Peugeot RCZ: První statické dojmy a podrobné technické údaje
Malé kupé ne-prémiové značky? Odpovědí na touhy po takto specificky vymezeném voze je Peugeot RCZ. Na frankfurtském autosalonu byl tento model veřejnosti i novinářům uzavřen, na autosalonu ve Vídni jsme jej již prozkoumat mohli.
Znáte nějaký model Peugeotu, který by neměl číselné označení s nulou uprostřed? Řešením této hádanky je kupé Peugeot RCZ, které zamíří na poměrně úzkou skupinu zákazníků hledajících atraktivní kompaktní kupé.
Tento model zahájil svoji kariéru jako koncept představený v roce 2007 na autosalonu ve Frankfurtu. Na témže místě se loni představila jen mírně upravená sériová verze, která k zákazníkům zamíří letos na jaře. Autosalon ve Vídni byl příležitostí tento vůz konečně prozkoumat a také získat podrobné specifikace.
Rozhodnutí vyrábět stylový, ale méně praktický vůz, je v době krize odvážné, automobilka se ale chce v další dekádě výrazněji profilovat. K tomuto účelu se malé kupé dobře hodí – pozvedne image značky, přitom využívá techniku velkosériové 308.
Peugeot RCZ bude mít přímého konkurenta jen jediného: Audi TT Coupé. Vůz je dlouhý 4287 mm, široký 1845 mm (bez zrcátek) a vysoký 1359 mm. Rozchod kol je vpředu 1580 mm, vzadu 1593 mm a rozvor náprav má 2612 mm. Protivník z Ingolstadtu tedy je o 11 cm kratší a má o 14 cm kratší rozvor, jinak se ve všech rozměrech od nového Peugeotu odlišuje jen v řádu centimetrů.
Peugeot RCZ a Audi TT Coupé – srovnání rozměrů | |||
Model | Peugeot RCZ | Audi TT Coupe | rozdíl |
Délka [mm] | 4288 | 4178 | +110 |
Šířka [mm] | 1844 | 1842 | +2 |
Výška [mm] | 1363 | 1352 | +11 |
Rozvor [mm] | 2612 | 2468 | +144 |
Rozchod vpředu [mm] | 1580 | 1572 | +8 |
Rozchod vzadu [mm] | 1593 | 1558 | +35 |
Objem zav. prostoru [l] | 312 | 290 | +22 |
Podobná je i nabídka motorů – RCZ dává výběr mezi 1,6 THP o výkonu 115 kW, 1,6 THP se 147 kW (od léta) a 2,0 HDi se 120 kW. Audi sází na zážehové agregáty s větším objemem, avšak podobných výkonů. Peugeotu chybí šestiválec, pohon všech kol a dvouspojková převodovka. Standardem u RCZ bude vždy šestistupňová manuální, v létě slabší 1,6 THP dostane volitelně i šestistupňový Tiptronic.
Zájemci o podobný vůz pochopitelně se mohou rozhodovat i mezi Mercedes-Benzem CLC, BMW řady 1 nebo například Volkswagenem Scirocco. Je to ale právě Audi, které se novému Peugeotu svojí koncepcí i designem nejvíce podobá.
Vypuštěním číslovek sice Peugeot jako kdyby popíral příbuznost s hatchbackem 308, skutečnost je ale odlišná. Atraktivní exteriér je to, co bude RCZ prodávat, a proto se se sesterským modelem shoduje jen design přídi. Kabina je posunuta výrazně dopředu, tento dojem navozuje především kapkovitý profil střechy končící nezvykle už před zadním kolem. Neobvyklá je také spodní hrana oken, svébytným prvkem je i rovná záď s krátkým převisem a vytaženými blatníky.
RCZ zaujme i kapotou motoru zasahující hluboko do blatníků a zadním oknem zapuštěným za úroveň sloupků. Zavazadlový prostor kryje dlouhé víko, pod ním se nachází mělké, avšak dlouhé úložiště zavazadel. Vysoká nákladová hrana není v tomto případě na škodu, naopak je příslibem tuhé karoserie a lepších jízdních vlastností. Mimochodem, malému kupé nechybí ani výsuvné křídlo v zádi.
Karoserie, v mantinelech designového jazyka Peugeotu originálně navržená, ukrývá interiér, který už na první pohled není nic jiného, než vylepšená 308. Zrak i hmat řidiče a spolujezdce hýčkají hodnotněji zpracované detaily. Základem je anatomicky tvarovaný volant se zploštělou spodní částí. Řadicí páka je umístěna poněkud výš, společně s mírně sníženým posazem to znamená, že je lépe v dosahu. Změnila se také grafika přístrojového štítu, číslice na něm jsou větší a lépe čitelné, otáčkoměr je nezvykle očíslován po 500 otáčkách. K odlišnostem dále patří ručičkové hodiny uprostřed palubní desky, jiný design dveřních výplní a samozřejmě bezrámové dveře s automatickým stažením okna při otevření.
Přední sedadla navzdory naznačenému zesílenému bočnímu vedení nejsou žádnými skořepinami. To ale bude vzhledem k zaměření auta výhodou, RCZ se zabydlí především ve městě a ne na okruhu. V tomto smyslu také potěší překvapivě dobrý výhled do všech stran. V nabídce bohužel chybí panoramatická střecha, která by ještě vylepšila již tak dobrý dojem z interiéru.
Zatímco řidič má prostoru i komfortu relativní dostatek, zadní sedadla jsou čistě nouzovou záležitostí, což dává jasně najevo už označení konfigurace 2+2. Obtížné je už samotné nastupování za masivní přední sedadla, značně stísněný je prostor pro nohy i pro hlavu, kvůli skloněnému zadnímu oknu.
Peugeot RCZ – technická data | ||||
Motor | 1,6 THP 160 | 1,6 THP 160 Tiptronic | 1,6 THP 200 | 2,0 HDi 160 FAP |
Převodovka | 6M | 6A | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 115/5800 | 115/5800 | 147/5500 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 240/1400 | 240/1400 | 275/1770 | 340/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 212 | 231 | 216 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 8,3 | 9,0 | 7,6 | 8,7 |
Komb. spotř. [l/100 km] | 6,9 | 7,7 | 7,1 | 5,4 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1350 | 1372 | 1372 | 1449 |
Cena bez daně (Rakousko) [Euro] | 22.099 | 23.104 | 24.961 | 24.065 |
Ceník máme zatím k dispozici jen ke specifikaci pro rakouský trh. Základní cena bez daní je 22.099 Euro, což odpovídá asi 690 tisíc Kč včetně 20 % DPH. Už ve standardním provedení nabídne RCZ slušnou výbavu – čtyři airbagy, ESP, vyhřívaná zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory, tempomat, dvouzónovou klimatizaci a 18palcová kola. K tomu Peugeot nabídne řadu možností individualizace, například kožený paket včetně kůží potažené palubní desky (viz foto). Dále tři různá barevná provedení ráfků (volitelně 19palcové ve dvou různých designech), střešní oblouky v kontrastním laku, hliníková nebo v úpravě Chrome-Shadow nebo střechu s karbonovým lesklým či matným povrchem.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
Re: no jo | Skyline | 22.01.2010 13:15 |
Re: no jo | Enthusiastic.driver | 22.01.2010 11:12 |
Re: no jo | Skyline | 22.01.2010 11:06 |
Re: no jo | Enthusiastic.driver | 22.01.2010 10:47 |
Re: no jo | riderhenry | 21.01.2010 22:27 |
Re: no jo | Skyline | 21.01.2010 17:36 |
Re: no jo | Enthusiastic.driver | 21.01.2010 17:18 |
Re: no jo | TeeJay | 21.01.2010 16:32 |
Re: no jo | riderhenry | 21.01.2010 11:46 |
Re: no jo | Skyline | 21.01.2010 08:50 |
Re: no jo | TeeJay | 21.01.2010 07:58 |
Re: Zruda desiva | TeeJay | 21.01.2010 07:53 |
RCZ | Enthusiastic.driver | 21.01.2010 01:20 |
Re: no jo | Skyline | 20.01.2010 23:04 |
Re: no jo | joe25 | 20.01.2010 22:31 |
Re: no jo | joe25 | 20.01.2010 22:23 |
Re: no jo | dogg | 20.01.2010 22:22 |
Re: no jo | riderhenry | 20.01.2010 21:47 |
Re: no jo | joe25 | 20.01.2010 20:26 |
Re: no jo | Amerika | 20.01.2010 20:02 |
Re: no jo | %RoboR | 20.01.2010 19:33 |
Zruda desiva | Skyline | 20.01.2010 18:52 |
Re: no teda | Amerika | 20.01.2010 16:32 |
Re: no teda | dogg | 20.01.2010 16:16 |
no teda | Hrubis | 20.01.2010 16:06 |
no jo | dogg | 20.01.2010 15:48 |
Re: napodobenina | ziter | 20.01.2010 15:42 |
napodobenina | Jackub | 20.01.2010 14:07 |
Vstoupit do diskuse › |