Harmon Splinter: 600koňový špalek
Kdyby žil houslař Antonio Stradivari, je naprosto jasné, co by parkovalo v jeho garáži.
Myšlenka vozu vyrobeného ze dřeva není nová, ale tohle bude první kus vyrobený vědeckými metodami. Má spoustu dílů, které by podle očekávání měly být z kovu, přesto byste s nimi mohli zatopit v krbu. Hlavním konstruktérem je 27letý Joe Harmon, promující student na univerzitě v Severní Karolíně.
Dříve, než začnete odsuzovat tuhle myšlenku a říkat si, že je zbytečná a vůz musí být nebezpečný, dejme prostor autorovi. „Nepokoušíme se nic prodat, nezachraňujeme svět, nehlásáme, aby někdo jezdil dřevěným autem. Tenhle projekt považujte za úsilí studenta. Pokoušeli jsme se pouze o prozkoumání možností materiálů, chtěli jsme se něco naučit, podělit se o naše zkušenosti a povzbudit kreativitu,“ vysvětlil Joe.
Asi vám bude připadat divné, jak může fungovat dřevěný automobil s běžným motorem, který produkuje dost tepelného záření na to, aby ze Splinteru udělalo nejrychlejší pochodeň na světě. Jenže, vážně si myslíte, že konstruktér byl tak zabedněný, aby s tím nepočítal? Pojďme se podívat pod nejekologičtější karoserii na světě.
Horké křídlo
Nejhezčí kůlna jakou jste kdy viděli, bude mít před zadní nápravou 32ventilový osmiválec Northstar o objemu 4,6 l. Aby celohliníkový motor dostal pořádné grády, namontovali k němu dva kompresory typu Roots a čtyři (!) mezichladiče. Celkový výkon se tak vyšplhá na 600 (možná až 700) koní. Za jednotkou se nachází 6stupňová manuální převodovka a samosvorný diferenciál Getrag.
Výfukový systém postavili z nerezové oceli tak, aby potrubí vedlo nad motorem, uprostřed vozu, až do zadní části. A zde je první finta – za agregátem není sběrná trubka, kde by se koncentrovala tepelná energie, ale od každého válce je vedena větev až k zádi. Těsně před koncem se kanály spojí a k odvodu tepla se využije křídlo, které zde bude fungovat také jako tlumič výfuku.
Neuvěřitelně je sestavené také šasi. Centrálním nosníkem se stane podélný dřevěný tunel, k němuž se připojí jednotlivé laminované panely podvozku a vytvoří uzavřený monokok .
Ze dřeva bude dokonce většina komponentů závěsů kol a dokonce odpružení. Podívejte se na fotky a uvidíte, že spodní i horní (nestejně dlouhá) trojúhelníková ramena na přední nápravě jsou vyřezaná z vrstvených dřevěných desek. Pérování bere na sebe příčně uložená listová pružina, konstruktér tedy použil stejný princip jako u Corvette. Na rozdíl od Chevroletu, který ji má vyrobenou z kompozitů, tady se ke slovu dostalo, hádejte co…
Znáte Malkuru?
Joe Harmon přemýšlel nad použitím klasických vinutých pružin z ocele, ale pak podle přepočtů zjistili, že listy vyfrézované ze stromu nazvaného Malkura Oranžová, známého svým pevným dřevem, dokonale vyhovují. Stejný princip odpružení aplikovali také na zadní nápravě, jen s tím rozdílem, že kola jsou vedena dvojicí podélných a příčných ramen. Jinak všechny dřevěné díly jsou kvůli pevnosti na koncích opatřené ocelovými pouzdry. Aby těch překvapení nebylo málo, z oblíbené potravy termitů budou také příčné zkrutné stabilizátory, takže z kovu jsou pouze těhlice a stavitelné tlumiče.
Dřevěné brzdy by zřejmě sloužily jako dokonalý generátor žáru a zároveň zapalovač, proto auto dostane sportovní odvrtávané a drážkované kotouče s vnitřním chlazením o průměru 355 mm, kombinované se 6pístkovými třmeny. Ty zadní budou mít průměr 305 mm. Za dokonalá umělecká díla lze považovat kola. Svým tvarem připomínají disky z vozů značky Spyker, ale nizozemské modely se spoléhají na lehké slitiny. Třídílné ráfky Splinteru mají centrální část z laminovaného dřeva, obruč a náboj vyfrézovali z hliníku. Přední kola mají 19 palců a jsou na nich pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 265/35 ZR19, vzadu mají o palec více a gumy 335/30 ZR20.
Podle propočtů bude mít Harmon Splinter hmotnost 1133 kg, což hravě postačí k dosažení maximální rychlosti přes 190 mil/h (304 km/h), otázkou ovšem zůstává, kdo se to pokusí.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
ree | yrer | 30.12.2007 18:40 |
respekt | atomato | 21.12.2007 14:46 |
Kvalitka | uher | 21.12.2007 02:13 |
Vstoupit do diskuse › |