Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy

Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: titulní fotka Vozy Hispano Suiza není potřeba představovat, i když v reálu je viděl asi málokdo. V Ženevě začala jejich nelehká snaha o návrat.

V ženevském stánku jsme nemohli přehlédnout prototyp XIOV, designově velmi progresivní dvoumístný sporťák, postavený na základě supersportu R8.

Tomu před zadní nápravou (a nikoliv pod kapotou, která je při celkové délce auta okolo pěti metrů opravdu impozantní) hřmí vidlicový desetiválec 5,2 FSI, navíc ještě dopovaný dvěma kompresory. Výkon tak poskočil na masivních 750 koní (552 kW) a točivý moment 700 Nm asi nikoho nenechává na pochybách, že tohle auto umí být opravdu, ale opravdu rychlé.

Čísla to jen potvrzují. Vůz vážící 1590 kilogramů dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit za 3,4 sekundy (hlavně díky pohonu všech kol) a když na to přijde, uměl by uhánět rychlostí až 340 km/h. Dobrou zprávou je, že by to nemělo skončit pouze u ženevského prototypu, ale měla by se rozběhnout výroba zhruba 20 až 25 auto ročně. Cena je stanovena na zhruba 20 milionů Kč. Milovníci ekologických supersportů (pokud si už nekoupili Teslu) si mohou počkat na hybridní verzi, kterou lidé z Hispano Suizy v příštích letech plánují. Tam bude spalovacímu motoru sekundovat elektromotor o výkonu kolem 110 kW.

Na konec ještě trochu historie. Původní firmu Hispano-Suiza (zde ještě s pomlčkou) založil švýcarský konstruktér Marc Birkigt již v roce 1904 v Barceloně. Před první světovou válkou vyráběla hlavně sportovní vozy, model 15T byl nazván po tehdejším králi Alfonsovi XIII, který jej také používal. V roce 1911 otevřela pobočku ve francouzském Levallois-Perret, později přesídlila do Bois-Colombes.

V roce 1919 měla premiéru šestiválcová řada H6, která byla již luxusním automobilem nejvyšší třídy. V licenci je stavěla dokonce i plzeňská Škodovka. Její exempláře jsou hodnoceny kvalitativně výše než originály, a to Hispano-Suiza byla přímým konkurentem například Rolls-Royce! Na začátku třicátých let přišly na řadu dvanáctiválce typu 68 a řady J12, menší řadu reprezentoval šestiválec K6.

Výroba ve Francii byla ale ukončena v roce 1938, španělská centrála přežila dalších pět let. V továrnách se vyráběly také letecké motory. O reinkarnaci značky se pokusila španělská firma Mazel Engineering. V případě supersportu HS 21 ze Ženevy 2000 a jeho o dva roky mladší verze GTS však šlo jen o koncepty. Rovněž limuzína K8 z roku 2001 zůstala v jediném exempláři.

Fotogalerie

  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 1
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 2
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 3
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 4
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 5
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 6
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 7
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 8
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 9
  • Ženeva 2010: Hispano Suiza XIOV - návrat legendy: fotka 10

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
HS amo648 12.03.2011  14:15
Vstoupit do diskuse ›