Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let

Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: titulní fotka 11. března 1970 se na autosalonu v Paříží představil Citroën SM. Zde se toto Gran Turismo stalo díky svému designu a moderní technice skutečnou senzací.

Vývojový tým Citroënu, který vedl Jacques Né, pracoval na Gran Turismu od roku 1966. Jeho cílem bylo rychlejší a luxusnější provedení úspěšného modelu DS schopné překročit rychlost 200 km/h a zároveň nabídnout dokonalý cestovní komfort.

Citroën v té době neměl dostatečně výkonnou pohonnou jednotku, ale naštěstí v té době probíhala jednání o spolupráci mezi Citroënem a Maserati, které se tehdy potýkalo s finančními potížemi. Začátkem roku 1968 převzal Citroën většinový podíl a koupí zbývajících akcií od rodiny Orsi v roce 1971 se stal stoprocentním vlastníkem Maserati.

Konstruktér automobilky Maserati Giulio Alfieri pro SM vyvinul 3,1 litrový vidlicový šestiválec s rozvodem DOHC, jehož objem byl nakonec snížen na 2670 cm3. Celohliníkový motor poskytoval maximální výkon 125 kW (170 k) při 5500 min-1 a největší točivý moment při 6500 min-1. Tento motor byl také používán ve sportovních vozech Maserati Merak a Ligier JS2.

Kupé s karoserií dlouhou 4895 mm, širokou 1835 mm, vysokou 1325 mm a rozvorem 2950 mm, se stejně jako model DS mohlo pochlubit hydropneumatickým odpružením s automatickým nastavováním světlé výšky. Standardní výbavou byl pro SM posilovač řízení s účinkem regulovaným podle rychlosti jízdy a dvouokruhové kotoučové brzdy na všech kolech.

Citroën SM při své premiéře šokoval především designem své karoserie. Ta byla navržena ve vlastním stylistickém centru automobilky ve Vélizy na předměstí Paříže, které tehdy vedl Robert Opron, jehož dílem jsou mimo jiné i modely GS a CX. Příď zaujme i dnes svým průhledným krytem, pod nímž se ukrývají světlomety i poznávací značka. Z bočního pohledu vynikají splývavé linie a je vidět, jak se celý vůz směrem k zádi zužuje. Při vývoji byla velká pozornost věnována aerodynamice, čemuž odpovídá i koeficient aerodynamického odporu 0,26.

K úspěchům Citroënu SM patří třetí pozice v anketě evropský vůz roku 1971, když první pozici obsadil Citroën GS a ocenění Motor Trend Car of the Year Award, které získal v USA v roce 1972.

Od velkého kupé byly odvozeny i závodní speciály pro rallye a také dva čtyřdveřové kabriolety pro potřeby prezidentské kanceláře, které vyrobila karosárna Chapron. Ta stojí i za vznikem osmi dvoudveřových kabrioletů pro soukromé klienty.

Přes své nesporné kvality nedosáhl Citroën SM velkého komerčního úspěchu a do roku 1975, kdy byla jeho výroba zastavena, opustilo automobilku jen 12 920 vozů. Za nepříliš velkým počtem vyrobených vozů stojí skutečnost, že SM byl luxusním GT a představoval zvláštní zboží, zároveň nepříznivě zasáhla první ropná krize v roce 1973 a také technické nedostatky složité konstrukce.

Fotogalerie

  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 1
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 2
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 3
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 4
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 5
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 6
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 7
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 8
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 9
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 10
  • Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let: fotka 11


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.