CTU CarTech FS.02: Studentská formule z pražského ČVUT
Ne každá formule má za tímto pojmem číslici 1 a k jejímu provozu jsou potřeba desítky milionů ve tvrdé měně. Existuje totiž i formule studentská.
Její počátky se datují až do roku 1978, kdy se v USA začala jezdit formule SAE Mini Indy – ano, idea byla dílem americké Society of Automotive Engineers. Od roku 1981 nese název Formula SAE, až teprve o sedmnáct let později se objevila v Británii jako Fomula Student. Předpisy se postupem let sjednocovaly, dnes jsou totožné.
Závody se jezdí například i v Austrálii, v Evropě jsou v současnosti na programu čtyři závody: v britském Silverstone, na Hockenheimu, na Autodromo Riccardo Paletti v italském Varanu a v rakouském Melku. Český tým CTU CarTech se zúčastnil posledních dvou ročníků na Hockenheimu.
Součástí všech klání je několik disciplín, ve kterých jde hlavně o čas. Jistě, do celkových výsledků se započítává také například spotřeba paliva, ale ta není tolik důležitá. Mnohem atraktivnější jsou určitě akcelerace na 75 m, nebo tzv. Skid Pad – jízda v osmičce. Autocross znamená okruh, ale ne nezpevněný, jak by se mohlo zdát (ani v Melku:-)), ale asfaltový. Vrcholem je Endurance – vytrvalostní závod, který je vypsán na 22 kilometrů. Zajímavé určitě je to, že start vždy probíhá v klidu. To tedy znamená, že při Endurance se startuje do každého kola zvlášť, aby byly výsledné časy porovnatelné. Nejezdí se také na klasických velkých okruzích, ale uvnitř areálů, tratě jsou vytyčeny kužely. Piloti mohou být v týmu až čtyři a střídají se.
Auto pro rok 2010 nese označení FS.02 a vzniklo evolucí původní loňské jedničky. Bylo nepatrně prodlouženo, rozšířeno a díky použití uhlíkových vláken zhublo 65 kilo. Pohání jej motocyklový motor Yamaha YZF-R6 modelu 2007. Kapalinou chlazený čtyřválec dává z objemu 599 cm3 výkon 64 kW (87) při 11.500 min-1. Pokud se vám to zdá na er-šestku málo, motor má předepsaný dvacetimilimetrový restriktor sání. Točivý moment přenáší šestistupňová sekvenční převodovka s elektropneumatickým řazením tlačítky na volantu. Poháněna jsou zadní kola, sekundární převod je ovšem řetězový! Optimální trakci zajišťuje také diferenciál Drexler s nastavitelnou svorností.
Základem podvozku s rozvorem náprav 1660 mm je ocelový prostorový trubkový rám, sendvičové výztuhy jsou z uhlíkových kompozitů. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníky (A-ramena). Odpružení je, jak se na správnou formulku sluší, vpředu pull-rod, vzadu push-rod s vodorovně umístěnými pružinami. Hořčíkové těhlice jsou vlastní výroby. Brzdy jsou dvouokruhové a s nastavitelným účinkem. Přední kotouče mají průměr 251 mm a třmeny nesou značku Wilwood, zadní jsou od AP Racing a spolupracují s menšími kotouči o průměru 220 mm. Třináctipalcové ráfky OZ jsou obuty do diagonálních slicků Hossier 20,5×7 R13, které jsou běžně ke koupi, i to vyžadují příslušné předpisy. Rozchod kol je vpředu 1280 mm, vzadu užší: 1180 mm. Miniaturní formulka s rozměry 2880×1463×1120 mm dokáže upalovat stočtyřicítkou, při nastavení správných převodových poměrů ale až 200 km/h, přičemž z nuly na stovku vystřelí za pouhých 4,4 s. Není se čemu divit, váží totiž jen 275 kilo!
Zatímco při prvním startu na Hockenheimu v roce 2009 ještě s FS.01 tým CTU CarTech zaplatil nováčkovskou daň (v hlavním závodě jim došlo palivo a skončil devětapadesátý), letos se pětadvacetičlenná ekipa pražské ČVUT může pochlubit mnohem lepším výsledkem. Na stejné trati obsadila osmnácté místo ze 77 týmů (75 jich bylo klasifikováno).
Dalším cílem projektu, který byl zahájen před třemi lety, je vývoj monopostu, který vyústí v typ FS.03 pro příští sezónu. Kromě toho je v plánu také stavba elektrické formule. S benzinovou by rádi v příštím roce vyrazili nejen do Německa, ale také na britský okruh Silverstone. Novinářům své dílo představili 5. října 2010 v areálu ČVUT v Praze 6.
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
:)))) | laufeček | 18.10.2010 13:25 |
Vstoupit do diskuse › |