Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách

Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: titulní fotka Vypadá to, že Ferrari pracuje na upravené verzi Multiairu použitelné ve vysokovýkonných supersportovních motorech.

Unikly totiž informace spojené s nákresem, kde to vypadá na spojení klasického Multiairu se vzduchovým ovládáním sacích i výfukových ventilů, což je věc známá například z Formule 1.

Při otáčkách, kterých jsou tyto vysoce točivé pístové motory schopny dosáhnout (při testech přes 20 tisíc otáček za minutu, nynější limit je myslím lehce po 20 tisíci) je samozřejmě velmi obtížné nechat pracovat při tak vysokých pístových rychlostech pružinu – ventilové pružiny nejsou schopny takové rychlosti spolehlivě zvládat.

Ještě zpátky k Multiairu, vyvinutým před pár lety společností Fiat Powertrain Technologies. Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů, odstranili inženýři přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením a je schopen se otevírat do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a výrazně se zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Motor se systémem MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavní přínos je ale schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o 15 %, maximální výkon lze navýšit bez dalších rozsáhlých úprav až o 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.

Co to znamená pro Ferrari? Nízkoobjemové, vysokootáčkové vidlicové osmiválce, které budeme milovat. Snad. Nějaký čas si budeme muset na výsledek počkat, s přihlédnutím ke zkušenostem z Formule 1 a ke koncernovému know-how jsme ale tady v redakci optimisté…

Fotogalerie

  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 1
  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 2
  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 3
  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 4
  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 5
  • Ferrari Multiair: budoucnost je růžová a leží ve velmi (velmi) vysokých otáčkách: fotka 6

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: benzin Uživatel_5340709 23.02.2011  07:38
Re: benzin Vajtus 22.02.2011  20:56
Re: benzin Vajtus 22.02.2011  20:52
Re: benzin Hrubis 22.02.2011  12:51
Re: benzin riderhenry 22.02.2011  12:33
Re: benzin laufeček 22.02.2011  12:04
benzin killaRuna 22.02.2011  11:21
Budoucnost 125S 22.02.2011  10:13
Vstoupit do diskuse ›