Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání)

Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): titulní fotka Rychlá cestovní motorka s téměř univerzálním využitím. Tohle přesně Hondě v nabídce chybělo a největší výrobce motocyklů na to odpověděl minulý rok představením VFR1200F. Nabízíme vám srovnání s předchůdcem, Hondou VFR800VTEC.

Historie vidlicových čtyřválců Hondy

Motory VF a později VFR (Vee-Four a Vee-Four Racing) se v nabídce Hondy objevují už začátkem 80. let minulého století. Nejmenší vidlicový čtyřválec nesl označení VF400F (mmch. můj první motocykl, pozn. redaktora), nejsilnější byl motor V65 VF1100S „Sabre“, a modelová řada byla postupně doplněna nebo nahrazena o motory s označením „Interceptor“ – VF500F, VF700F, VF750F a VF1000.

Označení VFR se poprvé objevuje v roce 1986, kdy spatřil světlo světa model VFR750. Po několika větších či menších obměnách a modifikacích přichází v roce 1998 motor VFR800Fi s lehce zvýšeným objemem a přímým vstřikováním paliva. Řada dílů navíc pocházela ze závodní verze motoru RC45.

Námi testovaný motor VFR800VTEC přichází na scénu v roce 2002. Označení VTEC u motocyklových motorů značí proměnné časování ventilů – agregát v nižších otáčkách pracuje pouze na dva ventily na válec a od 6 800 ot./min. se tlakem oleje sepnou další dva ventily. Motor je v nižších otáčkách „hodný“ a má menší spotřebu; naopak přes 7 000 ot./min si biker užívá výkonu plnohodnotného vysokootáčkového čtyřválce.

Přidáme pár technických informací – testovaný VFR800VTEC (2002) má výkon 109 koní a 80 Nm. Suchá hmotnost motocyklu je 213 kg a nádrž má objem slušných 22 l.

Honda VFR1200F – představení

Hondě celkem chyběl rychlý cesťák. Teď je tu nová VFR1200F a konkurenční mašiny typu BMW K1300S a K1300GT, Yamaha FJR1300 nebo Kawasaki 1400GTR, ale i hypertourery, jako je Suzuki Hayabusa nebo Kawasaki ZZR1400by měly mít důvod ke značným obavám.

Hlavním designerem byl Kishi-san, jehož jméno je i pod návrhem legendární Hondy CBR1100XX Blackbird. VFR1200F by měla skloubit požadavky ze všech velkých trhů, jako je Japonsko, Amerika a Evropa, a proto se na všech těchto kontinentech mohutně testovalo. Cílem bylo zákazníkům nabídnout sportovní motorku, na které se budou cítit příjemně i na dalších cestách.

Honda VFR1200F má zcela nový vidlicový čtyřválec s osami válců svírající úhel 76 stupňů. Čtyřtaktní, kapalinou chlazený agregát o objemu 1 237 ccm má vrtání a zdvih 81×60 mm. Výkon pohonné jednotky je velmi slušných 172,5 koní při 10 000 ot/min a maximální točivý moment 129 Nm nastupuje v 9 500 otáčkách. Síla motoru se přenáší přes antihoppingovou spojku (původem z Firebladea), šestistupňovou převodovku a kardan na zadní kolo. Při celosvětové premiéře byla u VFR1200F představena i nová dvojspojková automatická převodovka.

Základem motocyklu je rám z hliníkového odlitku. O odpružení se stará obrácená vidlice s průměrem trubek 43 mm, vzadu je jednoramenná kyvka s kardanem a centrální tlumící jednotkou Pro-Link.

Novinkou jsou i brzdy s dvěma kotouči a šestipístkovými radiálními třmeny vpředu, vzadu je pak jeden menší kotouč. Řidiči budou brzdný efekt podporovat dva pomocníčci: kombinovaný brzdový systém CBS a systém proti zablokování kol ABS. Objem nádrže patří k průměru, 18,5 l je v této třídě nižší standard. Hmotnost se všemi náplněmi 267 kg je pro mne trochu zklamáním.

Ze seznamu doplňků bych zmínil boční kufry o objemu 35 l a top-case o objemu 31 l. Dají se přikoupit i vyjímatelné, na míru šité tašky do zavazadlových prostor, tankvak o objemu 13 l, komfortní alcantarové sedlo, vyhřívané gripy atd.

Dojmy majitele VFR800VTEC aneb srovnání nesrovnatelného

Tyhle dvě krásky by se spolu srovnávat asi moc neměly. Ale protože předpokládám, že stejně jako já, i někteří ostatní majitelé VFR800VTEC zvažují koupi silnějšího „nástupce“, zkusil jsem to…

Pro ty, kteří jako já, očekávali v podobě VFR1200F nějaký vyšší level našeho stávajícího stroje – prostě upgrade v podobě pár kubíků plus kardan a nějaké ty novodobé hondí technické finesy, mám hned na úvod špatnou zprávu. Nová Honda VFR1200F je úplně jiná motorka. Jediný šroubek nezůstal stejný…

Ale to vůbec nevadí. Ten, kdo rozpačitě krčí rameny nad nezvyklým designem a vlastně neví, jestli se mu nová honda líbí nebo ne, si ji po pár desítkách kilometrů zamiluje se vším všudy a bude pro něj navždy symbolem nejhezčí a nejlepší motorky jezdící po této naší kuličce. To vám garantuji. Dalo mi opravdu hodně práce objevit vůbec nějaká negativa.

Dobrá, oč tu tedy běží: po usednutí za řídítka je to pocitově o něco větší strojovna než moje osmikilo, ale při jízdě není ona „nadváha“ příliš znát. Těm, kteří potřebují pod sebou cítit kus motorky, potřebují občas v zatáčkách i té váhy trochu přeprat, aby je to bavilo, a na dnešních supersportech se cítí jako na koloběžce, bude VFR1200F naprosto vyhovovat. Snad jen sportovní hravosti tady mírně ubylo.

Pozice pilota je mírně vzpřímenější a v kombinaci se širším sedlem zaručuje větší porce kilometrů, než začnou bolet sedací partie, zápěstí nebo záda. Pro majitele kratších nohou může širší sedlo zavinit menší cupitání po špičkách na křižovatkách, semaforech a jiných podobných nesmyslech. Při garážových manévrech je těch pár kilo navíc také docela cítit.

Přijmeme-li fakt, že osmistovka VTEC, jakožto véčkový 4válec, je téměř dokonalý a naprosto skvěle naladěný motor, u VFR1200F nás něco zarazí. Je to průběh kroutícího momentu, jehož křivka je v nízkých otáčkách pocitově méně strmá a motor se odspodu sbírá sice plynule a bez cukání, ale také jaksi bez nálady. Radost ze života začne projevovat až v podstatně vyšších otáčkách než osmistovka.

Trochu mi vadily vibrace kolem 5–6tis. otáček, což je zrovna pásmo, které bude asi nejvíc využívané. Kdybych nevěděl, že to jde líp a bez vibrací (VFR800VTEC), asi bych to nevnímal tak silně, jenže každý majitel osmikila už je prostě trošku rozmlsaný. Také celkový projev motoru způsobuje daleko menší pocit sportovního vyžití než u menší sestřičky, i když má více výkonu, více krouťáku a lepší zrychlení. Ale to už jsem opravdu šťoura. Motor totiž táhne jako bejk, síly má na rozdávání, zrychlení neuvěřitelné a v klidu budete stačit kamarádům na litrových supersportovních koloběžkách. Otázkou je, zda-li tomu bude i naopak po ujetí sta a více kilometrů.

Převodovka je skvělá, nic jiného jsem ani nečekal. Sametově měkká, jak je u hondy zvykem. Zapomeňte na nějaký meziplyn při podřazování, kvalty tam prostě sázejte dle libosti a ony tam budou padat přesně a bez reptání. A víte co? Zapomeňte vůbec na nějaké řazení. S trochou nadsázky můžu říct, že tahle motorka jede vždy a za všech okolností a je úplně jedno, který kvalt tam zrovna máte. Na okreskách (pokud tedy nespěcháte) stačí všehovšudy jen pětka, jiný kvalt prostě nepotřebujete, na dálnici zařadíte šestku a víc vás nezajímá a městem se dá plynule projíždět na trojku. Převod hnací síly na zadní kolo kardanem je naprosto bezchybný a pro mne velmi žádaný – péče o řetěz a výměny řetězových sad mě už nebaví…

Hydraulická spojka je ve městě zhruba stejná posilovna jako u osmistovky a po chvíli to začne bolet. Ono vůbec městské manévrování a popohrkávání po semaforech včetně kličkování mezi auty je na tomhle stroji spíše pro ty zkušenější.

Podvozek je přesný a pohltí spousty výmolů, hrbů, děr, ale i řidičských chyb. Vždy a za všech okolností se snaží vyjít vstříc a vyžehlit asfalt. Když jsem si kdysi poprvé sednul na VFR800VTEC, poprvé s ní byl krapet rychlejší do zatáčky a musel brzdit téměř až za její polovinu, dlouho jsem se pak nemohl zbavit hesla, jež mi běželo před očima: brzdí to! zatáčí to!! nechápu to!!! Ona totiž mrška, díky duálnímu systému brzd, zatáčí i při brzdění a žádné stavění se a výlety do polí se tady nekonají. Nebo alespoň ne v takové míře, jako u běžných jednostopých vrstevníků. Málokterý majitel VFR vůbec ví, kde má zadní brzdu – prostě ji nepotřebuje.

Tohle bohužel u 1200F není tak úplně pravda. Skvěle fungující duální brzdový systém má sice taktéž, ale hmotnosti na předním kole je zřejmě o něco více a při brzdění se vidlice potápí krapet hlouběji a způsobuje ono „stavění se“ motorky z náklonu a mírnou chuť na výlet po tečně ze zatáčky ven. Nicméně, pořád tohle „stavění se“ nedosahuje kvalit běžných motocyklů s jednoduchým brzdovým systémem a pořád platí, že zatáčku při krizovém brzdění trefíte daleko lépe. ABS je nastaveno „tak akorát“ a pomůže v hodně krizových situacích. Brzdy celkově jsou hodně příjemně dávkovatelné a celý stroj lze bez problémů ubrzdit jedním prstem i se spolujezdcem.

Oproti osmikilu se u nové VFR1200F na palubní desce zase tolik změn nenastalo. Ale ty, co nastaly, stojí za to. Za prvé: podsvětlení obou displejů je teď v barvě někde mezi šedou a bílou, což nádherně zjasňuje a zlepšuje čitelnost v noci; a za druhé, přítomnost ukazatele zařazené rychlosti mě konečně donutila neřadit občas sedmičku.

Motorku jsme na test dostali s originálními bočními kufry, které krásně vyrovnávají onen nepoměr mezi masivním předkem a téměř chybějícím zadkem. Když jsem VFR1200F viděl poprvé z profilu, vzpomněl jsem si na buldoka ze seriálu Tom a Jerry – masivní široká ramena a hrudník a žádná prdel. U VFR1200F je to stejné. A kvůli krátké podsedlovce se v případě potřeby cestování bez originálních kufrů prostě neobejdete. Dobrá zpráva je, že k motorce fakt sednou a za jízdy o nich vůbec nevíte. Nádrž zůstala plechová (s plastovými bočními kryty) a menší tankvak na ní bude držet bez problémů.

Závěr, plusy a mínusy

Jako celek nová VFR1200F funguje na výtečnou a až na těch pár drobností jí není co vytknout. Je to lepší cesťák než VFR800VTEC a nějaké slabší sportovní pocity při předjíždění litrových supersportů majitelé tohoto stroje klidně oželí. Nebo alespoň já tedy ano. Pokud se mě zeptáte, jestli bych měnil VFR800VTEC za novou VFR1200F, říkám rozhodně ANO!

Během celého testu byla průměrná spotřeba 6,91 l na 100 km, což s nádrží o objemu 18,5 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 267 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Honda VFR1200F vzala 6,18 l / 100 km. Naopak při ostřejší jízdě nebyl problém spálit přes 7,5 litrů naturalu 95 na sto kilometrů.

Plusy a mínusy pro Hondu VFR1200F
+ silný motor
+ vyvážená sportovně-cestovní pozice za řídítky
+ přesný a zároveň komfortní podvozek
+ silné a dobře dávkovatelné brzdy
+ cena
- menší nádrž
- provozní hmotnost

Video

Technické informace

Technické údaje Honda VFR1200F
Celkové rozměry 2250×886×1220 mm
Rozvor 1 545 mm
Motor, objem vidlicový čtyřválec do V, 1 237 ccm
Vrtání x zdvih 80×61 mm
Kompresní poměr 12 : 1
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina
Výkon 127 kW (172,5 k) v 10 000 ot./min
Točivý moment 129 Nm v 8 750 ot./min
Převod / převodovka kardan / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, hliníková litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17M/C / 190/55 ZR17M/C
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 6pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 276 mm, 2pístek
Rám tlakově litý hliníkový rám
Přední vidlice teleskopická vidlice USD, průměr 43 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální pružící a tlumící jednotka s přepákováním
Nádrž 18,5 l
Spotřeba v testu 6,91 l na 100 km
Pohotovostní hmotnost 267 kg
Cena (říjen 2010) 369 900 Kč

Na závěr poděkování za půjčení motocyklu na test patří panu Petru Hubáčkovi do společnosti Honda Czech Republic, moto.honda.cz a za srovnání s VFR800VTEC a jízdní dojmy posílám velké díky Alexovi.

Foto: autor + press Honda

Fotogalerie

  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 1
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 2
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 3
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 4
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 5
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 6
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 7
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 8
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 9
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 10
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 11
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 12
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 13
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 14
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 15
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 16
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 17
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 18
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 19
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 20
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 21
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 22
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 23
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 24
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 25
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 26
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 27
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 28
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 29
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 30
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 31
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 32
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 33
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 34
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 35
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 36
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 37
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 38
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 39
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 40
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 41
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 42
  • Dueltest - Honda VFR1200F vs. VFR800VTEC (generační srovnání): fotka 43


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
GoMjElVTCDLaFjPN moozhSChE 14.03.2011  00:51
Re: Parádní srovnání riderhenry 25.10.2010  01:52
Re: Parádní srovnání white label 24.10.2010  23:48
Re: Parádní srovnání white label 24.10.2010  23:44
Re: Parádní srovnání Hrubis 24.10.2010  16:41
Re: Parádní srovnání King 24.10.2010  15:24
Parádní srovnání white label 24.10.2010  11:30
Vstoupit do diskuse ›