Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?

Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: titulní fotka Že to sportovní vozy neměly za socialismu zrovna jednoduché, je vám jisté zřejmé. Přesto i mezi východními automobilkami existovaly snahy o jejich výrobu. Pokusila se o to i Dacia.

Sportovní auto bývá nápadné, z pohledu praktičnosti skoro zbytečné, ale hlavně by vám mělo dělat radost. Není divu, že ve Východním bloku sporťáky zrovna nefrčely.

Udělejme si takovou rychlou a zjednodušující rekapitulaci. Sověti na kontě moc kreací nemají, i když automobilky ZIS a později ZIL se pokusily zúročit silné a výkonné motory z limuzín i k rychlosti. U nás jsme skončili s kupé verzemi běžných sedanů. Erko, Garde a Rapid nevypadaly špatně, ale jízdní vlastnosti a slabší motory je limitovaly. Jediný polský pokus Syrena Sport od FSO byl nemilosrdně sešrotován, a tak se asi nejdál dostal východoněmecký závodník se svým placatým Melkusem RS1000. Nizoučké auto s motorem z Wartburgu sice nemělo velký výkon, ale většinu konkurence ze své části světa porazilo.

Ve výčtu nám schází rumunská variace na téma sportovní auto – o té bude podrobněji zbytek článku.

Řídili jsme Chrysler 2 Litre. Francouzský Američan ve své době moc úspěchů značce nepřinesl

I rumunská Dacia se pokusila vytvořit zajímavější automobil a nakonec se vytasila s modelem 1440 Sport. Nedělejte si ale iluze, pořád to byla spíš Dacia, než Sport. A také jich nevyrobila mnoho, takže ani řada Rumunů neměla šanci ji někdy vidět naživo.

Jako základ posloužil obyčejný sedan 1310 z roku 1979. Ten navazoval na původní model 1300, který byl licenční verzí Renaultu 12 a od originálu byl na první takřka k nerozeznání. Model 1310 už ale zastarával a ani modernizace, kterou se automobilka snažila s realitou bojovat, mu příliš neprospěla.

Aby se Rumunsko zbavilo závislosti na Francii a původních dílech, měl nový model řadu komponentů domácí výroby. A jejich kvalita byla mnohdy právě taková, jak byste asi očekávali. Asi nejpatrnější (a nejošklivější) změnou byla velká černá plastová maska, která se tvarově ke zbytku auta vážně moc nehodila.

První prototyp odvozeného kupé Dacia vyrobila v roce 1979, ale nakonec se typ dostal do výroby až v roce 1983. Původně měl sloužit hlavně závodníkům, kde měla tužší karoserie lépe fungovat. Nebyla to ale sériová produkce v pravém slova smyslu, Dacia vyráběla maximálně 4 tyto automobily za den. Typ Sport se totiž stavěl prakticky ručně, měl kratší rozvor náprav a nižší linii střechy. A správný sporťák má pochopitelně jen jeden pár dveří. Bohužel, možnosti automobilky byl značně omezené a tak se používaly stejné přední dveře, jako měl běžný sedan. Celé kupé tak vypadalo značně disproporčně.

Od roku 1983 se ale používal větší motor o objemu 1,4 litru s vyšším výkonem 65 koní a o dva roky později přibyla pětistupňová a plně synchronizovaná manuální převodovka. V téže době také konečně dokázali v Rumunsku vyrobit delší dveře a zkrátit zadní okno, takže od té doby bývá model Sport označován jako druhá generace. Prodej této verze byl zahájen 1986. Stále se ale objevovaly problémy s výrobní kvalitou a nedostatkem výkonu.

Trápení Dacie ukončili až zahraniční investoři a výroba modelu Sport byla ukončena v roce 1992. To už se ale tento model jmenoval Dacia 1440 Sport Carpathia Sportcoupé 1.4 SCX. Do té doby vzniklo pouhých 5500 kusů a rozhodně nepřežily dodnes všechny. Pár z nich zamířilo i na export na Západ, například do Řecka či Kanady, případní zájemci ve Východním bloku měli smůlu. Je ale otázkou, kolik z vás to mrzí.

Fotogalerie

  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 1
  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 2
  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 3
  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 4
  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 5
  • Dacia si za socialismu troufla i na sportovní kupé. Znáte model 1440 Sport?: fotka 6


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Kola Jira78 01.11.2018  07:04
Pěkný tvary Bakvaláň 31.10.2018  14:14
Pěkný tvary DFox 31.10.2018  14:14
Rumunský Saab beibej 24.10.2018  23:02
proč ne DP 24.10.2018  20:06
Vstoupit do diskuse ›