Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun

Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: titulní fotka Aukční ceny historických vozů Ferrari dosahují absurdních částek. U sportovního prototypu 335 S tomu není jinak...

Ferrari 335 S patří k méně známým vozům se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Konkrétní exemplář čísla podvozku 0674, který bude dražit síň Artcurial na proslulé pařížské výstavě historických vozů Rétromobile, se narodil dokonce jako 315 S. Jedná se tedy o tovární přestavbu, konverze vozů určených výhradně k závodění byly obvyklé i později, nejen v roce 1957, a netýkaly se pouze značky se vzpínajícím se koníkem ve znaku.

Původně jej tedy poháněl vidlicový dvanáctiválec DOHC Tipo 140 s objemem 3783 cm3 a výkonem 269 kW (365 koní). Dvoumístnou karoserii vyrobil dvorní „krejčí“ vozů z Maranella Scaglietti. Dvanáctihodinovku v Sebringu na Floridě s ním absolvovali v březnu 1957 tovární piloti Maurice Trintignant a Peter Collins a dojeli šestí celkově. V Mille Miglia byl svěřen Wolfgangu von Tripsovi, který se radoval z druhého místa, porazil ho pouze Piero Taruffi na jiném voze stejného typu.

Šílený závod dokola přes celou Itálii měřil ten rok 1597 km a konal se vždy za běžného provozu. Celou trať uzavřít nešlo, byl to ale poslední ročník, po smrtelné havárii markýze de Portaga s dalším 335 S se od dalších upustilo. Poté se vůz vrátil do Maranella, kde do něj nainstalovali větší V12 Tipo 141 4023 cm3 s výkonem 291 kW (395 k). Právě proto se označení změnilo na 335 S, Ferrari pro něj používalo objem jednoho válce, nyní se k tomuto způsobu opět začíná vracet. Sporťák uměl dosáhnout i 300 km/h.

V Le Mans jej vodili Luigi Musso a Mike Hawthorn, pozdější mistr světa formule 1 ze sezóny 1958. Britský blonďáček a elegán nikdy nevyjížděl bez motýlka pod závodnickou kombinézou. Tehdy se stal prvním závodníkem, který zajel kolo na Circuit de la Sarthe průměrem přes 200 km/h (203,015 km/h), od začátku vedl, ale v páté hodině museli s italským kolegou vůz odstavit kvůli mechanickému problému. Do sbírky však přibyly další úspěchy: čtvrté místo ve švédské Grand Prix (vypsané pro sportovní vozy) a druhé ve venezuelské, která se konala 3. listopadu. Vždy se o sedačku dělili Hawthorn s Mussem.

Ferrari díky těmto výsledkům získalo titul mistra světa značek. V lednu 1958 se ovšem prototyp stěhoval za oceán k Luigimu Chinettimu. Newyorský importér a bývalý vynikající závodník (trojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans) právě tehdy založil North American Racing Team. Stroj nasazoval do různých klání. 24. února vyhráli Stirling Moss s Mastenem Gregorym Velkou cenu Kuby, později se za volant dostali i Gaston Andrey a Lance Reventlow, kterého v 60. letech proslavil jeho vlastní Scarab, mimo jiné pod touto značkou postavil monopost formule 1.

Ferrari se stěhovalo do Pensylvánie, koupil jej architekt Robert N. Dusek. V roce 1970 se dostalo zpět do Evropy, konkrétně sbírky Pierra Bardinona situované nedaleko francouzského Aubussonu. Průmyslník a příležitostný závodník Bardinon během let nashromáždil padesátku vzácných automobilů slavné značky. Nechal si postavit dokonce svůj vlastní okruh, kam zval i kluby jiných výrobců a francouzské firmy Matra a Alpine.

335 S z jeho kolekce bude nabídnuta 5. února 2016 za 28–32 milionů eur (757,1–865,3 milionu korun). Byly postaveny, respektive zkonvertovány z 315 S celkem čtyři exempláře.

Fotogalerie

  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 1
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 2
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 3
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 4
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 5
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 6
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 7
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 8
  • Ferrari 335 S: Mistr světa za tři čtvrtě miliardy korun: fotka 9

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.