Ducati den - Autodrom Most 2009

Ducati den - Autodrom Most 2009: titulní fotka Zaklapnu hledí, kopnu tam jedničku a čekám. Traťák mi mává, že můžu vyjet. Pouštím spojku, za dva, za tři a dělám esíčka na zahřátí pneu. První šikana a na výjezdu plný plyn! Kolo jde nahoru... Přečtěte si naše dojmy z akce Ducati na okruhu v Mostě.

Pozvání na okruh se těžko odmítá a když jsme v redakci zjistili, že letos více příležitostí jezdit na uzavřené trati nebudeme mít, bylo jasné, že na Autodrom v Mostě na akci Ducati určitě pojedeme. Necelý týden dopředu v mailu přistál plán jízd, kde jsme si zamluvili Ducati 848 a novinku letošního roku: Streetfighter S! Další jízdy jsme si mohli domluvit na místě, takže hurá do Mostu.

Z Brna do Mostu je to celkem štreka a být tam už před 9h ráno by znamenalo vyjet kolem 4h z Brna. Proto jsme jeli už v úterý večer do Prahy a ve středu ráno do Mostu. Po příjezdu na okruh nás přivítal silný studený severák, který se nepříjemně zakusoval pod kombinézy a třeba Víťa z Motohousu, co jel na motorce z Prahy, přijel ztuhlý jak rampouch. Ještěže jsme zvolili auto…

Po rychle registraci se Ondra běžel převléknout a já nafasoval foťák. Na pit lane na nás čekala bílá Ducati 848, její silnější sestřička 1198S a nejočekávanější naked-bike tohoto roku, děsivý Streetfighter S!

Jízdní dojmy s Ducati 1198S

Ducati po stránce vzhledu nezměnilo u 1198 z bývalé 1098 téměř nic. Proč taky, když 1098 vyhrála několik ocenění za nejlepší design? Nová 1198 ukrývá pod „sukní“ značně inovovaný, kapalinou chlazený, čtyřdobý dvouválec do L se zvětšeným objemem na 1 198,4 ccm. Výkon superbiku je naladěn na 170 koní (125 kW) při 9 750 ot./min. Točivý moment 131 Nm zabírá již od 8 000 ot./min. Verze 1198 S má oproti základu plně nastavitelné odpružení Öhlins se zlatou přední vidlicí s průměrem trubek 43 mm, 17palcové sedmipaprskové disky Marchesini z lehkých slitin s designem GP Replica, kontrolu trakce, karbonové doplňky a suchou hmotnost 169 kg, což je o 2 kg nižší, než v základním provedení.

Už jsem měl možnost jet na 1098 i 1198 v b­ěžném provozu, ale okruh je něco zcela jiného. Sedám za řídítka 1198S, srovnávám kombinézu, nastavuji páčky, kontroluji informace na displeji. Následuje přesun na konec pit lane, kde už čeká chumel jezdců, čekajících na svou registrovanou volnou jízdu. Zaklapnu hledí, kopnu tam jedničku a čekám. Traťák mi mává, že můžu vyjet. Pouštím spojku, za dva, za tři a začínám dělat esíčka na zahřátí pneumatik. První šikana a na výjezdu plný plyn! Kolo jde nahoru… Ufff, 1198 je superbike v pravém slova smyslu. Zaklapávám plyn, nechci to přece zahodit hned v druhé zatáčce.

První šikana a na výjezdu plný plyn! Kolo jde nahoru… Ufff, 1198 je superbike v pravém slova smyslu.

Pomalu projíždím první kolo, zahřívám brzdy i černou pryž. V Mostě na okruhu jsme nikdy nebyli, proto musím jet „na oči“, hledat brzdné body a zkoušet, co a kde na jakou rychlost projet. Po prvních třech kolech jsem si o dost jistější a začínám tahat za plyn. Ducati 1198S poslouchá, jak švýcarské hodinky: silný motor, co tahá od spodu, ale neztrácí chuť ani ve vysokých otáčkách, ukrývá velký potenciál. Podvozek pracuje precizně a překvapuje mě, jak citlivě a přesně se dá dávkovat přední brzda.

Malá ztráta koncentrace vyústila v hrubé přejetí ideálního brzdného bodu a horká chvilka byla na světě. Naštěstí nic vážného, jen jsem musel jít mnohem razantněji na brzdy a motorku jsem do zatáčky zalomil až téměř na vnějších obrubnících. Opět jsem si uvědomil, že při jízdě na superbiku je nutné věnovat se pouze mašině a trati, ničemu jinému. Já např. v tu chvíli zauvažoval, jak moc může silný vítr ovlivnit jízdu a chování stroje…

Jízdní dojmy s Ducati Streetfighter S

Ducati obnažilo veleúspěšnou krasavici 1098 a loni na domácí výstavě EICMA se představil nový ostrý naháč Ducati Streetfighter! Naháč je poháněn známým dvouválcem Testastretta Evolozione, kde osy válců svírají pravý úhel. Výkon je naladěn na 155 koní v 9 500 ot./min (tedy o 5 k méně, než u 1098), maximální točivý moment je 115 Nm. Skalní vyznavači Ducati jistě ocení, že s 6stupňovou převodovkou spolupracuje suchá spojka. Krotit tohoto divocha můžete pomocí brzdového systému Brembo: na předním kole jsou dva kotouče o průměru 330 mm se čtyřpístkovými monobloky.

… užíval jsem si drobné rozvlnění zádi, když jsem rychleji podřazoval …

V sedle Streetfightera je jasné, že je zde dodržena nová koncepce naked biků od Ducati, kdy je hmota motorky navalena na přední kolo. Měl jsem trochu obavy, aby se Streetfighter při prudším brzdění nepřetáčel přes přední kolo, ale během jízdy se mi domněnka naštěstí nepotvrdila. Naopak jsem si sem tam užíval drobné rozvlnění zádi, když jsem rychleji podřazoval, nebo odlehčení předního kola či nadzvednutí, když jsem při výjezdu měl Streetfightera pod plynem a ve správných otáčkách.

Je jasné, že jsem se na trati vybouřil víc na 1198S, ale i Streetfighter měl svoje kouzlo: dvouválec má natolik síly, že ve výjezdech mi starší jezdci na 749 nestačili, na brzdách je to dost o citu a o srdíčku, kdy se zaklapne plyn a chytne za tu páčku, a v zatáčkách je to mezi běžnými jezdci spíše o technice. Suma sumárum, dost mě potěšilo, že mě během dvaceti minut na trati předjel jen jeden jezdec.

Jízdní dojmy s Ducati 848 na okruhu si budete moci přečíst v připravovaném redakčním testu, který vyjde během června.

Pár slov závěrem

Během dopoledne jsem viděl pouze jednu motorku v kačírku a podle stavu kapot se tam jezdec asi dostal po kolech, když nedobrzdil do zatáčky. Z našeho pohledu šlo o velmi povedenou akci, jen trochu škoda toho silného větru. Ale jinak bylo slunečno a trať byla suchá, což je základ dobrého okruhového ježdění.

Následoval plánovaný pětihodinový přesun z Mostu do Brna, který se neplánovaně protáhl a domů jsme nakonec doputovali na odtahovém vozu. Důvodem bylo zastření mysli, když jsem na dálnici D1 do dieselového Sedici 1,9 MultiJet natankoval cca 10 l naturalu. Ano, i my v redakci jsme jen lidé omylní…

Na závěr děkujeme za pozvání na akci paní Veronice Papežíkové a společnosti MOTO ITALIA s.r.o., www.ducati-czech.cz

Fotogalerie

  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 1
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 2
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 3
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 4
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 5
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 6
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 7
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 8
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 9
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 10
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 11
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 12
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 13
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 14
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 15
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 16
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 17
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 18
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 19
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 20
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 21
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 22
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 23
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 24
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 25
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 26
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 27
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 28
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 29
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 30
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 31
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 32
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 33
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 34
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 35
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 36
  • Ducati den - Autodrom Most 2009: fotka 37

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
velikostní neponěr %Petr B. 07.06.2009  22:35
749 lukáš 05.06.2009  16:17
Vstoupit do diskuse ›


Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 17937 | Zobrazit seznam všech anket