Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu

Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu: titulní fotka Univerzitní tým CTU CarTech složený ze studentů ČVUT v Praze se podruhé zúčastnil celosvětové konstrukční soutěže Formula Student/SAE s vozem, který si v rámci školních projektů sami navrhli a postavili.

Na soutěži, která se konala od 4. do 8. srpna 2010 na okruhu Hockenheim, nechyběly tradiční silné evropské týmy z Německa, Rakouska, Itálie či Španělska, ale přijely také americké a kanadské stáje, novinkou byly týmy z Egypta a Íránu. Tým ČVUT zde byl jediný český zástupce a v soutěži 77 konkurentů z celého světa obsadil celkové 18 místo, ovšem mezi týmy Mezi týmy, které jsou v soutěži též teprve druhým rokem a lze se s nimi přímo porovnat, byl český tým nejlepší.

Soutěž je rozdělena na statické a dynamické disciplíny, vítěze určuje součet bodů ze všech disciplín. V rámci statických disciplín porotci hodnotí technickou úroveň vozů a jejich tvůrců, výrobu, zpracování vozu a obchodní schopnosti týmu. V rámci dynamických disciplín je hodnocena rychlost vozu v akceleraci, při jízdě v osmičce a na závodní trati. Hlavní disciplína je vytrvalostní závod na 22 km s výměnou jezdců v polovině, při které se zároveň hodnotí spotřeba paliva.

Letošní typ vozu FS.02 vychází z loňské konstrukce, byl však kompletně přepracovaný s cílem maximálně snížit váhu auta. Celková hmotnost je nyní 275,7 kg bez jezdce. Pro srovnání – vůz FS.01 vážil bez jezdce 339 kg. Největší změny jsou v konstrukci rámu, který je nyní z tenkostěnných vysokopevnostních ocelových trubek a je vyztužený lepenými panely z uhlíkového kompozitu sendvičové konstrukce. Velké změny byly provedeny v oblasti pohonu vozu, kde byl použit lehčí diferenciál a nahrazeny ocelové díly lehčími hliníkovými, všude tam, kde pevnostně vyhovovaly.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena ve víceprvkových závěsech, těhlice kol jsou odlévané z hořčíkové slitiny. Vůz má dva nezávislé okruhy brzd a brzděna všechna čtyři kola. K pohonu slouží motocyklový motor YAMAHA R6 2007 o zdvihovém objemu 600 ccm a ve verzi s restriktorem v sání dosahuje výkonu 63 kW. Na motoru bylo provedeno mnoho úprav nutných pro použití motocyklového motoru ve formuli. Kompletně nové je sací a výfukové potrubí, chladící a palivový okruh. Motor je řízen programovatelnou řídící jednotkou. Elektronika vozu, včetně telemetrie, je kompletně z dílny studentů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Fotogalerie

  • Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu: fotka 1
  • Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu: fotka 2
  • Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu: fotka 3
  • Formule ČVUT: solidní výsledek na Hockenheimu: fotka 4

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Zlaté české ručičky Lukáš Papík 29.08.2010  23:27
Zlaté české ručičky Jan Vilím 29.08.2010  20:18
Vstoupit do diskuse ›