FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola

FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: titulní fotka V pátek 14.ledna krátce po půl šesté byl v kulturním domě v Ústí nad Orlicí oficiálně odhalen motocykl FGR Midalu.

Jméno společnosti Moto FGR z Ústí nad Orlicí nebylo až do letošního ledna cizí nejspíš jen fanouškům silničních motocyklových závodů. Za vznikem této firmy a především strojů, které na sobě nesou její jméno stojí Miroslav Felgr.

Počátky motocyklů se značkou FGR spadají do roku 2001, kdy se začalo pracovat na motoru pro závodní stopětadvacítku. Ten byl v závodech poprvé použit v roce 2003, tehdy ještě v rámu značky Honda. O rok později již FGR vyslalo do boje stroj s vlastním motorem, trubkovým rámem a vidlicí. Jezdci týmu FGR se již osm let účastní Mezinárodního mistrovství ČR a v letech 2007, 2009 a 2010 se úspěšně kvalifikovali i do závodu MS v Brně.

Vraťme se ale ke stroji, který ke jménu FGR obrátil pozornost prakticky celého motoristického světa. Inspirací pro jeho vývoj se stal německý Münch Mammut 2000, který měl před deseti lety nejvýkonnější motor vlastní konstrukce a zároveň největší objem.

V letech 2000 až 2002 bylo vyrobeno jen 15 strojů s turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 260 koní (191 kW). Původně mělo vzniknout 250 strojů s cenou od 168.200 německých marek. Abychom byli v obraze, tak Yamaha R1, Suzuki GSX-R 1000 tehdy stály 24.500 německých ma­rek.

Právě díky tomuto německému stroji napadlo Miroslava Felgra vyrobit motocykl s největším objemem motoru na světě. V roce 2005, když byla Ministerstvem průmyslu schválena dotace, se začalo pracovat na vývoji pohonné jednotky, jejímž konstruktérem je Oldřich Kreuz. První motor byl vyroben v roce 2007 a slavnostně představen v lednu roku 2008.

Vidlicový šestiválec byl představen i veřejnosti na výstavě Motocykl 2008. Ve stejném roce, kdy byl motor odhalen veřejnosti bylo vypsáno výběrové řízení na designéra. Přihlásilo se jich 45 a z jejich návrhů bylo vybráno 11 nejlepších. Ty postoupily do druhého kola výběrového řízení, které bylo uzavřeno na konci února roku 2009 a jeho vítězem se stal Stanislav Hanuš.

Ve stejném roce, kdy byl vybrán designér se pracovalo na výrobě rámu, zadní vidlice a dalších komponentů. V roce 2010 probíhalo testování a finální doladění designu. Výsledek několikaletého vývoje, který probíhal za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu, se představil letos v lednu.

FGR Midalu je splněním snu o špičkovém motocyklu, o němž lze hovořit v superlativech. Základem je příhradový rám z ocelových trubek a samonosná karbonová nádrž, která ve své zadní části přechází v podsedlový rám. Ke skvostům konstrukce patří zadní kyvná vidlice z hliníkové slitiny 7022, která kopíruje vzhled vidlice závodní FGR 125 GP. Vpředu je použita plně stavitelná Upside-Down vidlice Öhlins a stejnou značku nese i stavitelná jednotka odpružení zadní vidlice.

Srdcem celého stroje je samozřejmě napříč uložený vidlicový šestiválec o objemu 2442 cm3 s čtyřventilovou technikou a elektronickým vstřikováním paliva, který svou sílu posílá na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky a 12lamelové antihopingové spojky.

Koncepce motoru s výkonem okolo 240 koní (177 kW) se má díky šířce srovnatelné s řadovými tříválci a nízko uloženému těžišti podílet na jisté hbitost při překlápění stroje ze zatáčky do zatáčky. Na druhou stranu rozvor 1527 mm Midalu vzdaluje od strojů jako je například Ducati Monster (1450 mm) a přibližuje jej k cestovním motocyklům. K těm se novinka přibližuje i svou hmotností 270 kg.

O exkluzivitě FGR Midalu vypovídá vedle motoru a konstrukce rámu nebo zadní kyvné vidlice i použití již zmiňovaných komponentů značky Öhlins, jimž dělají společnost brzdy Brembo Racing. Vpředu jsou použity dva kotouče o průměru 320 mm s čtyřpístkovými radiálními třmeny a vzadu je kotouč o průměru 210 mm se čtyřpístkovým třmenem. Lehká kola OZ jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 200/50 ZR17 vzadu.

Na vzniku FGR Midalu se podílelo celkem 44 firem z ČR, Německa a Itálie. V letošním roce bude pokračovat testování a mají být zahájeny přípravy na výrobu první minisérie šesti motocyklů. Spuštění prodeje je naplánováno na rok 2012.

Ohledně ceny oficiální zdroje stále mlčí, ale ty neoficiální šuškají něco o částce přes jeden milion korun.

Fotogalerie

  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 1
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 2
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 3
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 4
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 5
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 6
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 7
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 8
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 9
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 10
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 11
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 12
  • FGR Midalu: V6, 2,5 litru a jen dvě kola: fotka 13

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: FGR Hrubis 31.01.2011  14:48
Re: FGR jurajos 31.01.2011  14:27
Re: FGR Hrubis 31.01.2011  14:19
Re: FGR jurajos 31.01.2011  13:51
Re: FGR Hrubis 31.01.2011  13:43
Re: FGR jurajos 31.01.2011  13:16
Dotacie Zdeno5 31.01.2011  11:52
Re: FGR J@... 31.01.2011  11:14
Re: FGR Hrubis 31.01.2011  10:02
Re: FGR jurajos 31.01.2011  09:08
FGR Hrubis 31.01.2011  08:18
desing RomanSvach 31.01.2011  01:12
Re: no konečně :))) riderhenry 30.01.2011  22:56
Nadšenie? jurajos 30.01.2011  22:44
Re: no konečně :))) J@... 30.01.2011  22:28
Re: no konečně :))) riderhenry 30.01.2011  22:16
;) HJ 30.01.2011  22:02
Re: no konečně :))) J@... 30.01.2011  20:57
Re: no konečně :))) riderhenry 30.01.2011  20:44
Re: no konečně :))) J@... 30.01.2011  20:05
Re: no konečně :))) Streetak 30.01.2011  16:47
Re: no konečně :))) krysa23 30.01.2011  15:37
Re: no konečně :))) J@... 30.01.2011  15:09
Re: no konečně :))) Streetak 30.01.2011  14:56
Re: najvacsi motor na svete? wtf? Zdeno5 30.01.2011  13:50
Re: najvacsi motor na svete? wtf? J@... 30.01.2011  12:55
najvacsi motor na svete? wtf? Schnitzel89 30.01.2011  12:18
Re: matt J@... 30.01.2011  11:07
Re: matt laufeček 30.01.2011  10:57
matt matheus 30.01.2011  10:37
Vstoupit do diskuse ›