Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?

Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: titulní fotka Není zrovna obvyklé věnovat článek Pod lupou obyčejnému konceptu. Jenže Honda CR-Z možná změní svět. Svět sportovních aut. Jste na to připraveni?

Nebude to až tak dlouho trvat a 24. října se otevřou veřejnosti brány tokijského výstaviště Makuhari. Že tam bude k vidění celá řada více či méně ztřeštěných konceptů, to si můžeme být zcela jistí. Ale svou premiéru tam bude mít i auto, které by mohlo ukázat, zda slova sportovní a hybrid vůbec mohou být spolu v jedné větě – Honda CR-Z. Je nějaký důvod těšit se na první sportovní kupé s hybridním pohonem? Pojďme si teď shrnout, co se o této bezpochyby zásadní novince v kuloárech říká.

Druhá největší japonská automobilka se ocitla v nezáviděníhodné situaci. Strašák ekonomické recese zlomil vaz ambicióznímu projektu supersportu s vysokootáčkovým motorem V10 5.0, kultovní roadster S2000 s atmosférickými 240 koňmi po deseti letech odešel na odpočinek. Kdysi zřetelně sportovně orientovaná značka tak má v současné době pro milovníky rychlého svezení v nabídce pouze Civic Type R. To věru není dobrá situace.

Už příští rok by se to ale mělo změnit, a to v oblasti, která bez nadsázky udělala Hondu Hondou. Netvařte se, že nevíte, která bije. Rozhodně se se mnou shodnete na tom, že legendou mezi auty s rotujícím H v masce chladiče je CRX. Malé, lehké, obratné a rychlé kupé, jehož kariéra začala koncem osmdesátých let… a bohužel skončila ještě před první polovinou devadesátých, kdy ho nepříliš přesvědčivě nahradila kontroverzní a prodejně nepříliš úspěšná CRX Targa. A právě na odkaz CRX první a druhé generace chce Honda počátkem druhé dekády 21. století navázat autem, které se ani nijak netají tím, že nechce být ničím jiným, než právě novým CRX. Ovšem novým se vším, co k tomu patří.

Při vývoji CR-Z měli inženýři před očima vůz Honda CRX VT druhé generace, tedy jednu z nejostřejších a nejzábavnějších předokolek, jaké kdy po silnicích jezdily.

Na první pohled se zdá, že je vše v pořádku. Od pohledu sympaticky malá předokolka s s charakteristickým emocemi nabitým designem, u níž výrobce slibuje, že bude také skutečně lehká. Výrobce sice zatím neuvedl rozměry, ale analýzy obrázků napovídají, že délka bude mezi 3,3 a 3,6 m a výška pouhých 1,1–1,2 m. Prostě odkaz CRX (délka 3755 mm a výška 1270 mm) jak z čítanky. Jenže Honda jedním dechem dodává, že doba uječených točivých šestnáctistovek, mrtvých na spodek, nemá v 21. století co dělat a že CR-Z bude – jaká hrůza – hybrid. Hovořilo se sice i o možnosti čistě benzinové varianty, šlo však spíš o zbožné přání příznivců značky, které, co si budeme povídat, by sice asi zajímavě pohnulo s prodejními čísly, avšak imagi pokrokového přístupu ke sportovnímu vozu by to úplně neprospělo.

Hybrid? Doposud testovaná hybridní auta tedy za srdce zrovna nechytla, lhostejno, zda je řeč o Lexusu, Toyotě nebo Hondě. Neohrabaná, těžká auta s nepřirozeným řízením a automatem, to nezní zrovna dvakrát slibně. Ale možná to je právě jedna z těch výzev, kterým se japonská automobilka v historii tolikrát postavila. Její sportovní DNA prostě zase po dlouhé době (snad opravdu) zvítězila a aby bylo učiněno zadost i ekologicky šetrným mutacím, cílem bylo postavit sportovně orientovaný hybrid, nikoli sportovně vypadající hybrid. Jaký je v tom rozdíl?

Hybridní ústrojí v autě bude zřejmě plnit podobnou roli jako kompresor nebo turbo u konkurence.

U CR-Z by mělo být hybridní ústrojí v autě proto, aby pomohlo lepší dynamice vozu a s elektromotorem a bateriemi související menší spotřeba paliva bude jen vedlejším (a nikoli nepříjemným) efektem. Protože zatímco křivky výkonu a točivého momentu benzinového motoru se zvyšujícími se otáčkami rostou, elektromotor se naopak cítí nejlépe v nízkých otáčkách. Kombinací obojího by se mělo docílit slušné dynamiky v celém spektru otáček, s trochou nadsázky by se dalo říci, že hybridní ústrojí v autě bude patrně plnit podobnou roli jako kompresor nebo turbo u konkurence. Ano, váha tohoto agregátu bude větší, ale je tu něco, co by mohlo být paradoxně výhodou hybridu – rozložení váhy. Akumulátory totiž budou zcela jistě umístěny v podlaze mezi zadními koly, čímž by mohlo dojít nejen k vítanému snížení těžiště, ale i k prolomení poměru rozložení váhy 60:40 ve prospěch nějakého toho procenta pro nápravu zadní. Jinak řečeno – pokud bude auto opravdu lehké, hybridní ústrojí by mu nemuselo ublížit.

Zdroje zevnitř automobilky, které si pochopitelně nepřály být jmenovány, tvrdí, že při vývoji CR-Z měli inženýři před očima vůz CRX VT druhé generace, tedy jednu z nejostřejších a nejzábavnějších předokolek, jaké kdy po silnicích jezdily. Že nebude (a nesmí být) problém tuto ikonu trumfnout jízdními vlastnostmi, se rozumí samo sebou, ale kouzlo céra bylo i v jeho vpravdě muší váze a především v ikonickém motoru B16A, jenž měl v závislosti na jednotlivých trzích výkon 150 (VT) nebo 158 (SiR) koní. Co to znamená pro CR-Z?

Motor 1.5 i-VTEC by měl mít výkon kolem 150 koní, ovšem díky elektromotoru také výrazně více newtonmetrů, než je u této kubatury obvyklé.

Je to prosté – musí se dostat na podobné hodnoty. Devět set kilo asi mít nebude, bude velkým úspěchem, když se dostane s váhou na tunu, ale hybridní pohon by mohl pomoci tento handicap vyrovnat. Hybridní ústrojí IMA bude sekundovat motoru 1.5 i-VTEC, jenž by měl mít výkon právě +- 150 koní (110 kW), ovšem díky elektromotoru také výrazně více newtonmetrů, než 144, respektive 152 u CRX VT/SiR. Motor bude stejně jako v případě první generace insightu zkombinován s manuální převodovkou (CVT ovšem bude v nabídce pro fajnšmekry). Evropský a japonský trh dostanou z důvodu lepší praktičnosti CR-Z v 2+2místném uspořádání, do Ameriky se malé kupé podívá jako čistě dvoumístné, což umocní jeho sportovní orientaci a o nějaké to kilo sníží váhu.

Je zbytečné mudrovat nad tím, zda se Hondě povede perfektně naladit podvozek a řízení, ořezat váhu na minimum, vymáčknout z hybridu dostatek výkonu, zajistit rychlou rekuperaci brzdné energie a celý komplet nastavit tak, aby byl skutečně prvotřídně ovladatelný a fun to drive. Pokud se má takové auto prodávat, proste se to povést musí. Jen krása stačit nebude a druhý největší japonský výrobce aut potřebuje další sporťák jako prase drbání. Podle posledních informací totiž CR-Z bude pro nejbližších několik let jediným samostatným sportovním modelem v nabídce, ti, co čekají na nové S2000, si zatím musí nechat zajít chuť. Úspěch CR-Z by ale mohl pootevřít vrátka pro roadster na jeho základu. Ale to už je jiný příběh…

Fotogalerie

  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 1
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 2
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 3
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 4
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 5
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 6
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 7
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 8
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 9
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 10
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 11
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 12
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 13
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 14
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 15
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 16
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 17
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 18
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 19
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 20
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 21
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 22
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 23
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 24
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 25
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 26
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 27
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 28
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 29
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 30
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 31
  • Pod lupou: Honda CR-Z - hybridní a (nebo) sportovní?: fotka 32


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: CRZ legend ..... 06.10.2009  22:38
Re: jedine celica TeeJay 26.09.2009  01:23
jedine celica baras 05.09.2009  10:29
Re: Krevní skupina legend3,2i 05.09.2009  09:46
Re: Krevní skupina Doyle 31.08.2009  17:54
Re: Krevní skupina riderhenry 31.08.2009  17:26
Re: Krevní skupina King 31.08.2009  08:17
Re: Krevní skupina King 31.08.2009  08:15
Riderhenry %_Radis_8 29.08.2009  09:59
Re: Krevní skupina riderhenry 29.08.2009  04:25
Re: Krevní skupina TeeJay 28.08.2009  23:50
Re: Krevní skupina TeeJay 28.08.2009  23:41
hoooondaaaaaááá a 8tis. ot vetec 28.08.2009  22:28
Re: Krevní skupina riderhenry 28.08.2009  17:57
Design Deee 28.08.2009  17:32
CVT pro koho? praděda7 28.08.2009  17:29
Re: Krevní skupina TeeJay 28.08.2009  15:55
Re: Krevní skupina riderhenry 28.08.2009  15:36
Krevní skupina TeeJay 28.08.2009  15:30
Re: CRZ CRX 28.08.2009  14:07
CRZ Doyle 28.08.2009  12:40
Vstoupit do diskuse ›