocar, který zjistil, že RS2 akceleruje z nuly na 30 mil v hodině (48 km/h) za 1,5 sekundy – a tedy rychleji než legendární McLaren F1 nebo tehdejší monopost Formule 1.

Spotřebu Audi udávalo kolem 9 litrů, ale tomuto údaji byla realita většinou vzdálená.

Porsche rychlému kombíku dodalo vlastní zavěšení kol a výkonnější brzdy. Čtyřpístkové třmeny v červené barvě z typu 968 Club Sport se lačně zakusovaly do kotoučů o průměru 322 mm z Porsche 993 Turbo. Původně použité kotouče 304 mm totiž na hmotnost kombíku nestačily. Přenastaven byl i systém ABS, aby se spínal jen při kritickém brzdění.

Vzniklo 2891 kusů

Snížený automobil stál na sedmnáctipalcových kolech z Porsche 964. Také zpětná zrcátka dodalo Porsche, tentokrát z typu 993. Blinkry se kvůli nim musely přestěhovat do nárazníku. Audi navíc tvar předního nárazníku upravilo, aby jeho otvory pro přívod vzduchu připomínaly 993 Turbo.

Revology Cars nabízí stroj času. Shelby GT500 z roku 1967 vyrobený v současnosti

Uvnitř byla sportovní sedadla Recaro s elektrickým nastavováním a bíle podbarvené budíky. Výbava ale jinak bohatá nebyla – prvky jako elektrická okna, zrcátka, klimatizace, střešní okno, airbagy a tempomat byly jen za příplatek, stejně tak pozinkovaná karoserie. Majitelé si mohli zaplatit i speciální řidičský kurs na Nürburgringu pod vedením slavných závodníků Altfrida Hegera a Waltera Röhrla.

Nejsilnějším Audi byl typ RS2 až do roku 1996, kdy se objevil luxusní sportovní model S8.

Audi RS2 Avant se vyrábělo od března 1994 do července následujícího roku. Původně mělo vzniknout 2200 kusů, nakonec jich z Zuffenhausenu vyjelo 2891 aut.

Zajímavé také je, že existují i tři modely RS2 s karoserií sedan. Jeden má ve svých sbírkách muzeum Audi v Igolstadtu a zbylé dva putovaly do soukromých arabských sbírek. Vy si tak můžete pořídit maximálně jen klasické kombi, v Evropě jich je na prodej dost, ale i tak za peníze, které budou bolet. Nejlevnější kusy stojí okolo 880 tisíc korun, výjimkou ale nejsou ceny přesahující 1,2 milionu korun.

Autoři: Martin Tolar, Jan Zajíc

Fotogalerie

  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 1
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 2
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 3
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 4
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 5
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 6
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 7
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 8
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 9
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 10
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 11
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 12
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 13
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 14
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 15
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 16
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 17
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 18
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 19
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 20
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 21
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 22
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 23
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 24
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 25
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 26
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 27
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 28
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 29
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 30
  • I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?: fotka 31


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Falayapht Falayaoae 03.03.  19:22
Re: Nádhera Marek74 16.11.2018  06:48
Nádhera Honza Vobruba 14.11.2018  11:33
Vstoupit do diskuse ›