Honda CR-Z se stala japonským Autem roku 2010-2011
V Evropě naposledy sportovní kupé vyhrálo titul Auto Roku v sedmaosmdesátém, v Japonsku letos.
Vybrat nejlepší auto z celého spektra nabízených novinek není vůbec snadné, je ovšem vidět, že se japonští novináři vůbec nedrží při zdi a emoce rozhodují mnohem častěji, než v konzervativní Evropě.
Kontlolní otáška, šoudluži – jakou kadenci mají sportovní auta od
roku 1964, co se pořádá evropské Auto roku (COTY), v seznamu výherců
této ankety? Správně, žádnou. V roce 1978 to byl první a poslední
výstřel – kultovní Porsche 928. Žádná ostatní sportovní auta
předtím ani potom asi za moc nestály. To
v Japonsku je vztah tamních žurnalistů k autům daleko emotivnější a
chladných kalkulů bude nejspíš mnohem méně. K závodění se ostatně
Japonci staví stejně tak, kdo někdy viděl řežby v Super GT, musí mi dát
za pravdu.
JCOTY se pořádá od roku 1980 a v seznamu výherců si můžete přečíst jména jako Toyota MR2, Nissan Silvia, Mitsubishi FTO a Mazda MX-5. To myslím nepotřebuje další komentář. Každopádně letos nechybělo mnoho (přesně 10 bodů) a poprvé by v anketě vyhrálo auto ze zámoří – VW Polo …a tenhle článek by nevznikl. Jenže nejvíce bodů nasbíralo CR-Z, nové malé kupé od Hondy a stalo se tak pátým sporťákem, jenž vyhrál JCOTY.
Ve finálové desítce byla mimochodem sportovní auta dvě – krom zmíněné hondy i Peugeot RCZ, jenž si také nevedl úplně špatně – skončil čtvrtý. Ale nemá cenu to už natahovat – tady jsou konečné výsledky: 1. Honda CR-Z (406 bodů), 2. VW Polo (397), 3. Suzuki Swift (228), 4. Peugeot RCZ (190), 5. Nissan Micra (67), 6. BMW 5 (62), 7. Jaguar XJ (54), 8. Mazda Premacy (51), 9. Toyota Mark X (26) a 10. Mercedes-Benz E (19). Japonsko tedy určitě zaslouží palec nahoru.