Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně

Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: titulní fotka Ford využívá potenciál ukrytý v novém pětilitrovém osmiválci pohánějícím Mustang GT modelového roku 2011 a oživuje legendární výkonné provedení Boss 302, které doplňuje o speciální verzi Boss 302 Laguna Seca.

Ford koncem loňského roku uvedl čistě závodní provedení Boss 302R založené na modelovém roku 2011. Již tato verze čerpala z odkazu legendárních modelů přelomu šedesátých a osmdesátých let. Nyní nastupují verze Boss 302 a Boss 302 Laguna Seca, které přinášejí výkony závodního vozu do běžného provozu stejně jako jejich vzory.

Slavní předci

Na závodní dráhy i do ulic vyrazil Ford Mustang Boss 302 poprvé v roce 1969. Tehdy díky svému osmiválci o objemu 5,0 litru s výkonem 290 koní (213 kW) představoval nejvyváženější provedení mezi výkonnými Mustangy své doby a spojoval vysoký výkon s přijatelnou ovladatelností. Během dvou let bylo vyrobeno 8.641 Mustangů Boss 302.

Design Mustangu Boss 302, jehož výroba probíhala pouze v letech 1969 a 1970, má na svědomí Larry Shinoda. Díky němu z vozu zmizely nefunkční nasávací otvory a karoserie dostala dramatické barevné provedení s černými pruhy v kombinaci s pastelovými barvami. Shinoda je ovšem zodpovědný i za funkční černé spoilery pod přídí a na zádi i za plastovou žaluzii přes zadní okno, která byla ve své době velmi módním prvkem.

Původní Ford Mustang BOSS 302 se asi nejvíce proslavil v kombinaci žlutého laku s černými pruhy. Právě takto zbarvený vůz řídil při závodech SCCA Trans-Am jezdec Parnelli Jones, jemuž Ford Racing vzdal hold uvedení Mustangu Boss 302R ve stejných barvách.

Kromě klasického Mustangu Boss 302 posloužily jako inspirace pro jeho nejnovější reinkarnaci i Boss 429 a Boss 351. První z této dvojice s číselným označením 429 se stejně jako 302 vyráběl v letech 1969 a 1970, ale díky osmiválci o objemu 7,0 litrů s výkonem 375 koní (280 kW) sloužil k homologaci v seriálu NASCAR. Tento model vyrobený v sérii čítající pouhých 1.356 vozů patří k nejvzácnějším zástupcům výkonných Mustangů.

Boss 351 je nástupcem verzí 302 i zároveň 429 a jedná se model, který má sice zcela novou karoserii, ale stále patří do první generace Mustangu a byl nabízen v letech 1971 až 1973. Jeho 5,8litrový osmiválec poskytoval výkon 330 koní (243 kW). Vyrobeno bylo celkem 1.806 těchto Mustangů.

Boss 302 pro rok 2012

Ford uvádí nový Mustang Boss 302 ve svých tiskových materiálech jako závodní vůz pro běžný provoz. Od výchozího Mustangu GT se na první pohled odliší svým exteriérem, který je inspirován původním modelem 302.

Každý nový Boss 302 dostane dvoubarevnou kombinaci karoserie, která bude mít bílou nebo černou střechu a pruhy na bocích v kombinaci s jedním z pěti laků s názvy Competition Orange, Performance White, Kona Blue Metallic, Yellow Blaze Tri-Coat Metallic a Race Red.

K identifikačním znakům novinky patří i maska chladiče se zaslepenými otvory po mlhových světlech, nový spoiler ve spodní části předního nárazníku a spoiler na víku zavazadlového prostoru a difuzor pod zadním nárazníkem.

V interiéru je standardem sportovní tříramenný volant obšitý Alcantarou. V nabídce příplatkové výbavy jsou sportovní sedadla Recaro, na jejichž vývoji se podíleli specialisté od divize Ford SVT.

Hlavní změny se ovšem odehrály v motorovém prostoru a na podvozku. Jejich cílem jsou co nejlepší jízdní výkony na běžné silnici i uzavřeném závodním okruhu.

Mike Harrison vedl tým specialistů, pracujících na novém pětilitrovém osmiválci. Ten v Mustangu GT disponuje výkonem 412 koní (303 kW) a točivým momentem 529 Nm. Díky přepracovanému sání, ostrým vačkovým hřídelím a několika dalším úpravám poskytuje nyní výkon 440 koní (324 kW) a točivý moment 515 Nm.

Ostře naladěný osmiválec spolupracuje výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou se zkrácenými drahami řazení a samosvorným diferenciálem. Speciálně pro Boss 302 byl vyvinut nový výfukový systém, který má zajistit nezaměnitelný zvukový projev.

Vedle pohonné jednotky se pracovalo i na podvozku. Boss má vyztužené uložení zavěšení a odpružení kol, tužší pružiny a zadní stabilizátor o větším průměru. Ve srovnání s Mustangem GT se zmenšila světlá výška o 11 mm vpředu a o 1 mm vzadu. Stavitelné tlumiče mají nabídnout pět základních možností nastavení a standardem pro Boss 302 je nově nastavená kontrola trakce TCS a stabilizační systém ESC.

Dokonalou kontrolu nad Mustangem dosahujícím maximální rychlosti 155 mph (249,45 km/h) mají zajistit ventilované brzdové kotouče o průměru 355 mm vpředu a 300 mm vzadu. Do nich se zakusují čtyřpístkové brzdové třmeny Brembo vpředu a standardní jednopístkové třmeny vzadu. Kontakt s asfaltem zajišťují nová 19palcová kola o obutá do pneumatik Pirelli PZero o rozměrech 255/40 ZR19 vpředu a 285/35 ZR19 vzadu.

Nebude pro každého

Boss 302 Laguna Seca připomíná vítězství Bosse v roce 1970 v úvodním podniku seriálu Trans-Am právě na závodním okruhu Laguna Seca. Toto provedení je určeno zájemcům o ještě ostřejší provedení Mustangu vhodné pro víkendové dovádění na závodním okruhu.

Pro dosažení ještě lepší stability a aerodynamického přítlaku ve vysokých rychlostech než u výchozího provedení Boss 302 má Laguna Seca vpředu rozměrné stavitelné lízátko a větší spoiler na zádi.

V interiéru verze Laguna Seca chybí zadní sedadla, na jejichž místě je nyní rozpěra ve tvaru písmene X, zvyšující tuhost karoserie. Vpředu jsou standardem anatomická sedadla Recaro.

Podvozek samozřejmě vychází z provedení Boss 302, ale je vybaven ještě tužšími pružinami a zadním stabilizátorem s ještě větším průměrem. Součástí standardní výbavy je samosvorný diferenciál Torsen.

Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca je díky svému tužšímu podvozku a karoserii schopen vyvinout boční přetížení 1,03 g, zatímco výchozí Boss 302 zvládne 1,0 g.

Fotogalerie

  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 1
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 2
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 3
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 4
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 5
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 6
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 7
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 8
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 9
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 10
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 11
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 12
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 13
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 14
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 15
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 16
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 17
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 18
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 19
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 20
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 21
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 22
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 23
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 24
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 25
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 26
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 27
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 28
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 29
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 30
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 31
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 32
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 33
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 34
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 35
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 36
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 37
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 38
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 39
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 40
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 41
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 42
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 43
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 44
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 45
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 46
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 47
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 48
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 49
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 50
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 51
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 52
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 53
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 54
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 55
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 56
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 57
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 58
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 59
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 60
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 61
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 62
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 63
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 64
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 65
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 66
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 67
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 68
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 69
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 70
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 71
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 72
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 73
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 74
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 75
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 76
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 77
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 78
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 79
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 80
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 81
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 82
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 83
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 84
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 85
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 86
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 87
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 88
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 89
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 90
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 91
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 92
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 93
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 94
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 95
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 96
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 97
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 98
  • Ford Mustang Boss 302: legenda opět na scéně: fotka 99


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
lvWpHUwi ywtGqeQxumkVg 24.12.2011  18:18
. flajtr 19.08.2010  18:31
Re: Only Mustang ICE. 19.08.2010  13:09
Re: Only Mustang ghotic.ghotic(new Mazlík) 19.08.2010  12:27
Re: Only Mustang ICE. 19.08.2010  12:22
Libovka Tarmac Joe 19.08.2010  09:30
Re: Only Mustang flajtr 18.08.2010  18:12
nádhera ICE. 18.08.2010  15:28
Re: Only Mustang Skyline 18.08.2010  14:18
Re: Starej BOSS :-)) 18.08.2010  01:03
Re: Starej BOSS ICE. 17.08.2010  21:14
Re: Only Mustang ICE. 17.08.2010  21:12
Only Mustang Amadeo 17.08.2010  13:41
GT500 :-)) 16.08.2010  21:46
Re: Starej BOSS :-)) 16.08.2010  21:43
Starej BOSS Trejby 69 16.08.2010  20:47
Na Laguna Seca rychlejsi jak BMW M3 :-)) 16.08.2010  14:46
Vstoupit do diskuse ›