Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto

Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: titulní fotka Když se objevilo na trhu, vypadalo jako z jiného světa. Takřka žádné jiné auto v té době nevypadalo tak moderně a elegantně, jako luxusní Citroën DS. Levnější verze ID pak umožnila mít ten styl i za méně peněz.

Vyprávění o dnešním autě musíme zkrátka začít u jiného modelu – u Citroënu DS, který se vyráběl mezi roky 1955 až 1975 v mnoha zemích světa a vznikl v takřka 1,5 milionu kopiích. Varianta ID byla na pohled stejná jako vrcholné DS, jen byla levnější a na některých dílech to je poznat. Na první pohled ale nemáte šanci, protože jak DS, tak ID vypadá fantasticky. Ital, vystudovaný sochař, a především karosář Flaminio Bertoni tady odvedl opravdu senzační práci, auto bylo navíc velmi aerodynamické.

Proč vzniklo ID?

Důvod výroby provedení ID byl prostý, DS bylo drahé (o 65 % dražší než předchozí Citroën Traction Avant) a špičkové, kachna 2CV zase levná a spíš pro práci. Citroënu zkrátka chybělo nějaké obyčejnější auto, ale vyvíjet nový typ by stálo moc peněz, které automobilka neměla. Proto bylo vytvořeno ID, o 25 % levnější auto se stejnou karoserií jako luxusní DS.

Citroën DS 21: Francouzská bohyně na videu od Petrolicious

Citroën ID se nabízel jako velký čtyřdveřový sedan nebo pětidveřové kombi s označením Safari. Jméno ID je pak zkratkou slova Idée, tedy nápad. Jeho karoserie byla pochopitelně stejně jako u DS velmi aerodynamická a futuristická, ve své době se Citroën nepodobal žádnému autu na světě, například jeho svažující se linie střechy mne baví dodnes.

Verze po roce 1962 navíc dorazily s upraveným aerodynamickým předkem. Je tu mnoho nádherných detailů, například zadní blinkry umístěné v kapkách na žebrovaném C-sloupku u horních rohů střechy (z důvodu jejich co nejlepší viditelnosti, u verze ID jsou však jejich kryty pouze plastové) nebo bezrámová okna. Zadní okno, jeho tvar a sklon byly navrženy tak, aby z něj za deště voda co nejrychleji odtékala. Automobilka se také snažila nabízet i inovativní technologie a nové standardy jízdy a řízení. Citroën navíc kvality auta dokázal i vítězstvím na řadě soutěží.

Testovaný Citroën ID zaujme dvoubarevnou karoserií. Modrá barva mu velmi sluší, s bílou střechou působí auto hodnotnějším dojmem. Mimochodem, všechny modré části karoserie se dají z auta poměrně snadno demontovat a odvézt do lakovny zvlášť, takže nemusíte odstrojovat celé auto. Střecha je ze sklolaminátu, takže těžiště auta je co nejníže.

Obývák na kolech

Dovnitř se musíte dostat přes celkem široké prahy. Interiér auta je neskutečně prostorný v obou řadách sedadel, tento dojem ještě umocňují bohaté prosklení a tenké sloupky. Vnitřek díky tomu působí krásně vzdušně. Sedadla jsou úžasně měkká a spíš připomínají gauč než automobilový díl, možnost lůžkové úpravy je samozřejmá. Pod podlahovým kobercem je ještě molitan, takže i vaše nohy si hoví v pohodlíčku.

Palubka je krásně „klasická“ (i když více strohá než v DS) a za volantem si opravdu připadáte jako v šedesátých letech. Jelikož jde o typ ID, má uvnitř plastové kliky místo kovových a menší tapece. Na rozdíl od kabiny je ale kufr maličkatý, což vám musí být jasné již při pohledu zvenku. Zadní část auta je mnohem kratší, než přední dlouhá kapota. Skvělý je jednoramenný volant, jehož rameno navíc vede šikmo dolů. Není to špatně, prý to má připomínat znak automobilky. Všechny ovladače jsou umístěné tak, abyste za jízdy nemuseli z věnce sundávat ruce. Až takhle pokrokovou ergonomii bych u starých aut nečekal. Zapalování je umístěné vlevo, vnitřní zrcátko trčí z palubky nahoru, místo aby viselo ze stropu. Citroën musel zkrátka všechno dělat trochu po svém a jinak. Rádio je krásným dobovým pozůstatkem, vyrobil jej Philips.

Klasický Citroën DS ohromoval designem i komfortem

Řazení pod volantem sice působí trochu archaicky, ale po chvíli nebudete chtít nic jiného. Typ DS byl mimochodem původně navrhován na použití výlučně automatu, a to je v tomto segmentu pochopitelné, nakonec ale nikdy dodáván se samočinnou převodovkou nebyl, jen s poloautomatem.

Čtyřstupňový manuál v ID jde krásně zlehka a přesně a na umístění si velmi rychle zvyknete. Na rozdíl od DS nemá ID hydraulický posilovač a brzdy, tady Citroën použil klasické levnější mechanické díly a do kabiny dal volant s větším věncem, aby trochu usnadnil zatáčení. Také světla nejsou u modelu ID natáčecí.

Jak jezdí?

Pod kapotou tohoto ID je mimo jiné rezerva, ale hlavně řadový čtyřválec OHV o objemu 1,9 litru s výkonem 100 koní. Na 1270 kg těžké auto stačí bohatě, příliš moderní tenhle motor nebyl ale ani při svém uvedení. Pochází už ze starého typu Traction Avant a rozhodně se nemusíte bát, že by auto pocitově bylo líné, i když k rychlé jízdě vás nijak nenabádá. Větší motory, například šestiválce, Citroën nepoužíval kvůli nevýhodnému daňovému systému, i když prototypy existovaly. Motor je umístěn vlastně až za přední nápravou, tedy prakticky vpředu uprostřed, převodovka je otočená směrem dopředu a čtyřstupňová. Motor pohání přední kola.

Pochopitelně je v autě hydropneumatický podvozek s automatickým systémem udržování světlé výšky auta a možností jejího manuálního nastavení. Můžete auto například zvednout výš kvůli výměně kola. Podobný podvozek se spolu s nezávislým zavěšením všech kol na rozbité francouzské cesty hodil skvěle a auto na nich mohlo jezdit mnohem rychleji než konkurenční sedany (maximálně až 145 km/h). Kvůli tomu dostal Citroën i přezdívku „létající koberec“. Ostatně stejnou vlastnost leckdy oceníte i na našich silnicích, kde vás podvozek Citroënu přímo rozmazluje. Retardéry vůbec neucítíte. Auto je nesmírně pohodlné, což jen umocňují již zmíněná měkká sedadla.

Brzdy nebyly hned za koly, aby se snížila neodpružená hmotnost automobilu, trochu to ale komplikuje jejich výměnu. Rozdílný rozchod předních a zadních kol (o 20 cm) měl také mít vliv na lepší řízení a omezil trochu nedotáčivost. Řízení je ovšem naprosto precizní a komunikativní, výrazně lepší než v jiných francouzských autech – to je ale jistě dáno také absencí hydraulického posilovače.

Celkově Citroën ID působí krásně mechanicky. Auto je ale velmi tiché, za což vděčí jednak menšímu motoru a také skvělému odhlučnění. Vůbec si jízdu nejvíc užijete, když poplujete klidně a pomaleji krajinou. Alespoň se okolí bude moci pokochat krásou auta. A skvělé také je, jak si auto po vypnutí postupně lehne na zem a skutečně umocní ten dojem, že je živé a zrovna odpočívá.

Citroën DS 21 Décapotable: Otevřená bohyně za čtyři a čtvrt milionu korun

Když se nachýlil čas modelu DS, nastoupil větší elegantní CX. Tou dobou už ID na trhu nebylo, funkci levnějšího modelu v nabídce měl GS, i když ten nebyl tak velký. Po celou dobu produkce však byl o modely DS a ID velký zájem, nejvíce se jich prodalo v roce 1970. Poslední sedan DS sjel z linky až 24. dubna 1975, kombi pokračovalo do podzimu téhož roku.

Svým způsobem by tenhle Francouz dokázal jízdními vlastnostmi překonat i řadu dnešních aut. Jako veterán je to také zajímavý kus, dá se dobře udržovat, řada firem totiž dodnes vyrábí díly, takže jej zvládnete uchovat v provozuschopném stavu. Nabídka aut na prodej není zrovna malá, tohle konkrétní auto bylo dovezeno z Francie, kde jej měl celý život jediný majitel a tahal s ním obytný přívěs. Proto jsou v blatnících díry pro montáž přídavných zrcátek. Má ale cenu pořídit si ID místo prestižnějšího DS? Za mne určitě ano, i ID je krásné a jezdí úžasně. A vy ušetříte.

Foto: Mikka

Fotogalerie

  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 1
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 2
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 3
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 4
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 5
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 6
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 7
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 8
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 9
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 10
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 11
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 12
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 13
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 14
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 15
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 16
  • Citroën ID 19 je „bohyně“ pro chudší. I tak jde o úžasné auto: fotka 17


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.