Test - Honda CB600F Hornet
Honda pro letošní sezónu nasadila na trh zcela nový Hornet. U čtvrté generace šestkového naháče nezůstal kámen na kameni, pojďme se podívat, jak si motocykl vedl v týdenním testu. Přečtěte si redakční resumé a srovnání se starším ročníkem.
Šestkový Hornet, působící dojmem pouličního rváče, byl vždy drsný a nevybíravý, ale přesto (nebo právě proto) si získal ohromné davy příznivců pro svou „univerzální“ atraktivitu. Hornet se poprvé zjevil v roce 1998, do té doby zastupovaly u Hondy kategorii „naked“ výhradně modely CB500 a CB750, u kterých šlo spíše o pohodové svezení než o adrenalinové zaplavení mozku. Nahá šestistovka s motorem z CBR600F měla výkon 95 koní a jevila se jako ideální náčiní pro 17leté uličníky.
Další výraznější změny přicházejí v roce 2003 a poté už v celkem pravidelném intervalu dvou let. Test Hondy Hornet modelový rok 2005, napsal kolega Tomáš Votruba. Na výstavu Intermot 2006 v Kolíně nad Rýnem přivezla Honda revoluční model Hornet. U čtvrté generace šestkového naháče nezůstal kámen na kameni, pojďme se podívat, s čím přiletěl nový Sršeň 2007.
Představení Hondy CB600F Hornet 2007
Při pohledu na nový šestkový Hornet zjistíte, že před vámi stojí zcela jiná motorka, než na co jste si zvyklí u předchozích tří generací. Přepracovaná maska odložila klasický kulatý světlomet, který nahradila trojúhelníková optika. Na světlometu je posazený přístrojový panel, který tvarem a koncepcí vzdáleně připomíná Kawasaki ER-6n.
Z profilu každého doslova praští do očí pohled na krátkou trojúhelníkovou koncovku, kterou loni do motocyklového světa přinesla sportovní Yamaha R6R. Často kritizovaný prvek, malý objem nádrže, Honda napravila a nový model CB600F disponuje 19litrovou nádrží. Nápad má i zpracování zádě motorky: rozseknutí sedla spolujezdce a držáku SPZtky se u Hondy objevuje poprvé.
Sportovní ambice pouze podtrhuje obrácená přední vidlice o průměru 41 mm a nová 17palcová kola z lehkých slitin. Celková suchá hmotnost je 173 kg (177 kg ve verzi s ABS), což je o 5 kg méně než u předchozí generace. Na snížení hmotnosti se velmi podílí lehčí hliníkový rám s vyšší torzní tuhostí a nový především agregát.
Základem pohonné jednotky je nový kompaktní řadový čtyřválec, který se objevil v supersportovní sestřičce, modelu CBR600RR 2007. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor má objem 599 cm3, čtyři ventily na válec a rozvod DOHC. Poprvé se v Hornetu objevuje i přímé, elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI. Výkon agregátu je naladěn na 75 kW (102 k) v 12 000 ot./min a maximální točivý moment 63,5 Nm nastupuje ve 10 500 ot./min. To vše se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Pozice za řídítky a palubka
Hornet svoji stavbou bude vyhovovat spíše menším a středním postavám, ale ani já jsem si se svými 191 cm na pozici za řídítky nestěžoval. Posez byl u předchozí generace více pohodlný, na letošním Hornetu jsem byl více předkloněn. Sportovnější držení těla ale doplňují stupačky a řídítka v optimální poloze. Ostatní ovládací prvky jsou jak šité na míru a poskytují dostatek komfortu i pro delší cesty. Ergonomie Hornetu padne snad každému bikerovi do ruky během pár okamžiků, nic vás nevyvede z míry a ani nepřekvapí.
Když jsem poprvé sedl za nového Horneta, překvapilo mě, že přístrojová deska je mi nějak povědová. Chvíli jsem si procházel starší testy a bum, je to jasné. Inženýři vzali palubku z Hondy CBR1000RR Fireblade, zabalili ji do plastového rámečku a namontovali na šestkového naháče. Přístrojová deska ve tvaru trojúhelníku, kterému dominuje velký analogový otáčkoměr, působí možná trochu archaickým dojmem, ale je přehledná a zobrazuje všechny potřebné údaje. Jediné, co si tlačítkem musíte přehodit, jsou denní ujeté kilometry trip A / B.
Jízdní dojmy
Po nastartování se z malé koncovky ozve hvízdání, které je typické pro maloobjemové čtyřtaktní řadové čtyřválce. Při vyšších otáčkách se z tlumiče ozve plechový-kovový zvuk a Hornet se snaží vypadat jako drsoň. Když už nic jiného, alspoň je to lepší, než zvuk předchozích generací, kdy se Hornet projevoval akustickou kulisou splašeného mixéru.
Po zařazení prvního stupně jde motor progresivně a hladce do otáček. Převodovka je přesná a skvěle odstupňovaná, během testu se mi snad nikdy nestalo, že bych zařadil špatně. Motor se okolo 7 tis. ot. projevoval drobnými vibracemi, které nijak zvlášť nevadily. Agregát má slušný tah již od dolního spektra otáček, to pravé sportovní nasazení se ale začne odehrávat až po překročení hranice 9 000 ot. Chcete-li jet pořádnou „střelbu“, musíte motor točit a točit… Své maximum má kolem 12 000 ot., takže máte poměrně slušné pásmo velkého zátahu. Dostatek síly agregátu a trocha cviku umí poslat Hornet bez problémů na zadní.
Ve srovnání s generací 2005–2006, kterou jsem měl možnost testoval loni, mne u letošního Horneta příjemně překvapil lepší zátah ve středních otáčkách a ochota jít za vyššími otáčkami. Brzdový systém s dvojicí kotoučů o průměru 296 mm vpředu a jedním menším kotoučem vzadu nikdy nezklamal, a to ani při jízdách na brněnském Masarykově okruhu při akci Supermoto Honda dny. Na závodní trati brzdy nevadly a já si mohl bez problémů najít před zatáčkou správnou rychlost. Díky dobrému podvozku a obutí se Hornet dobře vodil zatáčkami a v hlubších náklonech jsem pravidelně brousil nadstavce stupaček.
Při cestě po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět jsem vždy ocenil tvar přední masky. Její rozporuplný design nechme stranou na večerní debaty v hospodě u piva, pravda je taková, že maska velmi dobře rozráží proudící vzduch a zvedá jej nad jezdce. Cestovně založení bikeři budou jásat a těm ostatním to určitě vadit nebude.
Jízda ve dvou už není tak samozřejmou věcí, jak by se mohlo zdát. Spolujezdkyně si po 30 minutách stěžovala na méně pohodlí, ale hlavní problém byl v postarních madlech. Dříve používané jednodílné madlo za sedadlem bylo prý lepší. Během testu si Hornet průměrně vzal rozumných 6,78 l naturalu 95 na 100 km, což je srovnatelné s konkurencí. Při rovnovážné rychlosti na dálnici spotřeba klesla na 6,34 l / 100 km, naopak při ostré jízdě se spálilo 7,45 l na 100 km.
Názor druhého redaktora: Hornet 2002 vs. Hornet 2007
Kolega a kamarád, Ondřej Helešic, brázdí silnice na Hondě CB600F Hornet z roku 2002 už nějaký ten pátek a přináší zajímavé srovnání s novou generací.
Design: Přepracovaný Hornet 2007 svým novým designem vyvolává mezi motorkáři rozporuplné debaty. Módní tvary si získávájí řady příznivců, stejně jako odpůrců především z řad motorkářů milující spíše klasické „retro“ řešení. Můj názor na nový vzhled je poněkud rozpačitý. Přední část stroje se snaží být hodně „trendy“ ovšem za cenu jisté neoriginality. Proti tomu tvarové řešení podsedlové části je víceméně originální, nikoli zrovna módní. Tento rozpor v koncepčním řešením vzhledu stroje mi malinko zkalil prvotní nadšení. Fakt, že vzhled nového Hornetu není inspirován staršími sourozenci rovněž potvrzuje i řešení výfuku umístěného pod motorem, které je k vidění i u strojů jiných značek. Nic proti, necháme se unášet módní vlnou.
Lehkého modifikování se dočkalo i tvarové řešení nádrže, zcela přepracována je kaplička s palubními přístroji, ovšem řídítka bohužel podědil po starších sourozencích. Při srovnání s modelem roku 2002 jistě obstojí…ovšem záleží na úhlu pohledu.
Laik asi jen těžko pozná, že jde o pokračovatele modelové řady Hornet, což je asi pro většinu majitelů nového naked-biku dobře. Vedle staršího modelu působí až příliš uhlazeně, opticky zeštíhlel a malinko povyrostl do výšky. Pro ty z nás, milující surovější vzhled stroje bohužel, pro ty zbylé zřejmě cesta k lepšímu. Zda bude toto designové řešení stejně nadčasové jako u starších modelů, nebo jde jen o přechodový stupeň k jiným tvarům ukáže čas. Troufám si říct, že vím…
Jízdní dojmy: Stejně jako se zapracovalo na vzhledu, doznala změn i jízdní poloha, motor i podvozek. Nejde o nic radikálního, ale jako majitel staršího modelu jsem to poznal ihned po nasednutí. Pohodlnější sedlo, zadek malinko výš a i těžiště stroje je trochu vyšší a předemnou. Po nastartování se dostavilo příjemné překvapení. Už ze zvuk jsou patrné závodní geny z nové CBR600RR, takže tady nový model jednoznačně vede. Velmi přesné a hladké řazení nového motoru je dalším kladným bodem.
Při prvních zdařilých pokusech o vytáčení motoru se potvrzuje to, že se Hornet díky novému motoru cítí silnější a vyzrálejší. Pouze první třetina otáček mi přišla malinko slabší. Jde zřejmě jen o pocit, který je dán vyhlazenějším průběhem tahu agregátu. Vyšší otáčky mi vrací zpět úsměv do tváře, rozsah pásma „nejsilnějších“ otáček mi přišel větší než u modelu 2002, takže zase kladné body.
Velkým překvapením pro mě byla schopnost kapoty s palubními přístroji odvádět vzduch nad moji hlavu a při vyšších rychlostech jsem se nemusel krčit. Z hlediska podvozku je zde vše rovněž na výbornou, velkou slabinou starších modelů byla dle mého názoru příliš měkká přední vidle. Zde působí nový model o dost vyváženěji a precizněji. Nikde ani náznak vlnění či potápění. Brzdný systém je rovněž přesvědčivější, především díky výraznějšímu nástupu brzdného účinku.
Celkový dojem z jízdy po běžné silnici je mnohem komfortnější, přesnější a bezpečnější. Vytratilo se však to rošťácké charisma. Postavit model 2002 pouze plynem na záda je pro mě naprostá samozřejmost, zatímco model 2007 jakoby opovržlivě s nadhledem aristokrata říkal „tak mě k tomu donuť…“. Při srovnávání pružného zrychlení obou strojů na různé převodové stupně nebylo možné poznat jasného vítěze, vždy ujel ten kus, na kterém seděl řidič s menší hmotností. Jisté je to, že Hornet 2007 jakoby dospěl v sportovně založený stroj, který svému majiteli nabídne nejen dostatek pohodlí (v rámci této kategorie), ale především závodní ambice a dostatek opory v důvěryhodný podvozek a výborný motor.
Závodní okruh: Rád bych se podělil o krátké srovnání obou modelů na Masarykově okruhu. Neberte to prosím jako objektivní duel-test, jde jen o mé subjektivní postřehy. Měl jsem možnost s odstupem týdne projet oba stroje na trati, model 2002 s najetými 20 000 km a pneumatikami již v horším stavu. Model 2007 čerstvě zajetý s úplně novými gumami.
Největší rozdíl byl samozřejmě patrný při prudkém brždění do zatáček a následném výjezdu z ní. Klid, jistota a precizní vedení ročníku 2007 bylo pronásledováno neklidem a vlněním u modelu 2002. Určitou roli sehrálo samozřejmě odlišné obutí a jeho stav, ale podvozek nového stroje je opravdu výrazně lepší. Dobrý brzdný účinek a tvrdost brzd mě překvapila u modelu 2002 i po 20 min. ostré jízdy, ovšem nástup, jako má 2007, mu chybí.
Schopnost palubních přístrojů odvádět resp. neodvádět vzduch jsem v tom zběsilém kroužení nepozoroval, patrná však byla změna těžiště: u staršího modelu jsem pocitově seděl více ve stroji, což mi vyhovovalo. Charakter nového motoru je odlišný v průběhu celého pásmo otáček, projevující se malinko intenzivnějším tahem. Starší model kolem 8 000 ot./min zabere a snaží se dotahovat. Jde jen o pocit, skutečnost může být jiná… Výrazný rozdíl je v převodovce strojů, nový motor má skvělý sametový chod a přesné a krátké řazení stejně jako supersportovní CBR600RR.
Na obou strojích jsem si jízdu skvěle užil, krocení staršího modelu mi výrazně ubralo sil, ale o to přidalo emocí. Nový stroj ve mně vzbudil především pocit sebejistoty a skvělého vedení stroje. Zajímavým zjištěním pro mne byl fakt, že na obou strojích jsem zajel téměř shodné časy, což bych prvně nečekal. Pominu-li mé schopnosti, je nutno ovšem podotknout, že jsem svého Horneta 2002 místy držel na hranici jeho schopností, zatím co pří jízdě na testovacím Hornetu 2007 zůstávaly rezervy a hranici jeho schopností jsem měl (z jistých důvodů) ještě kus před sebou…
Závěr, plusy a mínusy
Nová generace Hondy CB600F Hornet má kompletně přepracovaný design, nový motor, převodovku a nižší hmotnost. Kde poráží své starší sourozence je lepší podvozek, silnější zátak v druhé polovině otáček a sportovnější nasazení. Naopak výkon motoru je téměř stejný a dobré brzdy má Hornet už léta. Velmi příznivá je i cena, za 205 tisíc korun si odvezete dobrý stroj, který se svou univerzálností hodí na každodenní jezdění, manévrování v přehuštěné městské dopravě, pro sportovní jízdu na klikatých okreskách a neztratí se ani na závodním okruhu.
Plusy a mínusy pro CB600F Hornet 2007
+ motor z nové CBR600RR
+ podvozek
+ univerzálnost
+ cena
- rozporuplný design
- dělené boční madlo pro spolujezdce
Technické informace
Technické údaje | Honda CB600F Hornet |
Celkové rozměry | 2 090×740×1 095 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 435 mm / 800 mm |
Motor, objem | 4dobý, řadový 4válec, 599 cm3 |
Vrtání x zdvih | 65×42,5 mm |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon | 75 kW (102 k) v 12 000 ot./min |
Točivý moment | 63,5 Nm v 10 500 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 296 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1pístek |
Rám | příhradový rám, chrom-molybden, ocel |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 19 l (vč. 4 l rezervy) |
Průměr. spotřeba v testu | 6,78 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 173 kg |
Cena (červen 2007) | 205 000 Kč |
Cena s ABS | 225 000 Kč |
Pozn.: Redakce Auto.cz se omlouvá za nižší kvalitu publikovaných fotografií.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Kultiep | Kultiep | 17.08.2018 17:09 |
CryptoGere | CryptoGere | 16.08.2018 11:28 |
Kultiep | Kultiep | 31.07.2018 08:13 |
Mirkahiva | Mirkahiva | 22.07.2018 02:14 |
KIRAcefe | KIRAcefe | 13.07.2018 09:50 |
STEWguep | STEWguep | 26.06.2018 02:14 |
STEWguep | STEWguep | 25.06.2018 08:34 |
Niopbype | Niopbype | 11.12.2017 23:43 |
Re: Re: Brzdná dráha | Hans | 16.07.2007 16:42 |
Re: Brzdná dráha | Golias | 16.07.2007 08:20 |
Re: Brzdná dráha | Martin | 16.07.2007 07:35 |
Brzdná dráha | Martin | 16.07.2007 07:32 |
Brzdná dráha | Hans | 16.07.2007 00:23 |
Re: MOTOR | Roman Daněk (Autofun.cz) | 07.07.2007 00:34 |
MOTOR | "neregistrovaný" | 06.07.2007 12:41 |
Re: Re: Predni vidle atd | %Fuksi | 05.07.2007 10:20 |
:'-( | klíčník | 04.07.2007 21:34 |
Fotografie | %Well | 04.07.2007 21:01 |
Re: hnus | mats | 04.07.2007 20:59 |
hnus | Seremed | 04.07.2007 18:17 |
Re: Dotaz pro redakci: | Roman Daněk (Autofun.cz) | 04.07.2007 18:11 |
Re: Predni vidle atd | Roman Daněk (Autofun.cz) | 04.07.2007 18:09 |
Peadr. | "neregistrovaný" | 04.07.2007 17:53 |
Predni vidle atd | %Fuksi | 04.07.2007 17:53 |
Dotaz pro redakci: | Onyx | 04.07.2007 17:12 |
Vstoupit do diskuse › |